Defender se možná vrátí v klasické podobě

Britský miliardář Jim Ratcliffe plánuje zahájit výrobu nových čtyřkolek s designem legendárního Land Roveru Defender. Miliardová investice má pomoci tamní vládě a zabránit možnému krachu některých britských továren. Automobilová divize společnosti Ineos se může stát jedním z největších automobilových výrobců ve Velké Británii a překonat Bentley nebo Rolls-Royce.

Land Rover Defender 110

Obchodní značka

Terénní klasika Land Rover Defender bude možná sjíždět z výrobních linky britského petrochemického giganta Ineos. Land Rover zastavil v roce 2016 po 68 letech produkci jednoho z nejslavnějších offroadů historie, který vlastní dokonce i královna Alžběta.

Zakladatel a ředitel společnosti Jim Ratcliffe oznámil, že plánuje vyrobit 25 000 kusů čtyřkolek s designem Defendera. Vzhled „defíka“ není aktuálně v Británii chráněn obchodní značkou nebo patentem. Tiskový mluvčí společnosti Jaguar Land Rover, která plánuje vyrábět Defendera v novém provedení, prohlásil, že design byl zaregistrován v mnoha zemích. A ve Velké Británii byl proces registrace už nastartován.

Koncept Defender 100

Miliardová investice

Pokud se bude Jim Ratcliffe držet svých plánů, stane se automobilová divize firmy Ineos jedním z největších Britských automobilových výrobců. Jeho produktivita by až dvojnásobně překonala malosériové výrobce, jakými jsou Aston Martin, Bentley nebo Rolls-Royce.

Miliardář chce do projektu investovat 600 milionů liber (zhruba 17 miliard korun). Sériový model by měl představit světu v roce 2020-2021. Výrobce chce zachovat produkci v Británii. Na druhou stranu zástupci firmy ví o levnějších alternativách pro výrobu. Například v Německu může Ineos využít už vyškolené levnější pracovníky.

Křížení náprav

„Chceme vyrobit nový Defender v Británii. Musíme však najít rovnováhu na tomto poli, protože se bavíme o miliardových investicích. Budeme potřebovat podporu vlády,“ řekl Jim Ratcliffe. Ten už prozkoumal potenciální místa na výstavbu továrny. Nový závod může stát na východním pobřeží, na jihu Skotska nebo severně od města Hull. Finální rozhodnutí padne příští rok.

Průmysl v ohrožení

Plánovaná investice by přinesla také vítanou podporu vládě. Tamní automobilový průmysl se stále více obává budoucího exportního 10 % cla a hraničních kontrol v obchodním styku se zeměmi Evropské unie. Pokud Británie opustí unii bez dohody o volném obchodu, riskuje tím životaschopnost tamních továren. Ratcliffe je ale přesvědčen, že politici přijmou dohodu o volném obchodu.: „Myslím, že zvítězí zdravý rozum, takže se příliš netrápím Brexitem.“

Auto snese i tvrdé zacházení

My budeme s napětím sledovat další vývoj. Jakmile projekt dostane konkrétní obrysy, budeme vás informovat.

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 215 posts and counting. See all posts by Jan Majurník