Rolls-Royce v Praze uvedl Phantoma, přijde s obdobou SUV

Sklenku šampaňského? Loďaři by před 100 lety záviděli. V místech, kde tmelili staré bárky, teď stojí hned dvě automobilové perly ze Západní Sussexu, hrabství na jihu Anglie. Pražský Karlín přivítal dvojici Phantomů. Jednoho si v roce 1970 pořídil alexandrijský don juan Omar Sharif, skvělý herec. Druhý má v České republice premiéru, je to nejvyspělejší Rolls-Royce všech dob. A další přijde už brzy.

Tajemná hudba, samozřejmě.
Graduje.
Místnost potemněla.
Trochu extatického dramatu.
Odhalení? Velkolepé, šál se svezl po kapotě.
Potlesk tluče do zdí.
Vážení, tohle je nový Phantom VIII.

„Co na něj říkáte?“ ptá se mě okamžitě interiérový designér Chris Duff. Nejprve hledám slova, pak ze sebe přeci jen dostanu: „provokativní, je provokativní“.

Být šťastný

Peter-Paul Schoppmann se nepřestává usmívat. Teď zrovna už nějakou dobu vede prodeje ve střední a východní Evropě, ale s Rolls-Roycem už procestoval celou Asii i Blízký východ.

Peter Schoppmann, ředitel RR pro střední a východní Evropu

Sedíme spolu v šedých látkových křesílkách ve spodním patře haly pražské Hauch Gallery. Tenhle domek v Pobřežní ulici přihlíží tomu, jak na Rohanském nábřeží vyrůstají administrativní novostavby. Pamatuje ale ještě doby, kdy auta jezdila po loukotích a v karlínském přístavišti kotvily kolesové parníky. V jednom z nich lodě před více než 100 lety opravovali, dnes je v jeho prostorách galerie. A taky jeden z mála prostorů v metropoli, kde vystavíte dvě velká auta naráz.

Není důvod se Petera ptát, jak se asi zrovna cítí. Povedlo se všechno, co mělo? Možná že je žíznivý, přeci jen v Praze i takhle večer vystoupala teplota k třicítce.

Nalévá si vodu a já se stejně ptám:
„Tak co, jste šťastný?“
„Velmi,“ neváhá, „zvlášť když si vezmete, že světová premiéra byla jen před čtyřmi týdny v Mayfair v Londýně. Být tu teď s jedním z úplně nových Phantomů v Praze, v České republice, to je hodně intenzivní,“ říká.

Jak k tomu došlo? Je český trh pro Rolls-Royce tak důležitý?

Je důležitý, zastoupení jsme tu otevřeli teprve v dubnu loňského roku. Všechny východoevropské trhy považujeme za rozvíjející a připravené na to, co nabízíme. Česká republika je ve středu Evropy a vy potřebujete být uprostřed, abyste o sobě mohli rozšiřovat povědomí dál.

Srdcem nového Phantomu je dvanáctiválec 6,75 litru

Nový Phantom vypadá na první pohled opět hodně konzervativně, ta změna není markantní. Vysvětlíte mi to?

Ano, víte, když pracujete na vývoji nového Phantoma, musíte zvážit, že to auto je ikonické. Předešlou verzi jsme vyráběli a prodávali přes 14 let. A když zvážíte, kolik příznivců Phantom má, tak oni nechtějí žádnou designovou revoluci, ale malou postupnou evoluci. To je určitě věc, kterou jsme se snažili nějak uchopit.

Palubní desku si můžete přizpůsobit podle sebe

Chtěli jsme vylepšit exteriérový design, ale zároveň nabídnout veškeré technologické výdobytky. Nová jsou světla, změnili jsme kapotáž, nový je motor, tentokrát s dvěma turby a dvanáctiválcem jako obvykle. Výkon je o 100 koní větší, točivý moment dosahuje téměř 900 Nm. Zásadní je, že jsme vyrobili zcela novou šasi, takže vlastně téměř každý kus je nový. A v interiéru je také jedna významná novinka – říkáme jí Galerie. Díky ní si můžete individuálně přizpůsobit půlku palubní desky.

Řeknu vám, proč se ptám, ale vy to asi sám tušíte. Kdo chce větší změnu, dostane brzy nový model, že? Těšíte se na něj? Můžete mi říct víc o Projektu Cullinan?

Projekt Cullinan je – jak jsme už oznámili – jedním z našich nových produktů. Není to úplně SUV. Auto vyvíjíme, testujeme. Většina fotek, které jsou na internetu, se objevila po našem zimním testování na severu Švédska. Slíbili jsme, že každý rok budeme mít nový projekt. Teď je to Phantom, pak přijde Cullinan.

Testování Projektu Cullinan

Ohledně těch fotek…, užíváte si publicitu?

Rolls-Royce je automobilová značka číslo jedna. Každý náš krok je pod drobnohledem a pak se objevují špionské fotky na internetu. Toho se nezbavíte. Ale nemůžeme říct, že by nám to vadilo. My jsme vlastně začali ukazovat části toho auta právě proto, abychom předešli všem dohadům na internetu, co by mohl nový Projekt Cullinan být zač. On poutá pozornost, protože to bude něco úplně nového pro naši značku. Ale teď se soustředíme na nový Phantom, k Projektu Cullinan se vrátíme v dalších měsících.

 

Zeptám se na věc, která ta dvě auta spojuje. Jak jste řekl, Rolls-Royce je luxusní výrobce, má bohaté zákazníky, ale těch není nekonečné množství. Nebojíte se, že nakonec všichni podlehnou celosvětovému trendu obliby vozů SUV, začnou kupovat Cullinan a k Phantomu se obrátí zády?

Samozřejmě že tam nějaká výměna zákazníků bude, to je bez debat. Zmínil jste celosvětový trend v oblibě toho, že se v autech sedí výš. Víte, pro nás bylo skutečně těžké vydat se podobnou cestou, protože tu existovalo tolik jiných možností. Ale rozhodli jsme se tak jednoduše proto, že naši současní zákazníci si to žádali. I další celosvětoví výrobci luxusních aut do toho segmentu vstoupili. Naší strategií je vzít, co je, a udělat to lepší. O tom jsou vozy Rolls-Royce.

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

Matěj Skalický has 42 posts and counting. See all posts by Matěj Skalický