Expedice Mitsubishi Rumunsko 2017 – Den druhý

Po příjemném ranním probuzení ve společnosti krav nás čekalo zdolat nedaleké horské hřebeny. Technická závada na vedoucím voze však výpravu na několik hodin zcela zastavila. Po improvizované opravě jsme vystoupali skrze kamenité cesty až do tábořiště. Naším domovem i společníkem na cestách po Rumunsku je expediční Mitsubishi Pajero, které nám dokázalo, že je opravdovým terénním autem.

Oba hrdinové výpravy v akci

Ranní překvapení

Padající rosa společně s nedalekým potůčkem vítaly vycházející slunce, které zalilo naše tábořiště světlem. Tyčící se autostany ukrývaly podřimující cestovatele, kteří se postupně budili do nového dne. Ranní společnost nám po chvíli dělali dva místní pastevci krav, jejichž stádo nás pomalu obklopilo. Místní se dlouho neostýchali a francouzsky po nás požadovali něco k jídlu. Nakonec odcházeli se dvěma smaženými řízky a dvěma banány. Po snídani jsme opustili naše tábořiště a vydali se poprvé do většího terénu.

Příprava na hory

Naším dopoledním cílem byl přejezd přes horské hřebeny, čemuž předcházela návštěva místní benzínky pro doplnění paliva. Následující dny bychom měli trávit mimo civilizaci, proto bylo nutné se patřičně zásobit. Zorganizovat věci vzadu není v Pajeru problém, kufr s pátými dveřmi otevíratelnými do boku pojme veškerou expediční výbavu. S sebou vezeme ledničku, nářadí, zásoby jídla, technické vybavení a kanystry s vodou. Oproti Mitsubishi L200 opatřenému prostorným hardtopem musíme využívat také zadní sedadla pro transport osobních věcí a oblečení.

Neočekávané problémy

Od čerpací stanice jedeme po rozbitých silnicích několik kilometrů, až narazíme na kamenitou cestu se stoupáním. Řadíme redukci s uzávěrkou mezinápravového diferenciálu a začínáme stoupat. Silný motor nemá problém zdolávat prudký kopec na redukovanou čtyřku. Protože tady chybí asistent řízení klesání, musíme při sjíždění kopce řadit manuálně, automat totiž neumí rozpoznat míru převýšení a nutí vás používat brzdy, což je v prudkém kopci kontraproduktivní.

Příprava na stoupání

Pomalu dosahujeme nadmořské výšky přes 1 350 metrů nad mořem a překonáváme kamenitou cestu vedoucí až na vrchol hřebene, kterého záhy dosahujeme. Odměnou je nám výhled do širokých zalesněných pohoří a čerstvé borůvky. Náhle však přichází první závada u vedoucí Toyoty Land Cruiser, elektronika odmítá zavřít mezinápravový diferenciál a naše výprava zahajuje neplánovanou dlouhou přestávku.

Nucená přestávka

Oheň díky autům

Závadu se podařilo provizorně opravit a přesouváme se k našemu tábořišti. Překonáváme strmá stoupání, klesání a kamenité cesty. První redukovaná rychlost automatu Pajera brzdí hodně silně a efektivně. Druhá nám přišla někdy až příliš rychlá, v některých situacích bychom uvítali jiný převodový poměr. Kompletně zakrytovaný podvozek nám snížil světlou výšku, takže jsme si chtě nechtě občas bezstarostně škrtli.

Překonáváme brody

Na závěr dne jsme dovezli za pomocí aut dřevo, rozdělali oheň a připravovali se na další den plný zážitků a nádherné přírody. Ten druhý stál i přes potíže na trase za to. Co zažijeme v Rumunsku třetí den?

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 204 posts and counting. See all posts by Jan Majurník