Test BMW X4 xDrive30d – Síla šestihrnku

Technicky větší X3, prakticky menší X6. BMW X4 má v mnichovské rodince své pevné místo už tři roky. Vyrábí se v Jižní Karolíně, aby to na zaslíbený americký trh nemělo daleko. Uvnitř hýčká a zvenku vábí, má silný šestiválec a na pohled sportovní ambice. Vyplatí se?

Ledvinky působí opojně, symbol bavorských dodává BMW nezaměnitelnou identitu. Stejně je tomu u X4, autu s nimi má pěkně ostrý výraz. Přitom čtyřka je určitě větší sympaťačka než korpulentní X6. Je navíc nižší než trojka, takže má sportovnější punc. Šibalský kukuč doplňují čtyři adaptivní LED oči a kulaté mlhovky.

Komfortní interiér

Uvnitř je to komfortní a voňavá čtyřhvězda. Jako v hotelovém pokoji. Elektricky stavitelné sedačky rozmazlují, zároveň umí při správně přifouklých polštářích (hlavně na boku) velmi dobře podržet v zatáčkách. Head-up displej ukazuje dostatek informací, aniž byste museli hlavu sklánět k budíkům, je skvěle čitelný. Systém iDrive má jasnou logiku a dobře se ovládá. Počítejte ale s tím, že příplatková výbava má u BMW takřka nekonečný seznam a cenovka vrcholné výbavy může tak hravě přerůst dva miliony.

Prostorově působí X4 lehce stísněným dojmem. Menším cestujícím bude v kabině útulno, před koleny jim vzadu zbyde i dvacet čísel, ale dlouháni si zanadávají na svažující se střechu. Ta má vliv i na praktičnost kufru, který nabídne 500 litrů a poměrně vysokou nakládací hranu. Je ovšem pravidelný a jsou tu šikovné kolejničky a různé háčky a úchyty pro jeho uspořádání. Tetrisu zdar.

Opojné ledvinky – symbol BMW

Motor skvostný, škoda podvozku

X4 exceluje motorem. Třílitrový šestiválec s označením 30d je druhý nejsilnější v nabídce. Má jedno turbo, 258 koní a nabídne velkorysou dávku točivého momentu 560 Nm v rozsahu od 1500 do 3000 otáček. Dostane vás plnotučným, hutným zátahem, dopředu se žene s obrovskou vervou. Plynule, bez slabých míst. Stovku má pod šest vteřin. S téměř dvoutunovou masou hliníku a oceli hýbe s lehkostí, nadto má skutečně skvělou náturu.

Není třeba drtit plyn k podlaze, stačí ta jistota, že výkon přijde, kdykoli si zamanete. Ladnou a tichoučkou jízdu za doprovodu dieselového brumlání drezíruje osmistupňový automat od ZF. Dole hladí ušní bubínky, směrem ke čtyřem tisícím otáčkám rezonuje celým tělem. BMW X4 je stejně vznešené a klidné jako silné a (ve vší počestnosti) hrubiánské. Se spotřebou kolem 7,5 litru. Neuvěřitelné.

Škoda jen, že BMW X4 – leč spousta věcí napovídá opaku – si se sportovnější jízdou moc netyká. Je hodně tvrdé, skutečně dost, i v komfortním režimu pak slyšíte rány od podvozku a kol při přejetí kterékoli příčné nerovnosti, boule nebo prahu. Auto je citelně nedotáčivé, na nerovnostech v táhlých šikanách neobratně poskakuje. Spíš se valí, než by opravdu jelo. Mnohem lepší je tak s X4 jen plynout krajinou, svištět po dálnici nebo korzovat městem. A kochat se. Pak je prožitek vysoce nadstandardní a tak to má být. Na sportování má ostatně BMW v garáži jiné přeborníky, což?

BMW X4

Základní technické údaje:

BMW X4 xDrive30d Edice M Sport

Motor: vznětový přeplňovaný šestiválec

Objem: 2993 cm3

Výkon: 190 kW (258 k) při 4000 ot./min.

Točivý moment: 560 Nm při 1500–3000 ot./min.

Rychlost: 234 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 5,8 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 6,6/5,7/6,1

Pohotovostní hmotnost: 1900 kg

Rozměry: 4671 x 1881 x 1624 mm

Rozvor: 2810 mm

Cena výbavy testovaného auta: 1 767 350 Kč

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

matej-skalicky has 26 posts and counting.See all posts by matej-skalicky