Expedice Mitsubishi Rumunsko 2017 – Den třetí

Stoupání přes horské hřebeny a klikaté lesní cesty jsme překonali za volantem Mitsubishi L200 v expediční úpravě. Okusili jsme nevýhody dlouhého rozvoru, pohodlné sedačky a ocenili funkční terénní obutí. Všechno jsme zvládli bez zadní uzávěrky, na rozdíl od Pajera, které v lese uvízlo. Navečer jsme se utábořili u jezera a blížíme se k Transfargašské magistrále.

Přestávka na oběd

V hlavní roli L200

Ráno bylo poněkud chladné, nadmořská výška 1700 metrů nad mořem se podepsala na okolní teplotě vzduchu. Netrvalo však dlouho a slunce zalilo široké okolí, včetně našeho tábořiště. Rozespalá nálada ve skupině posunula odjezd na později, takže jsme stačili v klidu posnídat a sbalit se. Pajero jsme přenechali kolegům a osedlali Mitsubishi L200. Pod kapotou pick-upu pracuje naftový čtyřválec 2,4 litru s nejvyšším výkonem 133 kW (181 koní). O řazení se stará hlavní šestistupňová manuální převodovka. L200 má připojitelný pohon přední nápravy, redukční převodovku a uzávěrku mezinápravového diferenciálu. V expediční verzi najdeme navíc vzduchem ovládanou uzávěrku zadní nápravy a nadstandardní prvky výbavy stejné jako v Pajeru.

Ať žijí pneumatiky

V lese měla L200 nevýhodu v délce

Následující hodiny jsme trávili přejezdem přes hřebeny hor. Kamenité cesty dávaly autu hodně zabrat, takže králem dnešního výstupu byly pneumatiky. Jízda připomínala mnohdy poskakování a kompletní zakrytování podvozku snižující světlou výšku místy okusilo kamenitou přichuť. Vzhledem k delšímu rozvoru jsme museli některé překážky zdolat na šikmo. Jízda do velmi prudkého kopce vyžadovala zařazený první redukovaný rychlostní stupeň, zbytek jde zvládnout bez problému na vyšší stupně. Převodové poměry redukované jedničky a dvojky jsou dobře naladěné pro plynulé klesání a není téměř nutné používat brzdy, na rozdíl od Pajera v automatu, kde redukce brzdí až ve vysokých otáčkách. Nadmíru musíme u L200 ocenit sedadla a jejich anatomické vedení, protože si zachovávají komfort i v náročných terénních podmínkách.

Pajero v problémech

Poslední krůčky na svobodu

Když jsme vjeli do lesa, projevila se tu nevýhoda dlouhého rozvoru L200. Zlomit auto v ostré zatáčce mnohdy vyžadovalo několik pokusů a couvání. Nejtěžší překážka se tyčila po chvilce lesní jízdy, spadlý strom zablokoval cestu a my museli jet oklikou. První auto zdolalo prohlubeň celkem bez problémů, L200 pomalou a rozvážnou jízdou překonalo překážku bez použití zadní uzávěrky. Když přišlo na řadu Pajero, utrhl se pod ním svah a auto uvízlo. Na řadu přišel naviják s kladkou a postupnými krůčky se řidič Pajera dostal z problémů. Vyjeli jsme z lesa a vystoupali na nejvyšší vrchol pohoří, krátkou zastávku urychlil silný vítr, a proto jsme už za chvíli sjížděli na redukovanou jedničku do údolí.

Jelikož pršelo napnuli jsme plachtu

Opatření proti dešti

Pomalé klesání lemované kamenitými cestami dávalo motorům zabrat, k tomu rumunská nafta pochybné kvality. Výsledek? Nepříjemný zápach. A když jsme se blížili k našemu tábořišti, začalo pršet. Zaparkovali jsme auta k sobě a pomocí plachty vytvořili improvizovaný přístřešek pro všechny cestovatele. V nedalekém jezeře jsme se chtěli příjemně osvěžit, ale intenzivní déšť nás donutil odložit plány na zítra. Naše expedice se pomalu blíží k Transfargašské magistrále, údajně k jedné z nejkrásnějších silnic na světě.

 

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 215 posts and counting. See all posts by Jan Majurník