Subaru XV 2018 – Jak překonat sám sebe

Novinka od Subaru byla představena v roce 2018 v lotyšské Rize. Jde o do detailu propracované kvalitní auto. Jde už o jeho druhou generaci, která model posunuje o velký kus dopředu, přestože se designově moc neliší. V čem je tedy lepší?

Cestou necestou s novým XV

První generace, která přišla v roce 2011, se docela povedla. Hoši od Subaru nikdy nebyli v designu přespříliš odvážní. Opak je pravdou. Kompaktní crossover je na zcela nové, bezpečné a agilní platformě, která zajišťuje větší bezpečnost a kterou sdílí s nedávno představenou novou Imprezou.

S tou má i jinak mnoho společného. Dalo by se říci, že je to Impreza jen se zvýšeným podvozkem. Ale protože má auto jiný charakter, image a víceméně i jinou klientelu, je třeba brát ho jako svébytný model se vším všudy. Subaru se před zmíněnými šesti lety designově našlo.

Charakteristické prvky, které od té doby provází většinu modelů této značky, z těchto vozů dělají zajímavá a líbivá auta. Bylo to právě XV, které nový směr nastartovalo. Klasická maska a světlomety mají svůj tradiční LED podpis zářící na dálku a hlásající se hrdě k ostatním členům rodiny.

Nárazníky jsou tvarovány tak, aby poskytly co nejlepší nájezdové a sjezdové úhly s přihlédnutím k aerodynamice vozu. Profil hatchbacku je pro tento model typický, a i díky rozměrům a váze je to určitě nejmrštnější Subaru v terénu.

Subaru v bahně

Subaru připravilo testování na silnicích i v terénu. Bylo možné si vyzkoušet model s typickým Subaru motorem. Dvoulitr je radost řídit, není to žádný velký sportovec. Jde o nový motor, lehčí, tišší s nižšími vibracemi i hlučností. Dynamika motoru je srovnatelná s předchozím modelem.

Díky nižší váze auta je pocitově nové XV oproti předchozí generaci živější. Víc jak 80 % dílů motoru bylo přepracováno, což přineslo úsporu váhy 12 kg. Oba agregáty, kromě dvoulitru je v nabídce i 1,6, jsou spřaženy s CVT převodovkou neboli bezstupňovou převodovkou Lineartronic, jak ji inženýři od Subaru nazvali.

Subaru s pohonem 4×4 v akci

Tento model je už pátým, který bude využívat standardně asistenčního systému „EyeSight“. Ten umí spolupracovat právě jen s automatem, proto pro evropské trhy nebude jiná varianta převodovky. „CéVéTéčko“ funguje dobře a pokud se někomu zasteskne po řazení, může si ho přepnout do manuálního módu. Ve dvoulitru potom může člověk řadit i pádly pod volantem.

Podvečerní test Subaru XV na polygonu

Na asfaltovém okruhu jsme měli možnost porovnat nový i předchozí model. Při agresivnějším průjezdu slalomem, při konstantní rychlosti zhruba 60 km/h, byl znát rozdíl v tuhosti karoserie a nižší náklon vozu. Ten díky tomu daleko lépe držel směr.

A to nejen pocitově, ale rozdíl byl opravdu znát i v táhlých dlouhých zatáčkách. Nejezdilo se na čas, ale jsem přesvědčen, že na tomto zhruba kilometrovém okruhu bych sám sobě nadělil s novým modelem nějaké dvě, tři vteřiny.

XV si hravě poradí i s terénem

Ve voze je už osvědčený terénní program X-mode. Ten je známý už z Foresteru a Outbacku. Ve spojení s kompaktní krátkou a tuhou karoserií je to čistá radost z jízdy v terénu a když se přidá údaj, že světlá výška je skvělých 22 cm, nemusí se moc zdůrazňovat, že se XV nezalekne ani drsnějšího terénu. Navíc se svými 1439 kg je oproti předchozímu modelu téměř při stejné výbavě o 100 kg lehčí.

V interiéru nic nechybí. Ergonomie je příkladná a čitelnost nových budíků i displejů na jedničku. Navíc mile překvapí nový infotainment, který umí zrcadlit aplikace z mobilu, a tak si třeba místo originální navigace může člověk pustit přes mobil Google maps či Waze.

Subaru XV jako stvořené pro zimní silnice

Pouze na štěrkopískových cestách je tu a tam slyšet odletující kamínky, jak buší do podběhů. Auto člověk vede do zatáček s takovou jistotou, až je to nebezpečné, protože jejich průjezdy jsou kvůli tomu stále rychlejší. Ale asistenční systémy, jako „protiprokluz“ či „stabilita“, hodí řidiče zpět do reality. Ale nenásilně a poměrně nenápadně.