SUV Bazar: Kia Sportage 2.0 CRDi 3.generace

Kia Sportage třetí generace patří v nabídkách bazarů k žádaným spolehlivým autům. I tak si u ní dejte pozor na odolnost podvozku a interiéru, u dieselových verzí zkontrolujte funkčnost filtru pevných částic. Ve spolupráci s Auto ESA jsme vyzkoušeli model s automatickou převodovkou a pohonem všech kol.

Mezi druhou a třetí generací těžko najdete podobnost

Vstup třetí generace na trh v roce 2010 znamenal pro korejskou automobilku velký krok vpřed. Na rozdíl od předchozí generace si totiž ta třetí vybudovala pověst komfortního a velmi spolehlivého SUV. Kia nabízela Sportage s pohonem přední nápravy nebo všech kol. Standardní manuální převodovku pak šlo u čtyřkolek za příplatek nahradit šestistupňovým automatem.

Exteriér poráží interiér

Interiér je jednoduchý

Sportage u řidičů bodovala exteriérovým zpracováním. Líbivý vzhled přídě, prolisy na bocích a lehce futuristická zadní část jsou typickými prvky této generace. I po letech nepůsobí na silnici zastarale, a hlavně zpracováním masky zapadá mezi současné SUV. Oproti tomu k interiéru máme několik výhrad. Oceňujeme jednoduchost a přehlednost palubní desky, ale příliš „plastové“ zpracování  zbytečně kazí celkový dojem. Přestože jsme testovali model s automatickou převodovkou, nemohli jsme přehlédnout nevhodné umístění loketní opěrky. Dosáhnout při opření ruky na řadící páku je nadlidský úkol. Zavazadelník má vysoko položenou podlahu a kufr je tak menší než by vzhledem k rozměrům vozu mohl být. Na druhou stranu musíme pochválit velice pohodlná sedadla.

Komfortní jízda, ale horší výhled

Na nerovnostech nemáte vůz tolik po kontrolou

Jízda s předposlední generací je velmi příjemná, hlavně pokud cestujete sami. Pokud ale auto více naložíte, vyhýbejte se horším silnicím. Na nich totiž tlumiče mohou narazit na své limity, rozklepe se přední náprava a auto se výrazně hůř řídí. Přestože je řízení trochu přeposilované a řidič má z auta horší výhled, je jízda povětšinou komfortní. Tomu pomáhají i už zmíněná pohodlná sedadla a výborně odhlučněný interiér. Automatická převodovka řadila logicky a rychle, ale podepsala se pod vyšší spotřebu. Naftový dvoulitr si bral průměrně přes 10 litrů.

Drahé komponenty fungují spolehlivě

Sportage netrpí závadami

I spolehlivá bazarová auta mají své opakující se závady. Jaké jsou spojené s modelem Kia Sportage třetí generace,  ví Pavel Foltýn z Auto ESA: „Sportage je velmi spolehlivé auto, alespoň co se mechaniky pohonu týká. Naopak s odolností podvozku a interiéru je to nepatrně horší. To důležité a „drahé“  ale na voze funguje dobře a spolehlivě. Ze závad se dá jmenovat při městském provozu zanášející se EGR ventil nebo DPF filtr. Předcházet oběma závadám se dá občasným projetím na delší vzdálenost.“ K dobru přidal i pár tipů, jak předcházet případným závadám a prodloužit životnost vozu: „Doporučuji zkrátit interval výměny oleje na 15-20 tisíc kilometrů a to hlavní, u vznětového motoru jezděte na kvalitní naftu. Motory, které spolykají všechno, příchodem commonrailu vymizely a případné opravy jsou nejen u Korejských vozů velmi drahé,“ uzavírá Pavel Foltýn.

Plusy

+         Stabilní a relativně komfortní podvozek

+         Pocit z řízení

+         Jednoduchost palubní desky

+         Odhlučnění interiéru

+         Pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením

 

Minusy

–          Horší výhled vpřed, šikmo i dozadu

–          Přeposilované řízení

–          Vysoko umístěná podlaha zavazadlového prostoru

–          Nevhodně umístěná loketní opěrka