První dojmy z crossoveru Kia Stonic: Stylem SUV, jízdně hatchback

Korejská automobilka ho už dopředu pasovala na svou budoucí evropskou jedničku. Má se stát jejím nejprodávanějším modelem, protože se sveze na vlně SUV šílenství. I když Stonic je spíš příjemným hbitým hatchbackem s líbivým vnějším designem než malým „esuvéčkem“.

Armáda modelů Kia Stonic

Okolí menšího berlínského letiště Tegel rozsvítila probarvená kolona modelů Stonic v různých provedeních. Právě tady začíná první seznámí s autem, na které Korejci sází v Evropě jackpot. Vyvinuto bylo právě pro starý kontinent, ale vyrábí se v korejském závodě Sohari, kde automobilka montuje i malý model Rio. Devadesát procent produkce se bude plavit do Evropy, zbytek je určen pro domácí trh. Dodání vozu do Česka bude od objednání trvat 4-5 měsíců.

Začínáme s přeplňovaným litrovým tříválcem

Široký úsměv Stonicu

S kolegou se shodujeme, že nás z nabízených motorových variant nejvíc zajímá tříválcový litrový „benzín“ T-GDI s turbem o výkonu 88 kilowatů (120 koní). Vychází na nás jeden z posledních takto vybavených vozů. Všechny dvoubarevné už kolegové rozebrali, takže bereme konzervativní tmavě modrou metalízu s jednobarevným interiérem. Aspoň budeme mít srovnání s barevnými variantami, kterých je na testování víc než dost. Na českém trhu je se startem prodeje tohoto vozu k dispozici jedenáct barevných kombinací karoserie a střechy. Tato libůstka vás přijde na pět tisíc korun.

Zatímco na sedadle spolujezdce listuji při prvních dálničních kilometrech ceníkem Stonicu pro český trh, Petr vstřebává první jízdní dojmy. Shodujeme se, že se oba cítíme vnitřní prostorností i jízdními vlastnostmi jako v malém hatchbaku s nízkým těžištěm. Tedy rozhodně jinak než jako v malém SUV typu Opel Mokka X, který na rozdíl od Stonicu můžete mít i ve verzi 4×4.

Co znamená 14 centimetrů

Stonic má boční prolis hodně nízko

Zajímavé je, že rozdíl v rozměrech těchto aut je jak do výšky, tak i na délku 14 centimetrů. Zatímco na délku to není na prostornosti interiéru nijak znát, na výšce to poznáte okamžitě. Při nastupování do Stonicu padáte víc do sedaček. Přístup do Mokky je tak pohodlnější. Ovšem jízdně jste na tom právě díky nižšímu těžišti o dost lépe ve Stonicu. Čím dál víc si ověřujeme, že tohle auto vlastně ani SUV modelem není. Jen se tak tváří, výstižnější je trojlístek slov: stylový městský crossover. A navíc s dobrými brzdami, agilním a příjemně odladěným podvozkem, což si ověřujeme na polygonu postaveném na starém zchátralém letišti ze druhé světové války. Výhodou Stonicu je překvapivě nízký posez řidiče, díky němuž vnímá pohyby auta intenzivněji a lépe na ně dokáže reagovat.

Maska jako u elektromobilů

Přední maska nemá klasický grill

Před odjezdem z opuštěného válečného letiště na zářiovém slunci zkoumáme designové detaily Stonicu, které se nám vesměs líbí. Příď bez klasické mřížky před chladičem autu dodává na originalitě, i když nám tím připomíná některé elektromobily. Mimochodem s elektrickou ani hybridní verzí se u Stonicu nepočítá. Naše s litrovým benzínovým motorem s turbodmychadlem ve střední úrovni výbavy Exclusive stojí v Česku 419 980 korun.

Ladné tvary palubní desky

Interiér s výhradně tvrdými plasty působí elegantně a svěže, i tady nechybí zajímavá designérská řešení, která ještě zvýrazní barevné prvky na přání. V cíli naší první testovací jízdy v hlavním německém městě na displeji palubního počítače svítí průměrná spotřeba 6,5 litru. Promítla se do ní i dynamická jízda na polygonu, proplétání zacpaným Berlínem a vypnutý start-stop systém. Ten je součástí standardní výbavy modelu. O litr a půl jsme překročili kombinovanou spotřebu auta z technických údajů.

Základní cena pod 350 tisíci

Nabídka motorů pro Stonic obsahuje ještě další dvě benzínové pohonné jednotky: základní 1,25 s výkonem 62 kilowatů (cena od 349 980 Kč) a 1,4 74 kW (cena od 369 980 Kč). První z nich je kombinovaná výhradně s manuální pětistupňovou převodovkou, všechny ostatní mají manuální „šestikvalt“.

Bílá barva zvýrazňuje světlomety

Na druhý den jsme pro testovací okruh zvolili diesel 1,6 CRDi s výkonem 81 kilowatů. Jeho projev byl v porovnání s benzínovým litrovým tříválcem s turbem přece jen hlasitější a pro posádku méně příjemný. Benzínový litr zvládne zrychlení na stovku za 10,3 sekundy, diesel potřebuje o sekundu navíc. Jeho největší výhodou je nízká kombinovaná spotřeba 4,2 litru. Nebýt totální kolony poblíž slavného berlínského závodního okruhu Avus, kde jsme s autem poskakovali půl hodiny doslova po metrech, mohli jsme ji i pokořit. Do Berlína jsme totiž vjížděli s totožnou spotřebou. Jenže popojíždění v koloně ji zvedlo na konečných 4,9 litru.

Hlavním motorem pro ČR benzínový 1,4

Zavazadelník má objem 352 litrů

Podle odhadů a zkušeností českého importéra značky Kia bude u nás největší zájem o benzínový motor 1,4. Češi jsou totiž konzervativní a u nových technologií se bojí poruchovosti. A také mají rádi v kufru (ve Stonicu má základní objem 352 litrů) místo opravné sady rezervní kolo. Proto má česká specifikace vozu na rozdíl od evropské v zavazadelníku dojezdovou rezervu. Prostě boj o zákazníka začíná. Tím spíš, že Volkswagen už brzy na český trh uvede velmi podobné stylové autíčko s prvky SUV nazvané T-Roc.

Jan Říha

Jako motoristický expert začal pracovat v roce 1994 v redakci Motožurnálu Českého rozhlasu. Později se stal vedoucím jeho motoristické i dopravní redakce (Zelená vlna), které vedl až do jara 2017, kdy přijal nabídku na šéfredaktora webů iSUV, AutoECO a SUV magazínu. Jako reportér se zúčastnil soutěžních expedic Camel trophy 96´ a 97´ na Borneu a v Mongolsku. V roce 2005 se v roli novináře poprvé zúčastnil Rallye Dakar. Od té doby v jejím konvoji nechyběl v žádném z dalších ročníků.

Jan Říha has 99 posts and counting. See all posts by Jan Říha