Test Škoda Octavia RS 4×4 – Blbnout a dovádět

Ty dvě souhlásky obklopuje omamná aura neskrývané devoce. RS je doma v Česku pojem. Odznáček na masce chladiče měly vždy ty nejrychlejší a nejzábavnější oktávky. Obyčejnou firemní čtyřočku dostane každý kravaťák, ale „ereso“? To je něco víc, přeci, traduje se mezi českými řidiči. Mají pravdu?

Prostě nejlepší, nečekaný hit, jen malý krůček k dokonalosti, téměř perfektní. Velechvály o Octavii RS byste v motoristických časopisech či na internetu našli během mžiku kvanta. První rychlou Octavii stvořila Škodovka v roce 2000 a v Mladé Boleslavi jí symbolicky přivítali dynamické 21. století. Byl to úkaz.

Odznáček na masce chladiče měly vždy ty nejrychlejší Octavie

Od té doby se změnila vizáž i technika. Tehdejší superpopulární dvacetiventilovou osmnáctistovku o výkonu 132 kilowattů vystřídaly o něco silnější agregáty. Teď jezdí nejvýkonnější RS 245 s přeplňovaným dvoulitrem o síle 180 kW. Od konvenční Octavie se liší především upraveným nárazníkem s roztáhlými „nozdrami“ pro přívod vzduchu, uvnitř sportovními sedadly. Oproti předchůdci má RS ještě o centimetr a půl nižší podvozek a o tři centimetry širší rozchod kol vzadu.

4×4 pro nebojsy

Od dob prvního RS se změnila také variabilita spalovaných paliv a přibyla možnost pohonu obou náprav. Testovanou naftovou čtyřkolku pohání dvoulitrové TDI o výkonu 135 kW. Turbodmychadlem přeplňovaná jednotka se čtyřmi válci a přímým vstřikem paliva je spřažená s šestistupňovou automatickou převodovkou DSG a má skutečně dostatek síly, aby jeden a půl tuny velkou škodovku rozhýbala k svižné akci.

Čalounění Alcantara

Stejný motor dostal před dvěma lety i nový Scout. K přespolnímu dobrodruhovi se, pravda, hodí o mnohem víc, protože na hbitější benzíny nafta nemá a nikdy mít nebude. Jsou tu ale dva argumenty proti: s pohonem všech čtyř kol, který dostanete výhradně s dieselem, si dovolíte častěji blbnout i za deště nebo na blátě. A naftový motor má i přes živelné dovádění přirozeně menší apetit, schroupne mezi sedmi až devíti litry při svižnější jízdě. Samozřejmě že tato hodnota je především u sportovněji střižených aut dost relativní.

Naftové RS ve čtyřkolce je mířené hlavně na ty, kteří nechtějí jen divoce lámat šikany, ale kromě rychlé jízdy musí vozit i rodinu, nákup a třeba sem tam zajedou rádi na hory. Je to ideální kompromis mezi obyčejným liftbackem, sportovněji laděným autem a řádným pohonem 4×4 pro nebojsy. Tenhle mix vás přijde na 782 tisíc. Kdo chce surové potěšení, ušetří 46 tisíc a pořídí vrcholné RS 245 s pohonem předních kol a přímo řazenou převodovkou. A kolegové v práci vám zulíbají boty, aby se mohli svést také.

Základní technické údaje:

Škoda Octavia RS 4×4 2.0 TDI Liftback

Motor: vznětový čtyřválec

Objem: 1968 cm3

Výkon: 135 kW (180 k) při 3500–4000 ot./min.

Točivý moment: 380 Nm při 1750–3250 ot./min.

Rychlost: 228 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 7,6 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 5,9/4,7/5,1

Pohotovosotní hmotnost: 1550 kg

Rozměry: 4689 x 1814 x 1448 mm

Rozvor: 2677 mm

Objem zavazadlového prostoru: 590/1580 l

Základní cena testované výbavy: 827 900 Kč

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

Matěj Skalický has 41 posts and counting. See all posts by Matěj Skalický