Chevrolet Niva AMC – Ruský offroad po americku
Na základě Lady 4×4 vzniklo už leccos. Většina návrhů však zůstala jen na papíře nebo ve formě prototypů. Automobilka GM-AvtoVAZ už dvacet let vyrábí americko-ruský „teréňák“ Chevrolet Niva 2123.
Vypůjčené komponenty
Z originálu si Chevrolet půjčil a lehce upravil motor, podvozek, převodovky i stálý pohon 4×4. Zaoblená pětidveřová karoserie je dílem amerických a ruských inženýrů. Do rukou na testování se dostal volant offroadového SUV v nejvyšším stupni LE+. Černá metalíza ladí k černě lakovaným světlometům. Do terénu vybavil výrobce auto ochranou podvozku, grafitovými litými koly s terénními pneumatikami a zvýšeným sáním.
Plná výbava
Modernizovaný interiér nabídne pět míst k sezení. Řidič i spolujezdec mají dostatek prostoru kolem sebe. Vzadu se však musí pasažéři trochu uskromnit. Výbava nejvyššího výbavového stupně LE+ zahrnuje klimatizaci, dva airbagy a vyhřívané čelní sklo i sedačky. Výhled z kabiny podporuje široké prosklení a zvýšený posez. Na středovém tunelu je kromě páky pětistupňové převodovky také druhá páka. Ta slouží k mechanickému připojení redukce a mezinápravové uzávěrky.
Vysoký komfort, nižší výkon
Pod kapotou pracuje osmiventilový benzínový čtyřválec 1.7 litru. Oproti Ladě 4×4 je naladěný jen na 58,5 kW. Na silnici je nižší výkon a vyšší hmotnost Chevy Nivy znát. Auto zkrátka moc nejede. Opak nastává, když ho člověk vezme do terénu. Na redukci si Chevrolet poradí i v hlubokém sněhu. Jízdní vlastnosti jsou o dvě třídy lepší než u sesterské klasiky. To samé platí o komfortu a odhlučnění. Spotřeba benzínu se pohybuje kolem 10 litrů na 100 kilometrů.
Problémová cena
Chevrolet Niva nabídne kombinaci „teréňáku“ a auta pro každodenní provoz. Na českém trhu se modernizované čtyřkolce příliš nedaří. Hlavním důvodem je cena. Základní model lze pořídit za necelých čtyři sta tisíc. Za maximální výbavu si připlatí člověk ještě o čtyřicet tisíc navíc. Tohle auto je určeno hlavně pro terénní srdcaře, kteří využijí redukci. Komfortem Chevrolet Niva za moderními SUV totiž hodně pokulhává.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1690 cm3
Výkon: 58,5 kW (80 k) při 5000 ot./min.
Točivý moment: 127 Nm při 4000 ot./min.
Rychlost: 137 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: neudává se
Provozní hmotnost: 1455 kg
Rozměry: 4056 x 1800 x 1652 mm
Rozvor: 2450 mm
Světlá výška: 220 mm
Objem zavazadlového prostoru: 320 l / 650 l