SUV Bazar: BMW E83 X3 xDrive20d

BMW X3 stálo v roce 2003 u založení segmentu kompaktních prémiových SUV. Díky vysoké kvalitě zpracování je stále poptávaným autem. Vyzkoušeli jsme nejprodávanější dieselový dvoulitr s automatem a ve spolupráci s Auto ESA zjistili nejčastější závady.

Auto působí sportovním dojmem

Kompaktní premiant

Modely první generace sjížděly z výrobní linky rakouské firmy Magna Steyr mezi léty 2003 – 2010. V roce 2006 představilo BMW facelift X3 a v září 2010 dorazila druhá generace. Pětimístná karoserie má rozměry 4569 x 1853 x 1674 mm. Objem zavazadlového prostor je 480 litrů. Po sklopení zadních sedadel se kapacita zvýší na 1560 litrů. Do nádrže se vejde 67 litrů paliva.

Výbava na úrovni

V základní výbavě byla u modelů X3 klimatizace, aktivní hlavové opěrky, rádio na CD a asistent pro jízdu z kopce. Auta s benzínovým šestiválcem měla navíc dvojitou koncovku výfuku.

Interiér BMW X3

Na přání nabízel výrobce i boční airbagy vzadu, sportovní sedadla, navigaci, přípravu pro telefon a hlasové ovládání. V příplatkové výbavě se objevily také bi-xenonové světlomety, panoramatické střešní okno, sportovní podvozek nebo M paket.

Spolehlivá pověst

BMW X3 má pověst spolehlivého auta, ačkoli opotřebovaný dvouhmotový setrvačník může způsobit nepříjemné starosti. Bez ohledu na motorizaci praskají výfukové svody. U dieselů s vysokým kilometrovým nájezdem odchází vstřikovací trysky, čerpadla a filtry pevných částic. Vícelamelová spojka pohonu 4×4 s elektromechanickým ovládáním byla u prvních ročníků dost poddimenzována. Lamely spojky se brzy opotřebovaly a bylo nutné vyměnit celý diferenciál. Občas se objevují popraskané kryty světlometů a vadné senzory váhy nasávaného vzduchu. Pozor na závady turbodmychadla, bývají následkem nešetrného zacházení s autem.

Všechny motory mají rozvody hnané spolehlivým řetězem. Hodně náchylná je přední náprava, kde často dochází k opotřebení spodních příčných ramen a čepů. Šestistupňové automatické převodovky montované od roku 2006 fungují bez větších problémů. Olej v automatu doporučujeme měnit po 100 000 km.

Dieselový dvoulitr

Pod kapotou 1. generace BMW X3 se objevilo osm benzínových a devět naftových motorů. Na našem trhu nejčastěji narazíte na dvoulitrový a třílitrový diesel. Pohon 4×4 xDrive mají v základu všechny E83.

Bezpečnost posádky především

Modelová řada 2008 prošla bezpečnostními testy EURO NCAP, kde dosáhla hodnocení ochrany dospělých 4/5, dětí 4/5 a chodců 1/4. Při čelním nárazu hrozí řidiči zranění hrudníku a stehen. Naopak riziko zranění hlavy a chodidel je minimální. Spolujezdec může být ohrožen při nehodě v oblasti stehen. Vynikající výsledky má BMW X3 při bočním nárazu, především v oblasti ochrany hlavy. Čelní střet nemusí skončit dobře pro chodce, nárazník i kapota mu mohou způsobit vážná zranění. Proto v této oblasti dosáhla X3 nízkého skóre.

BMW nese kódové označení E83

Populární u žen

Podle německého TÜV mají deset let staré BMW X3 závažnou poruchovost na úrovni 21,7 %, což je podprůměr. Jak si auto vede na českém trhu s ojetými auty, jsme zjišťovali u Pavla Foltýna z Auto ESA.

Délka X3 je 4569 mm

„BMW X3 je poptávané vozidlo kategorie SUV pro svoji prémiovost a kvalitu zpracování. Zajímavostí je, že cca v 60 % případů jej kupují ženy, nebo muži pro ženy řidičky. Na trhu ojetin se však objevuje mnoho vozů se závadami, které jsou v bazarech odmítnuty a končí proto v soukromé inzerci. Často jde o vozy z dovozu, bez prověřené historie a s velkým kilometrovým nájezdem. Nákup takového vozu mimo zavedený autobazar je skutečně velmi riskantní, neboť servisní náklady mohou být značně vysoké. Mezi hlavní rizika patří hlavně chybějící nebo nefunkční filtr pevných částic u dieselových motorů,“ upozorňuje Pavel Foltýn.

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

jan-majurnik has 142 posts and counting.See all posts by jan-majurnik