Test Peugeot 3008 1.6 THP AT – Stylový nadstandard

Francouzská automobilka Peugeot se od letoška pyšní mimořádným primátem, o který už nikdy nepřijde. Její Peugeot 3008 se totiž stal historicky prvním SUV, které získalo ocenění evropské Auto roku. I proto jsme byli zvědaví, jak si v našem testu povede. Vyzkoušeli jsme verzi GT Line s motorem 1.6 THP a automatickou převodovkou.

Mezigenerační veleskok

Oproti staré generaci 3008 zkrásněla

Když automobilky ohlásí příchod nové generace automobilu, příznivci značky napjatě čekají, jak bude vypadat. Očekávají inovaci, ale předpokládají, že si obě verze budou něčím podobné. Tak jako když je syn částečně po svému otci. Peugeot se ale vydal nejen u 3008 jiným směrem. Nevzhledné MPV se proměnilo v opravdové SUV, které navíc láká na svůj atraktivní a moderní design. Už při své loňské premiéře na pařížském autosalonu přitahovalo hodně pozornosti a v žádném případě mezi ostatními novinkami nezapadlo, naopak.

Autu dominují originálně tvarované diodové světlomety, prohnutá šachovnicovitá mřížka chladiče s typickým lvem a řada chromových doplňků. Všimnout si můžete i podobností s auty jiných značek. Zadní svítilny svým provedením připomínají zadní světla Fordu Mustang. Díky černému zadnímu sloupku je vytvářen dojem visuté střechy, tak jako tomu je i u Range Roveru.

Interiér po francouzsku

S odvahou přistoupili v Peugeotu i k interiéru. Pokud dáváte přednost konzervativnímu vzhledu, nová 3008 Vás zklame. Milovníky moderních záležitostí ale i-Cockpit 3008 dokáže nadchnout. Francouzi zdárně zkombinovali materiály a s elegancí sobě vlastní vytvořili sexy interiér.

Interiéru dominuje středový tunel

Na první pohled nás zaujal neobvykle nízko usazený volant s malým průměrem věnce. Vypadá rozhodně zajímavě, ale trvalo nám dost dlouho, než jsme si na něj zvykli. Přeci jen, klasika u nás v tomto případě vítězí. Naopak se nám zalíbil středový panel se vztyčeným dotykovým displejem, který je ideálně umístěn a snadno se s ním manipuluje. Třešničkou na středovém panelu je stylizovaná řada páčkových spínačů připomínající klávesy.

Trochu neprakticky působila odkládací přihrádka pod středovým panelem. Byla dost zapadlá a hledat v ní něco za jízdy hraničilo s hazardem. Nedej bože, že byste si chtěli zapojit za jízdy nabíječku do USB portu, který se v ní nachází.

Pozor na hlasové vytáčení

Francouzská automobilka se snaží profilovat jako značka využívající moderní technologie. V modelu 3008 GT Line najdete plně digitální palubku, která nabízí několik módů zobrazení. My jsme při cestách využili hlavně možnost zobrazení navigace přímo na palubní desce. V klidu jsme mohli sledovat cestu periferním viděním a nemuseli otáčet zrak na středový panel. Testovaný model byl vybaven i parkovacími asistenty, díky kterým musí jednoduše zaparkovat každý. Parkovací asistent umí zobrazit situaci kolem auta i z ptačí perspektivy.

Stylová tlačítka připomínají klavír

GT Line dál nabízí vychytávky jako integrované osvěžovače vzduchu, systém rozpoznávání dopravních značek, automatické přepínání dálkových světel i systém sledující slepý úhel. Samozřejmostí je možnost hlasového ovládání palubního počítače nebo bezdrátové spárování s vaším mobilním telefonem pomocí Bluetooth nebo WI-FI.

Tady se ale projevily technické nedokonalosti při hlasovém ovládání telefonu, které by asi dostaly nejednoho záletníka. V komunikaci s autem používáte angličtinu. Po mém pokynu ,,Call Mamka“ se vůz zeptal, jestli chci opravdu volat kontakt uložený pod jménem „Mamka“. A po  odpovědi ,,Yes“  suverénně vytočil jiné číslo. Což se opakovalo dvakrát. Až napotřetí se trefil do požadovaného kontaktu.

Kufr prostorný, ale pozor na hlavu

Kufr nabízí dostatek prostoru

U SUV této velikosti zřejmě každý očekává dostatek místa nejen pro řidiče a spolujezdce, ale i pro cestující vzadu. U 3008 tomu ale tak úplně není. Průměrně vysoký muž se sice vzadu usadí, aniž by se dotýkal předních sedadel, ale rozhodně si neužije kdovíjak pohodlnou cestu. Kupodivu i řidič je mírně limitován, a to mohutným středním tunelem, kvůli kterému musí stlačit nohy víc k sobě. Jeho tělo ale potěší velmi pohodlné anatomicky tvarované sedačky s kvalitní podporou stehen.

Kufr se základním objemem 520 litrů nezklame. Pozor ale musíte při vyšší postavě dát při nakládání zavazadel, víko kufru je totiž po otevření celkem nízko a může nečekaně zaútočit na vaší hlavu.

Vyšší cena, vyšší standard

Zadní sloupek vytváří iluzi visuté střechy

Testovaný model byl vybaven benzínovým řadovým čtyřválcem 1.6 THP s výkonem 121 kW. Vzhledem k rozměrům vozu a požadovanému výkonu je šestnáctistovka dobrou volbou. Auto se ani po naložení netrápí, do 120 km/h svižně zrychluje, navíc je motor dobře odhlučněn. Pokud byste ale chtěli dosáhnout vyšších rychlostí, musíte být trpělivější, tam už motor trochu „odpočívá“.

Agregát 1.6 THP je k dispozici jen se šestistupňovou automatickou převodovkou, což se odráží na ceně auta. I tak je ve verzi GT Line tato motorizace nejlevnější variantou. Částka 750 000 Kč se může zdát vysoká,  ale dostanete za ni odpovídající výbavu.

Řidiče potěší, že se údaje o spotřebě uváděné automobilkou blíží skutečnosti. Při jízdě ve městě musíte počítat se spotřebou nad 10 litrů, mimo město jsme se ale snadno dostali na hranici 6 litrů. Průměrná spotřeba za test se pak vešla pod 8 litrů.

Základní technické údaje:

Peugeot 3008 GT LINE 1.6 THP 165k EAT6

Motor: zážehový řadový čtyřválec se 16 ventily

Objem: 1598 ccm

Výkon: 121 (165) kW(k)/ 6 000 ot. za min.

Točivý moment: 240 Nm / 1 400 ot. za min.

Max. rychlost: 201 km/h

Zrychlení 0 na 100 km/h: 8,9 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná):  10,1 / 5,7 / 7,3

Provozní hmotnost: 1475 kg

Rozměry: 4447 x 1841 x 1620 mm

Rozvor: 2675 mm

Objem zavazadlového prostoru: 520 l / 1482 l

Cena: 750 000 Kč