SUV Bazar: Nissan Qashqai 2.0 dCi 1. generace

Vedle obřích a mohutných SUV najdeme na trhu i menší crossovery, u kterých je vyšší světlá výška spíše estetickou záležitostí. To platí i o Nissanu Qashqai první generace. Jak po letech jezdí a co ho často trápí? Ve spolupráci s Auto ESA jsme otestovali čtyřkolku s dvoulitrovým naftovým motorem.

Qashqai byl prodejním trhákem

Nissan v roce 2007 vyslal malý crossover do boje proti tehdy populárním hatchbackům střední třídy. Byl to risk, který se ale vyplatil. Doslova trefa do černého. Díky stoupajícímu zájmu o SUV se totiž stal Nissan Qashqai prodejním trhákem. Dokazuje to i množství ojetin, které se dnes prodávají v českých autobazarech. Je z čeho vybírat.

Qashqai, jehož jméno je inspirováno iránským kočovným kmenem, sedí na podlahové plošině C konsorcia Renault/Nissan. Zážehové motory (1,6 l a 2,0 l) dodal sám Renault, vznětové (1,5 l a 2,0 l) Renault. Francouzská stopa je na autě cítit.

Vzadu byznys vpředu rebel

Záď nám k přídi nesedí

Zvenku působí Qashqai zvláštním dojmem. Přestože na první pohled vidíte, že je auto poměrně malé, budí dojem vcelku robustního SUV. Na trhu s ojetinami najdete dvě verze první generace. Faceliftová varianta působí sportovněji hlavně díky kulatější přídi a modernějším světlometům. Záď ale zůstala beze změn, což je škoda, protože modernější předek s usedlou zádí jednoduše neladí. Dobře nepůsobí ani interiér. Všudypřítomné tvrdé plasty, nepříliš povedený volant, a celkově jednoduché zpracování vytvářejí laciný dojem. Na druhou stranu uspořádání ovladačů je promyšlené a plní svůj účel.

Na poměry SUV je uvnitř také málo místa, hlavně vyšší cestující téměř škrtají hlavou o strop. Na pohodlné cestování ve více lidech rovnou zapomeňte, zadní sedadla nabízí komfort maximálně dětem. A kufr? Pro běžné užívání je dostatečně velký. Pozor ale na jeho dveře. Ty jsou totiž po otevření nebezpečně nízko. Několikrát jsme se o tom bohužel přesvědčili na „vlastní hlavu“.

Příjemnou jízdu kazí nepohodlné sedačky

Sedačky kazí jízdní komfort

K testu jsme si vybrali šest let starý model. A když jsme do něj sedli, nevěřili jsme vlastním očím. Na ukazateli ujetých kilometrů svítilo neuvěřitelné číslo, pouhých 7000 kilometrů. Skoro nové auto. Přesto turbo jevilo známky vážné nemoci, hvízdalo jako po „dvou stech tisících“. Co nás opravdu šokovalo, byl zvuk motoru. Tak tichý diesel jsme dlouho neslyšeli. Bohužel samotná jízda už tak tichá nebyla. Auto není nejlépe odhlučněno, a tak při vyšších rychlostech musíte mluvit víc nahlas, aby vás spolujezdci na zadním sedadle slyšeli.

Jízdní vlastnosti auta nejsou vůbec zlé. Řízení je přesné, se slušnou odezvou. Na nerovnostech auto sice trochu odskakuje, ale na pevném podkladu celkem tuhý podvozek vyniká. V zatáčkách pak výborně sedí i při svižnější jízdě. Dojem trochu kazí sedadla, ve kterých jsme se po hodině jízdy cítili nepohodlně. I přes věčné poposedávání a hledání pohodlného nastavení sedačky se nám nepodařilo najít ideální pozici.

Qashqai do terénu nepatří

S těmito koly raději jen do města

Spolehlivost Qashqaie jsme probrali s expertem Auto ESA Pavlem Foltýnem: „Poměrně brzy se na autě opotřebují silentbloky v uložení tlumičů na zadní nápravě a ta pak nepříjemně bouchá. Ani přední náprava není kdovíjak bytelná. Je třeba brát na vědomí, že Qashqai není stvořen na jízdu v terénu. Auta, se kterými majitelé jezdili mimo silnice, mají vytlučené podvozky a často vůli v řízení a geometrii. Koupě takového auta by vás na opravách mohla stát další desetitisíce. Zda se s autem jezdilo v terénu, poznáte jednoduše podle odřeného spodku auta.“

Benzínové motory jsou podle Foltýna spolehlivé a odolné, stav dieselů závisí na zacházení. Specifické problémy ale naftové motory nevykazují. „Pozor si dejte na těsnění kolem předního skla. Velmi často rychle zpuchří a do auta pak proniká vlhkost. Ta negativně působí na elektroniku uvnitř vozu. Zkorodované kontakty kabelů nejsou výjimkou,“ dodává Foltýn.

 

Plusy
+ Příjemné a agilní řízení
+ Přehlednost přístrojů
+ Dobře zvládnutá ergonomie
+ Vyšší posed a dobrý výhled
+ Pružný a kultivovaný motor
+ Přijatelná spotřeba (průměrná kolem 7 litrů)

Mínusy
– Horší odhlučnění
– Designové zpracování interiéru
– Málo prostoru
– Nepohodlné sedačky