Test Renault Koleos, díl druhý – Slast na cestách

Testovací dráha: 520 dálničních kilometrů z Prahy do Lipska a zpět. To je dostatečná zatěžkávací zkouška pro krční páteř i Vánoci znavenou portmonku. Pohodlí, spotřeba, dostatečný výkon pro předjíždění… to všechno nás zajímá. Dlouhodobý test Renaultu Koleos pokračuje druhým dílem – tentokrát jsme vzali francouzského obra na dlouhý výlet.

Hned zkraje – Koleos má ve vrcholné výbavě Initiale Paris nesmírně pohodlná sedadla, ta musí uchlácholit každou řidičskou zadnici. Čalounění kůží Nappa je krásně měkoučké, jako když se posadíte do „ušáku“ v pánském salónku. Sedačky jsou navíc ventilované a vyhřívané, netlačí, mají tvarovatelnou opěrku hlavy a obepínají tělo při výraznějších náklonech, ale neomezují ho v přirozeném pohybu. Jsou elektricky nastavitelné, a to včetně bedení opěrky. Slast na první usazení.

Interiér Renaultu Koleos

Překvapí vás, kolem sebe budete mít prostoru. Vepředu je místa na rozdávání ve všech směrech, vzadu zejména podélně. Koleos přitom nemá tak velký rozvor jako třeba Škoda Kodiaq (2705 mm vs 2791 mm), přesto dokáže průměrně velkému cestujícímu vzadu nabídnout 10 až 15 čísel na kolena. Při jízdě v pěti už ale spolu budou pasažéři na zadních sedadlech šermovat lokty.

Výbavová verze Initiale Paris je spojená výhradně s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 175 koní, automatickou převodovkou a pohonem 4×4. Stojí 980 tisíc. O něco hůř vybavený Kodiaq ve verzi Style (příplatkové zůstává plnohodnotné čalounění, funkce hlídání mrtvého úhlu a podobně) stojí mimochodem o tři tisíce méně.

Mimochodem výbava Initiale Paris nabízí také bezdotykové ovládání víka kufrua audio systém Bose s dvanácti reproduktory. Rozdíl oproti střídmějšímu Capturu nebo Kadjaru je znatelný. Baví mě hlavně velikost a umístění devítipalcového displeje multimediálního systému na výšku, jako by „na Teslu“. Jen nechápu, proč je dotykový panel ovládání na vzdálenější straně od řidiče.

Sedm lidí nepřeveze

Dvoulitrová jednotka je dostatečně silná, aby udržovala vysokou konstantní rychlost při dálničních cestách v Česku, a dokonce i v Německu. Dynamika ve vyšších rychlostech klesá, vrchol má jednotka pocitově už u 3500 otáček. S výraznější akcelerací třeba při předjíždění musí pomoct samočinná a poměrně schopná bezstupňová převodovka X-Tronic.

Ani větší počet cestujících nebo objemnější náklad ale auto nezpomalí, leč necelých 500 litrů velký kufr neumožní dramatičtější stěhovatelské záměry. To několikrát vzpomínaný Kodiaq nabízí 720 litrů prostoru, konkurenční Peugeot 5008 dokonce 780 litrů. Je samozřejmě také obrovská škoda, že u tak velkého auta není k dispozici sedmimístná varianta. Obzvlášť proto, že sesterský X-Trail sedm pasažérů odvézt umí.

I přes obuté devatenáctky je Koleos náramně pohodlný a precizně odhlučněný. Vzhledem k váze přes tunu a tři čtvrtě a hřmotnějším pohybům masivní karoserie ale působí notně těžkopádně. Což na dálnici vůbec nevadí, ale kdekoli jinde bych dštil oheň na přebujelou francouzskou rozvolněnost při nastavování podvozku. Spotřeba se při cestě do Německa a zpět pohybovala lehce nad 8 litry. Vzhledem k tříčlenné posádce, plnému kufru a volnému německému úseku dálnice obhajitelné číslo. Navíc zas a znova – Koleos si své cestující dokáže na dlouhých dálničních cestách vykoupit nezměrným pohodlím. V tom je fakt dobrý.

Základní technické údaje:

Renault Koleos Energy dCi 175 4×4 X-Tronic Initiale Paris

Motor: vznětový čtyřválec

Objem: 1995 cm3

Výkon: 128 kW (175k) při 3750 ot./min.

Točivý moment: 380 Nm při 2000 ot./min.

Rychlost: 201 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 9,6 s

Spotřeba v l (město/mimo město/kombinovaná): 6,1/5,7/5,8

Provozní hmotnost: 1822 kg

Rozměry: 4673 x 1843 x 1678 mm

Rozvor: 2705 mm

Objem zavazadlového prostoru: 498 l

Základní cena testované výbavy: 979 900 Kč

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

matej-skalicky has 41 posts and counting.See all posts by matej-skalicky