Test Dacia Duster 1.5 dCi – Nenápadný český sen

Nový Duster? Ale kdeže, mávnuli byste rukou nad měděnou lidovkou na letošním autosalonu ve Frankfurtu. Vždyť má téměř identickou masku jako předchůdce, obdobné proporce, jen – pravda – zadní lampy jsou trochu „jeepovské“. No a přeci – je to nový Duster. A že vychází ze své sedm let staré předlohy, je vlastně hrozně chytrý tah. Původní Duster je totiž celoevropsky veleúspěšné auto. Českou krajinu nevyjímaje.

Proč? Protože Dacia přišla na velmi prostý recept, jak své jméno chytře udat v automobilovém průmyslu. Loni rumunská automobilka vlastněná francouzským Renaultem rostla skoro dvakrát rychleji než celý evropský trh. Dusterem jezdí přes dva miliony řidičů, to je na dnešní poměry velké číslo. O Dacii se neustále mluví. Je levná, hodně levná, každý to ví. Tak zní meritum.

Současná, leč dosluhující verze, je k mání už od 260 tisíc korun. Nádech, výdech, český řidiči – je to fakt. Samozřejmě že s velmi strohou výbavou a s pohonem pouze předních kol, ale stejně – jestli se budeme bavit o výhodách, tady máte tu největší. Pocitově honosnější Suzuki Vitara nebo Opel Mokka X začínají shodně na cenovce o sto tisíc vyšší než Duster. A nejdražší rumunské SUV s manuální převodovkou a pohonem všech čtyř kol vás přijde na 448 tisíc, japonská i německá konkurence jde vysoko nad půl milionu a ještě dál.

Kamsi na statek

Na Dusteru je nejsympatičtější právě to, že se neumí a ani nechce přetvařovat. Je nenápadný. To ovšem vybízí k otázce, zda přeci jen neztrácí v nejvybavenější variantě za víc než 400 tisíc už své kouzlo. Letos uvedená verze Outdoor s chromovanou koncovkou výfuku, zatmavenými zadními okny, litými koly, tempomatem nebo zadními parkovacími senzory totiž už moc neladí s onou představou laciného pracovního nástroje ke koňům kamsi na statek.

Displej je proklatě nízko

Pravda, Duster touhle poměrně slušnou nabídkou spolu se střešními ližinami a příplatkovým předním ochranným rámem alespoň úspěšně boří mýtus, že rumunská auta jsou ošklivá. Velká mýlka, však se mu podívejte do těch stovek pavoučích očí v masce chladiče, která propojuje přední světla.

A jak je zdatný – zadní nájezdový úhel má 35 stupňů. Skoro jako pověstná Lada Niva. Světlá výška? 21 centimetrů. Takže zase, Češi, nádech a výdech. Tohle auto zvládne víc než kamenitou polňačku před chalupou v Krkonoších. Zvlášť s pohonem 4×4.

Čuch na úspěch

Teprve v interiéru přizná barvu i ten nejdražší Duster. Tvrdé, levné plasty, prakticky nulová ergonomie. Multimediální displej je blíž k vašim kolenům než očím. A znovu se nemůžu ubránit pocitu, že mít auto okleštěné od veškeré té moderní parády, i tak s ním vystačím na všechnu tu špinavou práci někde na vsi. A navíc se nebudu bát, že něco umažu nebo se elektronika pochroumá. Neměla by jaká.

Naftová patnáctistovka má navíc velmi příznivý apetit snadno stažitelný k pěti a půl litru. Vzpomínáte na to hluboké dýchání? Možná že vás ale neohromí kufr, má jen 408 litrů (přesto je to víc než u zmiňované Vitary nebo Mokky X), ale to je v segmentu typické. Výrazně větší zavazadelník nabídne dvoukolka. Anebo větší SUV. Ale zase k tomu meritu věci – vždyť stačí tažné a šikovný vozík, ne? Zlaté české… Holt Renault měl před sedmi lety čuch na (především) český úspěch. A nebýt místní hitovky jménem Kodiaq, možná že Dusteru vydrží titul nejprodávanějšího SUV v Česku ještě o něco déle.

Dusteru venkov sluší

Základní technické údaje:

Dacia Duster 1.5 dCi Outdoor

Motor: vznětový čtyřválec

Objem: 1461 cm3

Výkon: 80 kW (109 k) při 4000 ot./min.

Točivý moment: 260 Nm při 1750 ot./min.

Rychlost: 168 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 12,4 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 4,8/4,7/4,7

Provozní hmotnost: 1395 kg

Rozměry: 4315 x 1821 x 1695 mm

Rozvor: 2674 mm

Objem zavazadlového prostoru: 408 l/1570 l

Základní cena testované výbavy: 447 900 Kč

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

Matěj Skalický has 42 posts and counting. See all posts by Matěj Skalický