SUV Bazar: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 2. generace

Po zahájení prodeje v roce 2006 se stala druhá generace Santa Fe jedním z nejvyhledávanějších SUV vozů. Řidiče „Santa“ oslovil hlavně svou výjimečnou prostorností a designem za přijatelnou cenu. V roce 2010 se Santa Fe dočkalo faceliftu a šestistupňové převodovky. Ve spolupráci s Auto ESA jsme pro vás vyzkoušeli právě model s dieselem 2,2 CRDi.

Povedenou záď kazí jen madlo kufru

Korejská automobilka nenechala kámen na kameni. Druhá generace Santa Fe sice zůstala věrná oblým tvarům svého předchůdce, celkově je mu ale na hony vzdálená. Narostla do všech směrů, dostala usedlejší křivky a přiblížila se designu evropských vozů. Na první pohled působí auto mohutně a bytelně. Po víc jak deseti letech Santa Fe celkově příliš nezestárlo. Vypadá stále k světu. Povedenou zadní část kazí asymetricky umístěné madlo kufru. I z praktického hlediska bychom ocenili spíš klasický způsob otevírání.

Nadstandardní prostor a výhled

Interiér by mohl být vkusnější

Exteriérové nadšení zkrotí provedení interiéru. Použité tvrdé plasty a obří tlačítka ovládání v kombinaci s modrým podsvícením na nás působily lacině. Na druhou stranu, pokud je pro vás prioritní pohodlí a praktičnost, bez problému se přes designové výstřelky přenesete. Ovládání je totiž dobře rozmístěné a přehledné. Potěšila nás velmi pohodlná sedadla, která nabízí dostatek prostoru na všech místech. I po posunutí sedadla řidiče do nejvzdálenější polohy zůstalo na zadním sedadle dostatek místa pro komfortní cestování. Praktičnost vozu  podtrhuje velké množství úložných prostor. Nadšení jsme byli z výborného výhledu všemi směry. Sedíte tak vysoko, že máte pocit, jako byste auto řídili z lodního můstku. Pokud ale máte pohybové problémy nebo se chystáte vozit starší osoby, zvažte, jestli není lepší sáhnout po jiném voze. Do Santa Fe totiž nenasedáte, ale spíše šplháte.

Auto pro kliďase

Designem nadchne, jízdou moc ne

Jízdní vlastnosti auta nás nenadchly. Při vyšších rychlostech cítíte v zatáčkách, jak se váha vozu pere se změnou směru, a slyšíte jak předměty umístěné v kufru nebo na sedadlech „létají“. Je proto potřeba do zatáček vjíždět s rozmyslem. Problémem je i přeposilované řízení. V nižších rychlostem po městě se ale dá jízda bez výčitek označit za komfortní. Příjemně nás překvapila spotřeba. Během testu se pohybovala průměrně kolem 8,6 litru.

Spojka má krátkou životnost

Po otevření dveří se představí

Podle Pavla Foltýna z Auto ESA je Santa Fe druhé generace bytelným SUV, které odolává větším nájezdům lépe než konkurence. Vyšší počet najetých kilometrů na stavu vozu příliš neprojevuje. „ Pozor si ale dávejte hlavně na stav spojkového ústrojí, spojka je relativně poddimenzovaná z výroby a u tohoto modelu vykazuje velmi krátkou životnost. U vznětové motorizace se zaměřte na pravidelný běh motoru. V případě, že běh není pravidelný, auto má nejspíš vadné vstřikovače. Jejich výměna je ve většině případů spojena s dalšími náklady  kvůli výměně celého palivového vedení včetně podávacího čerpadla. Jde tedy o hodně drahou záležitost.“ Častým problémem je i vůle v zavěšení předních i zadních kol kvůli vysoké váze kol. Ta se negativně podepisuje jak na životnosti zavěšení náprav taky i na průměrných jízdních vlastnostech vozu.

Klady

  •  design exteriéru
  •  vnitřní prostor a výhled
  •  funkčnost vozu a odolnost pohonu 4×4
  •  množství odkládacích schránek
  •  přívětivé ceny ojetin

Zápory

  • pouze pětistupňový automat (do modernizace – 2010)
  • přeposilované řízení
  • kvalita některých plastů interiéru
  • tendence odskakování kol od vozovky
  • poddimenzovaná spojka u manuální převodovky