Expedice Mitsubishi Rumunsko 2017 – Den první

Začátek týdenní expedice za divokými medvědy i psy do rumunské panenské přírody se nesl v dálničním duchu a poznávání samotných expedičních speciálů. Nejdřív jsme do ruky dostali expediční speciál Mitsubishi Pajero s dieselovým čtyřválcem a samočinnou převodovkou. A najeli s ním přes tisíc kilometrů. Celý týden budeme na iSUV.cz přinášet autentické zážitky z výpravy. 

Mitsubishi Pajero

Bratři v týmu

Tahouny celé výpravy jsou dva terénní speciály Mitsubishi Pajero a pick-up L200, samozřejmě patřičně vybavené do těžkého terénu. Obě auta jsou obuta do terénních pneumatik Nokian, podvozek je kompletně zakrytovaný, karoserie opatřena ochrannou fólií a pravou přední část zdobí funkční zvýšené sání. Nenápadnou úpravou prošel i spodek auta, přibyl tady speciální rám pro přenosný naviják, který můžeme nainstalovat dopředu i dozadu. Oba hrdinové mají na střeše instalovaný výklopný autostan.

Monotónní hluk

Expediční speciály mají jednu nevýhodu, vozíte s sebou spoustu věcí a některé z nich dělají při jízdě po silnicích a dálnicích velký, ale opravdu velký hluk. Naše terénní pneumatiky zpívají už od nízkých rychlostí, zhruba od 80 km/h se k tomu přidává střešní stan a celou dobu doplňuje tuto symfonii zvýšené sání. Částečnou otupělost posádky občas naruší potřeba předjíždět, touha rozvášnit 190 naftových koní a slyšet zvuk pracujícího motoru. Jeho výkon vás při sešlápnutí plynu potěší. Naše cestovní rychlost po dálnici kulminovala okolo 110 km/h. Při ní si naložené Pajero se stanem na střeše a na terénních pneumatikách řeklo o slušných 13 l /100 km.

Vozy mají expediční výbavu

Místo silnic tankodrom

Expediční speciál z Toyoty

Startovním městem byla tradiční matka měst Praha. Překvapivě slabý provoz na nejdelším „parkovišti“ ve střední Evropě, dálnici D1, nám umožnil zrychlený přesun k Břeclavi, kde jsme doplnili zásoby i palivo. Poté jsme museli skousnout dlouhou cestu po dálnicích, přes Slovensko a poté Maďarsko, až k rumunským hranicím. Tam náhle dálnice skončila a celá expedice najela na okresní cesty. Pokud tady silnici první třídy pojmenujete tankodrom, nebudete daleko od pravdy.

Okolí působí hodně zaostale, stará auta, ošuntělost a všudypřítomný zápach nám dávají najevo, že jsme na „divokém východě“.

Přes louky, přes lesy

Stmívá se a automatika zapíná potkávací světlomety, cestovní tempo se zpomaluje a začínáme poskakovat po cestách necestách. Místní koukají po naší výpravě asi jako Edison na xenony, my se na ně usmíváme a máváme jim.

Západ slunce v Rumunsku

Pár set metrů před cílem se stáčíme mimo silnice a poprvé řadíme pohon všech čtyř kol. Pomalu se blížíme na louku a k lesu až k tábořišti. Když najdeme rovinu, vybalujeme autostan i kempingové vybavení. První den je za námi. A prvních 1 150 km za volantem expedičního Pajera v nás zanechalo pozitivní dojmy. Opravdová terénní auta ještě nevymřela!

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 211 posts and counting. See all posts by Jan Majurník