Novinka Subaru XV 2018 – Jak překonat sám sebe

Rande s novinkou od Subaru v lotyšské Rize nás přesvědčilo, že XV 2018 je do detailu propracované kvalitní auto. Jde už o jeho druhou generaci, která model posunuje o velký kus dopředu, přestože se designově moc neliší.

Cestou necestou s novým XV

A proč by se také měla lišit, když se první generace, která přišla v roce 2011, povedla? Hoši od Subaru nikdy nebyli v designu přespříliš odvážní, snad až na sportovní model SVX, a tak by se mohlo zdát, že jde spíše o povedený facelift. Opak je pravdou. Kompaktní crossover je na zcela nové, bezpečné a agilní platformě, která zajišťuje větší bezpečnost a kterou sdílí s nedávno představenou novou Imprezou. S tou má i jinak mnoho společného. Dalo by se říci, že je to Impreza jen se zvýšeným podvozkem. Ale protože má auto jiný charakter, image a víceméně i jinou klientelu, je třeba brát ho jako svébytný model se vším všudy.

řídi XV dominují štíhlé světlomety

Subaru se před zmíněnými šesti lety designově našlo a charakteristické prvky, které od té doby provází většinu modelů této značky, z těchto vozů dělají zajímavá a líbivá auta. Bylo to právě XV, které nový směr nastartovalo. Klasická maska a světlomety mají svůj tradiční LED podpis zářící na dálku a hlásající se hrdě k ostatním členům rodiny. Nárazníky jsou tvarovány tak, aby poskytly co nejlepší nájezdové a sjezdové úhly s přihlédnutím k aerodynamice vozu. Profil hatchbacku je pro tento model typický, a i díky rozměrům a váze je to určitě nejmrštnější Subaru v terénu.

Subaru XV na rozbahněných cestách

Ne každý by byl z kraje prosince z výletu za modelem XV do hlavního města Lotyšska Rigy nadšený. Čekat se dalo spíš horší počasí. Já mám Rigu rád i díky vzpomínkám na motoristické zážitky. Takže mě nevykolejilo sychravé počasí, které dostatečně prověřilo novinkové XV. Subaru připravilo testování na silnicích i v terénu. Z letiště, kde jsme s kolegou „nafasovali“ model s typickým Subaru motorem – dvoulitrovým zážehovým boxerem, jsme zamířili po předměstí Rigy na její okraj. Tam se v lese ukrývá zajímavý motoristický komplex. Dvoulitr je radost řídit, není to žádný velký sportovec, ale jde o nový motor, lehčí, tišší s nižšími vibracemi i hlučností. Dynamika motoru je srovnatelná s předchozím modelem, ale díky nižší váze auta je pocitově nové XV oproti předchozí generaci živější. Víc jak 80 % dílů motoru bylo přepracováno, což přineslo úsporu váhy 12 kg. Oba agregáty (kromě dvoulitru je v nabídce i 1,6) jsou spřaženy s CVT převodovkou neboli bezstupňovou převodovkou Lineartronic, jak ji inženýři od Subaru nazvali.

Subaru s pohonem 4×4 v akci

Tento model je už pátým, který bude využívat standardně asistenčního systému „EyeSight“. Ten umí spolupracovat právě jen s automatem, proto pro evropské trhy nebude jiná varianta převodovky. „CéVéTéčko“ funguje dobře a pokud se vám zasteskne po řazení, můžete si ho přepnout do manuálního módu. Ve dvoulitru potom můžete řadit i pádly pod volantem.

Na testovacím polygonu „333“ jsme dostali možnost vyzkoušet nový model jak na testovací asfaltové dráze na mezních limitech, tak i na umělém terénním polygonu. Potěšila i projížďka po okolních lesích s návratem zpět na polygon, kterou jsme absolvovali už za tmy. To ale nikomu z přítomných nevadilo. Lehce zasněžené cesty, chlad, trocha bláta i písku a do toho ostrá LED světla s natáčením do zatáček jen dokreslovaly povedený testovací den.

Podvečerní test Subaru XV na polygonu

Na asfaltovém okruhu jsme měli možnost porovnat nový i předchozí model. Při agresivnějším průjezdu slalomem, při konstantní rychlosti zhruba 60 km/h, byl znát rozdíl v tuhosti karoserie a nižší náklon vozu. Ten díky tomu daleko lépe držel směr. A to nejen pocitově, ale rozdíl byl opravdu znát i v táhlých dlouhých zatáčkách. Nejezdilo se na čas, ale jsem přesvědčen, že na tomto zhruba kilometrovém okruhu bych sám sobě nadělil s novým modelem nějaké dvě, tři vteřiny.

XV si hravě poradilo s umělou překážkou

Druhá část na polygonu se strmými sjezdy a výjezdy, bočními náklony a uklouzaným povrchem ukázala, k čemu je ve voze už osvědčený terénní program X-mode. Ten známe už z Foresteru a Outbacku. Ve spojení s kompaktní krátkou a tuhou karoserií je to čistá radost z jízdy v terénu a když přidáme údaj, že světlá výška je skvělých 22 cm, nemusíme moc zdůrazňovat, že se XV nezalekne ani drsnějšího terénu. Navíc se svými 1439 kg je oproti předchozímu modelu téměř při stejné výbavě o 100 kg lehčí.

V interiéru mi nic nechybělo. Ergonomie je příkladná a čitelnost nových budíků i displejů na jedničku. Navíc mě mile překvapil nový infotainment, který umí zrcadlit aplikace z mobilu, a tak si třeba místo originální navigace mohu pustit přes mobil Google maps či Waze, které mi online nabídnou nejaktuálnější dopravu.

Nové XV jsme řádně prověřili

Druhý den jsme vyrazili na dva dlouhé testovací okruhy v okolí hlavního města. Místní okresky a silničky mezi vesnicemi mimo město jsou standardně nezpevněné, a tak v kombinaci s čerstvým sněhem, který byl na mnoha místech uklouzaný a přemrzlý, to byla prakticky celou dobu veliká zábava. Menší asi jen pro personál, který musel auta po akci umývat.

Jak se vyjelo za Rigu, silnice se nejdříve změnila v rozbitou a záplatovanou asfaltku první třídy. Už tady se projevil podvozek, ke kterému se dají říkat přídavná jména jen v superlativech. Odladění celého vozu je příkladné, nic z rozbitých cest nepřenáší do kabiny.

Subaru XV jako stvořené pro zimní silnice

Pouze na štěrkopískových cestách tu a tam slyšíte odletující kamínky, jak buší do podběhů. Auto vedete do zatáček s takovou jistotou, až je to nebezpečné, protože jejich průjezdy jsou kvůli tomu stále rychlejší. Ale asistenční systémy, jako „protiprokluz“ či „stabilita“, vás hodí zpět do reality. Ale nenásilně a poměrně nenápadně. Žádné nepřiměřené zasahování s pocitem, že vás někdo klepnul přes prsty, ale spíš takové to přátelské poklepání po ramenou a tiché zašeptání: „Tak se zase trochu uklidníme.“ Už se těším, až nové Subaru XV proženeme v redakčním testu!

SUV Magazín

OffROAD 4x4magazín byl jedním z prvních titulů, jež jsme uvedli na trh. Přestože opravdových terénních vozů v posledních letech ubývalo, náš časopis měl stále své věrné čtenáře - možná i proto, že jiné tituly reagovali svým obsahem spíše na trend úspornějších vozů, kterým věnovali většinu prostoru.

SUV Magazín has 40 posts and counting. See all posts by SUV Magazín