Nová šestikolová monstra ruského zemědělství

Obří kombajny a osmikolový Shaman se ukázaly v Moskvě v komplexu Crocus-Expo na výstavě s podivným názvem Náhrada importu 2017. O to zajímavější ale byly prezentované zemědělské stroje. V některých případech se jednalo o podivné výtvory ruských inženýrů, které mají pomoci ruským zemědělcům.

Samochodný postřikovač Tuman-2

Atletickou náhradu klasického traktoru s postřikovačem má na svědomí společnost Samara Pegas-Agro. Ta začala výrobou motorů, později přešla na konstrukci samotných strojů. V roce 2000 firma představila model Tuman-1 s motorem VAZ-2108 a koly s nízkotlakými pneumatikami.

Další roky vývoje přinesli modernizovaný Tuman-2, opět vybavený různými nízkotlakými pneumatikami. Nápravy však umožňují montáž i speciálních úzkých kol. Rámová konstrukce ze svařované oceli hostí buď čínský turbodieselový motor CA4D28C4-3A (R4, 2.2 litru, 110 koní) nebo tuzemskou benzínovou pohonnou jednotku ZMZ-406 (R4, 2.3 litru, 110 koní).

S nezávislým zavěšením kol s pneumatickými prvky se dá regulovat světlá výška od 500 mm do 800 mm. Pohoněná jsou čtyři kola ze šesti. Každé poháněné kolo má v sobě reduktor s převodovým poměrem 4,3. Aktivní nápravy a přídavná převodovka pocházejí z modelu VAZ 2123 neboli Chevrolet Niva.

Náhrada za traktor

Prázdný Tuman-2 váží 3400 kg. Kompletně osazený se všemi náplněmi je o dvě tuny těžší. Panoramatická kabina má klimatizaci a speciální vzduchový filtr. V nabídce je také model s hydraulickým ovládáním nástaveb. Stroj má v základní výbavě GPS i kvalitní osvětlení pro práci v noci. Nízkotlaké pneumatiky tolik neničí vegetaci a pomáhají překonat náročný terén. Dobře vybavené vozidlo vyjde na pět milionů rublů, což je v přepočtu zhruba jeden milion osm set tisíc korun.

Víceúčelový kombinovaný stroj MKM-1905

Murašku vyrábí Lipetský závod na výrobu malých komunálních strojů. Šestikolový podvozek může být osazen různými zemědělskými nástavbami. Základ stroje tvoří silně modifikovaný UAZ 3303 a jeho benzínový motor ZMZ-4091 (R4, 2.7 litru, 112 koní).

Alternativně mechanici zastavují dieselový motor Hyundai D4AF (R4, 3.6 litru, 100 koní). Primitivní kabina Buchanky nabídne zastaralé konstrukční řešení, málo komfortu, špatnou viditelnost a nulovou ergonomii. Výrobce však pro své účely nenašel žádné jiné vhodné auto.

Inženýři do interiéru nainstalovali klimatizaci s modulem umístěným mezi sedadly. Muraška MKM-1905 není prvním víceúčelovým strojem z dílny Lipestkého závodu. Předchozí provedení mělo z UAZu i tuhé nápravy, převodovku a zavěšení. Od roku 2016 společnost vsadila na hydrostatický systém GOT.

Bez převodovky a kardanů

V praxi to znamená, že auto nemá převodovku ani kardanové hřídele. K motoru nainstalovali mechanici rovnou dvě hydraulická čerpadla. Samotné nápravy také ovládá hydraulika. V případě potřeby lze zadní nápravu zvednout do přepravní polohy. Konstrukční řešení také snížilo poloměr otáčení o čtyři metry.

Nechybí xenonové osvětlení a GPS navigace pro práci v noci. Motor může pohánět také všechny nápravy najednou. Maximální rychlost je 50 km/h. Výrobce montuje dopředu naviják pro případ uvíznutí. Nízkotlaké pneumatiky kromě šetrnosti k rostlinám umožňují Murašce i plavat.

LZMKM se zabývá modifikacemi UAZů už několik let. Je nelogické, že neexistuje oficiální spolupráce mezi UAZem a Lipestkým závodem. Ten nakupuje auta od prodejců bez slev a bonusů. To se projevuje na základní ceně Murašky 3 500 000 rublů, což v přepočtu dělá zhruba 1 300 000 Kč.