Poznávání podzimní Sicílie se Škodou Karoq

Do luxusního golfového rezortu Rocco Forte Verdura Resort 5* na pobřeží Středozemního moře připlouvá obří soukromá jachta ruského boháče Andreje Melničenka za jedenáct miliard korun. Svými vizionářskými tvary, které navrhl jeden z bývalých designérů Jobsova Applu, poutá pozornost všech hostů. A také personálu automobilky Škoda, která právě sem situovala první jízdní testy s novým kompaktním SUV Karoq.

Luxusní jachta Sailing Yacht A, foto: Youtube

Škoda Karoq jako by tady byla na cizím území. Vždyť právě tohle auto má přiblížit SUV kategorii masám. Jeho cena se u základní verze vejde pod psychologickou hranici půl milionu korun. Tím jde vstříc i českým rodinám, které si nemohou dovolit pořídit Kodiaqa za tři čtvrtě milionu. Sebevědomý spíš konzervativní design vycházející právě s Kodiaqa ji ale na místních golfových hřištích v podzimním sicilském slunci sluší. Nás ale zajímá, jak jezdí, protože staticky jsme ji už prozkoumali při světové premiéře ve Stockholmu a na autosalonu ve Frankfurtu.

Škoda Karoq na sicilské pláži

Začínáme dieselem 1,6

Karoq má v nabídce pět motorů, dva benzínové a tři naftové. S kolegou Richardem už při příletu na letiště v Palermu spekulujeme, jaké motory pro zkušební jízdy vybrat. Volba padá nejdřív na naftovou „jednašestku“ s výkonem 85 kilowattů. Jednolitrové benzínové tříválce, které nás taky zajímaly, jsou totiž beznadějně rozebrané.

Vyzkoušeli jsme motory 1,6 TDI a 1,5 TSI

Slabší diesel 1,6 (v nabídce jsou i dvě výkonové varianty motoru 2,0 TDI 110 a 140 kW) nenadchnul ani nezklamal. Chtěli jsme u něj vyzkoušet hlavně hospodárnost. Proto jsme zvolili ECO mód a sledovali, jak spotřeba na celkem rozbitých sicilských silnicích padá pod šest litrů. Když jsme se ale dostali do kopcovitějšího terénu, přepnuli jsme zpátky na NORMAL. (dále SPORT, INDIVIDUAL a SNOW) Auto totiž bylo v ekologickém módu tak „zaškrcené“, že do kopce ztrácelo dech. Problém samozřejmě řešilo prudší sešlápnutí pedálu plynu, ale to pro slušnou spotřebu není zrovna ideální.

Nepraktická schránka s USB

Testovaná verze neměla nový plně digitální programovatelný přístrojový štít, který slaví v Karoqu u modelů značky Škoda premiéru. Analogová přístrojová část nese typické designové provedení značky, takže vás potěší její dobrá čitelnost. Palubní deska jde ergonomicky posádce „na ruku“, výjimkou je malá schránka se vstupem USB utopená za řadící pákou, do které se nevejde moderní smartfon.

Utopená schránka s USB vstupy

Při sledování vyprahlé sicilské přírody a pracně obdělávaných políček oceňujeme pohodlné sedačky s velmi praktickým snadno umývatelným a na dotek příjemným potahem. Od kolegy se pak dozvídám, že na Sicílii je dost opuštěných stavení a hospodářství, které se prodávají za jedno euro. My jich míjíme hned několik. Italská vláda tím chce podpořit tento ostrov a jeho hustší osídlení. Zatím se to moc nedaří. Na cestách jsme narazili i na zanedbaný hospodářský skleník, jehož rozbitými skly už prorůstaly k nebi stromy. I taková je Sicílie.

Bloudění po cestičkách

Ostrov nabízí spoustu rozbitých silnic a silniček, které se pod kopci různě proplétají. My jsme si jich užili dosyta, protože navigace v našem autě byla špatně nastavena. Takže nás naftový Karoq několikrát „unesl“ do kopců, kde končila cesta, případně se proti nám za zatáčkou vyřítil traktor. Právě v tom momentu jsme ocenili nejen kvalitní brzdy, ale i asistenční systém Front Assist s funkcí nouzové brzdy (s prediktivní ochranou chodců), který včas zasáhl.

Sicilská kulisa Škody Karoq

Nové SUV Škoda umí i samo zaparkovat podélně nebo příčně, systém Lane Assist udržuje auto v pruhu, případně pomáhá řidiči volantem, aby z něj nevědomky nevyjel. A zvládne i adaptivní jízdu na dálnici a při popojíždění v koloně. Spíš tvrdší podvozek Karoqa dává italské výmoly bez problémů, nepohodlný není ani krátký výlet do lehčího terénu. Jízdní projev Karoqa se dá označit za sebejistý, dostatečně komfortní a čitelný.

Raději benzín než diesel

Interiér Škody Karoq

Když odevzdáváme Škodu Karoq 1,6 TDI a automatickou převodovkou DSG po ujetých sto třiceti kilometrech jízdy, svítí na displeji průměrná spotřeba 5,6 litru. Jsme celkem spokojeni, kombinovaná papírová je o litr a dvě desetiny nižší. Na té naší se projevily i nechtěné výlety do hor. Na další testovací okruh přebíráme benzínový motor 1,5 TSI DSG s výkonem 110 kilowattů a úsporným aktivním vypínáním válců. Od první chvíle nám tenhle motor v Karoqu sedne. Na rozdíl od dieselu 1,6 se i v režimu ECO dodře drží při jízdě do kopců, je tišší a kultivovanější. A spotřeba není o moc vyšší. V našem případě jen 6,2 litru (oficiální kombinovaná 5,5), tedy o šest desetin na sto kilometrů víc v porovnání s dieselem. Ve výběru motoru tedy máme jasno. 1,5 TSI je dobrá volba.

Škoda zatím stále neoznámila cenu základního nejlevnějšího modelu Karoq s benzínovým motorem 1,0 TSI. Tu bychom se měli dozvědět už brzy, protože v říjnu skončí předprodej vozu a Karoq oficiálně vstoupí na český trh. Pohybovat by se měla okolo částky 470 000 korun.

Jan Říha

Jako motoristický expert začal pracovat v roce 1994 v redakci Motožurnálu Českého rozhlasu. Později se stal vedoucím jeho motoristické i dopravní redakce (Zelená vlna), které vedl až do jara 2017, kdy přijal nabídku na šéfredaktora webů iSUV, AutoECO a SUV magazínu. Jako reportér se zúčastnil soutěžních expedic Camel trophy 96´ a 97´ na Borneu a v Mongolsku. V roce 2005 se v roli novináře poprvé zúčastnil Rallye Dakar. Od té doby v jejím konvoji nechyběl v žádném z dalších ročníků.

Jan Říha has 99 posts and counting. See all posts by Jan Říha