Historie Mitsubishi Pajero – Legendární pětatřicátník

Pajero, které svým označením odkazuje na ,,Gato Pajero“, tedy divokou kočku z Jižní Ameriky, se poprvé objevilo na japonském trhu v roce 1982. V té době Mitsubishi Motors Corporation (MMC) správně předpovědělo poptávku po stylovějších terénních vozech, které budou působit civilněji. A tak do tržního boje s čistokrevnými offroady vyslalo tehdejší pojetí SUV, které se stalo revolučním.

Pajero první generace

Svým charakterem se Pajero první generace připojilo k pokrokovým vozům, jakým byl Range Rover (1970) nebo Lada Niva (1976), a to díky použitým inovativním prvkům. Patří mezi ně mimo jiné nezávislé zavěšení předních kol, posilovač řízení, odpružená přední sedadla nebo postupem času představené přeplňované vznětové motory a automatická převodovka.

Vítězný dakarský speciál 1985

Technickou úrovní bylo Pajero natolik pokrokové, že už v roce 1983 vstoupilo do světa motorsportu. Hned při první účasti ve slavné pouštní Rallye Paříž – Dakar (1984) závodní speciál Mitsubishi Pajero vybojoval třetí místo a o rok později dokonce zvítězil. Na závodní úspěchy první generace navázaly i ty následující. A tak se Pajero chlubí ohromující sbírkou dvanácti dakarských prvenství.

Od rámu k polorámu

Pajero se hodí i na farmu

V návaznosti na úspěch první generace Pajera představila automobilka další tři generace. Druhá oživila trh v roce 1991. Mimo jiné přinesla propracovanou rozdělovací převodovku Super Select 4WD pro jízdu s pohonem všech kol. V roce 1997 přišlo Mitsubishi s technologií přímého vstřikování benzínu a připsalo si tak další světové technologické prvenství.

U třetí generace prodávané od roku 1999 konstruktéři výrazně snížili těžiště, čímž auto získalo podstatně lepší jízdní vlastnosti na pevné silnici. Rámová konstrukce podvozku byla nahrazena polorámem a částečně samonosnou karoserií. Modernizace se dočkal i systém Super Select.

Současné Pajero

V dnešní době je trendy vyrábět SUV konstruovaná spíš do města nebo mírnějšího terénu. I Mitsubishi taková SUV nabízí. Současné čtvrté generace Pajera se ale současné trendy výrazněji nedotkly. Poslední generace zůstává věrná svým předchůdcům. I ona nabízí především nesporné offroad kvality. Silný vznětový motor 3.2 DI-D a kvalitní systém pohonu všech kol se poperou i s těžkým terénem. Automobilka nabízí Pajero v kratším třídveřovém provedení i v praktičtější pětidveřové verzi. Rozdíl v délce mezi oběma variantami je přes 500 mm.

Pajero se nemusí bát ani písku

Vzhledově si auto také drží svou tvář. Návaznost na předchozí modely je nepřehlédnutelná. Díky typickým „Pajero očím“ a celkovému tvaru karoserie tohle auto snadno na silnici poznáte. Pojetí auta potvrzuje i provedení interiéru, který je robustní, praktický a jednoduchý, což by u auta především do terénu nemělo být vnímáno jako nedostatek, ale spíš jako přednost. Offroadové legendě jménem Pajero už je pětatřicet. Je to „drsňák“ v nejlepším věku!

Jan Říha

Jako motoristický expert začal pracovat v roce 1994 v redakci Motožurnálu Českého rozhlasu. Později se stal vedoucím jeho motoristické i dopravní redakce (Zelená vlna), které vedl až do jara 2017, kdy přijal nabídku na šéfredaktora webů iSUV, AutoECO a SUV magazínu. Jako reportér se zúčastnil soutěžních expedic Camel trophy 96´ a 97´ na Borneu a v Mongolsku. V roce 2005 se v roli novináře poprvé zúčastnil Rallye Dakar. Od té doby v jejím konvoji nechyběl v žádném z dalších ročníků.

jan-riha has 96 posts and counting.See all posts by jan-riha