Athénská romance s novou Dacií Duster

Zimní slunné dny v Athénách doprovází studený vzduch, který rozráží přepracovaná karoserie Dacie Duster. Hlavní město Řecka hostí testovací jízdy nové generace úspěšného SUV. Řádili jsme s ním na silnici, zapadli v písku a projeli opičí dráhu v lomu Dionýsos.

Dospělé auto

Cestovat do Řecka koncem roku je rozhodně vítanou změnou. Místní klima dá zapomenout na českou zimní šeď a připravené Dustery vykouzlí úsměv na tváři. Instinktivně sahám po naftové verzi 1,5 dCi s výkonem 110 koní, kterou výrobce vybavil dvouspojkovým šestistupňovým automatem. Na autě je vidět, že dospělo. Proporce kompaktního SUV doplňují dvě nové barvy, béžová a oranžová metalíza.

Ačkoli výrobce přepracoval celou karoserii, na vnějším vzhledu se to závratně neprojevilo. Nový Duster působí robustnějším dojmem, především díky protáhlým světlometům. Zadní svítilny zase dostaly čtvercový tvar, připomínající lampy Jeepu Renegade. Designéři také vybavili nový Duster 17“ litými disky.

Interiér od píky

S kolegou usedáme dovnitř a ihned hodnotíme změny. V první řadě auto nabídne víc prostoru. Designéři navrhli interiér od píky, což úspěšnému menšímu SUV jednoznačně prospělo. Kvalita plastů šla nahoru. Stejně tak ergonomie a odhlučnění. Ve výbavě přibylo hlídání mrtvého úhlu a čtyři kamery. Ty oceníte při parkování a v terénu. Za zmínku stojí také šikovný úložný prostor pod sedadly a nově nabízená automatická klimatizace. Vystouplá dotyková obrazovka s navigací má dobrou čitelnost. Softwarové rozhraní a rychlost systému působí trochu archaicky, ale svůj účel v rámci kategorie plní.

Zcela nový interiér

Ujel jsem prvních pár kilometrů a už jsem cítil pozitivní změnu. Nový volant, vylepšené sedačky a elektrický proměnlivý posilovač řízení dělají svoji práci dobře. Můj první dojem z jízdy byl příjemně komfortní.

V zajetí písku

Hledal jsem nejlepší místo na focení. Touha po snímku s mořem mě zavedla k nedaleké pláži, kde jsem úspěšně zapadl. První zátěžový test této „předokolky“ byl tady. Automatická převodovka dostala zabrat, ale do deseti minut byl Duster venku.

Úspěšně jsem s Dusterem zapadl

Za zvuku odlétajícího písku od kol jsem pokračoval směrem k cíli v místním hotelovém resortu. Na nové Dacii mi nesedí ovládání audia pod volantem. Stejný systém využívá i Renault Kadjar. Nešťastné „renaulťácké“ zapínání tempomatu na středovém panelu dostal i Duster. Díky tomu má volant zbytečně prázdné ovladače multimédií.

Oranžová metalíza autu sluší

Kvůli předělaným výdechům topení musela dotyková obrazovka ustoupit níže od zorného pole. Samotná přihrádka u spolujezdce má úložný prostor utopený hodně uvnitř. Moderním dojmem působí ovladače topení.

Chlapácké SUV

Druhý den se mi dostal do rukou volant benzínové verze 4×2 1,2 TCe 125. Motor si nechal líbit i nízké otáčky bez cukání. Jedinou slabinu šestistupňové mechanické převodovky vidím v řadící páce. Mám z ní dojem, jako bych řadil dřívkem od nanuku. Kromě svižného odpichu má auto také šikovně malý poloměr otáčení. To mu přidává plusové body v manévrovatelnosti. Zvýšený posez a vyšší kapota zase evokuje dojem „chlapáckého“ SUV.

Dacia Duster 4×4

Podvozkové komponenty zůstaly takřka beze změn. Standardní komfortní nastavení má stinnou stránku v podobě nedotáčivosti. Do ostřejších zatáček musíte zkrátka s rozmyslem.

Dustery v těžebním lomu

Férová čtyřkolka

Testovací jízdy vedly i do lomu Dionýsos. Tady na nás čekaly modré čtyřkolky a opičí dráha. Upravené zavěšení převzaté ze staršího Nissanu X-Trail fungovalo podle předpokladu na výbornou. Krátký offroadový test mě utvrdil v tom, že Duster mimo silnici stále umí. Pohon 4×4 jde zamknout v poměru 50:50 až do rychlosti 80 km/h. Terénní radovánky usnadní asistent sjezdu z kopce, ukazatel náklonu a světlá výška 210 mm.

Na novém Dusteru se mi líbí, že si na nic nehraje. Dacie ho prezentuje jako cenově dostupné účelové auto. A takový skutečně je. Standardně s ním můžete bez obav vyrazit i mimo zpevněné cesty. Vítané omlazení ho kvalitativně posunulo kupředu, ale nezměnilo v drahé, nafoukané pozlátko.

Zajímavosti a fakta

  • Duster se vyrábí v Rumunsku ve městě Pitesti
  • Dacia prodává své modely ve 44 zemích světa
  • V Rusku se některé Dacie prodávají s logem Renaultu
  • Duster byl vyvíjen na základě zpětné vazby od zákazníků
  • Auto má v základu šest airbagů
  • Nový Duster dostal volitelné odnímatelné tažné zařízení
  • Z výroby si bude možné objednat pohon na LPG
  • Dacia dává záruku na auto 3 roky nebo 100 000 km
Inovovaný Duster dorazí k prodejcům příští rok

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik has 107 posts and counting.See all posts by jan-majurnik