Představujeme Fordy Ranger Dakar 2018 v úpravě Delta4x4

Rallye Dakar 2018 v Jižní Americe začne 6. ledna v Limě. Soutěžící čeká 13 etap a 9 tisíc kilometrů Peru, Bolívií a Argentinou. Na startu bude rekordní počet 21 českých závodních strojů. Kromě nich se do dakarského konvoje zařadí i české doprovodné vozy. Třeba i dva Fordy Ranger „vymazlené“ tradičním úpravcem Delta4x4 the offroad company.

Dakarské Rangery v Tunisku – foto Radoslav Holan

Oba Rangery jako doprovod Rallye Dakar 2018 přihlásil motocyklový závodník Lukáš Kvapil, který postavil svůj Media tým. Pro něj potřeboval dva kvalitně upravené terénní vozy.

Doplňky na Dakar s evropskou homologací

Upravené Fordy Ranger Delta4x4

Volba nakonec padla na Fordy Ranger současné a předchozí generace, jejichž úpravy se pro nejtěžší rallye světa ujala společnost Delta4x4 the offroad company. Ta je výhradním zastoupením německé společnosti Delta Geländesport und Zubehör Handels GmbH založené v roce 1980. Všechny úpravy a doplňky mají evropskou homologaci. Jejich seznam u obou vozů najdete pod článkem. Jen přídavné světlomety mohou být instalovány na autě pouze pro použití mimo silnice. Navíc musí mít samostatný spínač žluté barvy pro takzvané pracovní světlomety.

Tvrdé testování v Tunisku

Trénink vyhrabávání auta – foto Radoslav Holan

Upravené Fordy Ranger prošly náročným testem v Tunisku při El Chott Rallye. Během ní najely šest tisíc náročných kilometrů pískem, kamením, po tamních terénních pistách i po silnicích a dálnicích. Na konci listopadu byly oba speciály naloženy ve Francii na loď, která je přepravuje do daleké Jižní Ameriky.

Delta4x4 a Rallye Dakar

Josef Loder na Rallye Dakar 1982

První účast zástupců firmy Delta4x4 na slavné pouštní soutěži se datuje do roku 1982, kdy mimo soutěž dojelo do cíle upravené Suzuki LJ 80. O tři roky později se dnešní výkonný ředitel firmy Josef Loder opět ukázal v dakarském konvoji. Za další rok získal oficiální zastoupení egyptské Rallye faraónů pro Německo, spolupráce mezi Deltou 4×4 a touto rallye už ale začala v roce 1983. A v roce 1990 měl úpravce terénních vozů i zastoupení Rallye Dakar v Německu.

Delta4X4 se stala sponzorem závodů Transylvania Trophy i Rallye Mnichov – Břeclav. V roce 1984 firma získala oficiální zastoupení pro pneumatiky Mickey Thompson v Evropě, o pět let později i pro rallyová světla PIAA.

 

Dodatečná výbava od Delta 4×4 pro Ford Ranger 3,2 D (2011-2015):

Kovaná leštěná 16″ kola LEGACY s pneu 255/70 R16 BFGoodrich KM2

Sada lišt blatníků kryjící přesah disků

Sady přídavných světlometů PIAA Rally Lights řady LP 550 a LP 570

Vnitřní výbava: AIR JACK 2t 76 cm, kinetické lano, vyprošťovací kurta, lopaty, vlečná oka a úchyty

 

Dodatečná výbava od Delta 4×4 pro Ford Ranger 2,2 D (nový model):

Dvoudílná litá 18″ kola KLASSIK B s pneu 275/65 R18 COOPER STT PRO

Sada širokých lemů blatníků v islandském stylu

Sada přídavných světlometů PIAA Rally Lights řady RF18 a RF6

Rozšíření podvozku o 60 mm pro osu

Kompletní ochrana podvozku z 6 mm silného alu plechu

Zvýšení podvozku + 40 mm díky delším tlumičům a distančním podložkám

Přední nerez rám v černé barvě

Alu střešní nosič v černé barvě

Jan Říha

Jako motoristický expert začal pracovat v roce 1994 v redakci Motožurnálu Českého rozhlasu. Později se stal vedoucím jeho motoristické i dopravní redakce (Zelená vlna), které vedl až do jara 2017, kdy přijal nabídku na šéfredaktora webů iSUV, AutoECO a SUV magazínu. Jako reportér se zúčastnil soutěžních expedic Camel trophy 96´ a 97´ na Borneu a v Mongolsku. V roce 2005 se v roli novináře poprvé zúčastnil Rallye Dakar. Od té doby v jejím konvoji nechyběl v žádném z dalších ročníků.

Jan Říha has 99 posts and counting. See all posts by Jan Říha