Test Opel Mokka X – SUV s filozofií Jin a jang

Některé malé Crossovery jako by byly navrženy tak, že byl přifouknut klasický hatchback a vzniklo malé SUV. Tímto dojmem působí také Opel Mokka X s přeplňovaným dieselovým motorem 1.6 litru. Je to klasická městská nákupní taška na kolech nebo zvládne víc? Abychom to ověřili, nacpali jsme do ní pět pasažérů i s bagáží a vyrazili na klikaté silnice rakouského Grossglockneru.

Opelu nechyběla dynamika ani v kopcích

Designové protiklady

Zadní křídlo pomáhá vylepšit vzhled zadní části

Design auta působí moderním dojmem a v Mokka X nezapře německý cit pro atraktivní vzhled. První housle tu hrají přední adaptivní LED světla s denními světly ve tvaru L, která dodávají „iksku“ správný šmrnc. Výrazný metalický modrý kabát v záplavě okolních bílých a šedých barev auto rozhodně zvýrazní. Oproti tomu zadní část, byť jsou i tady LED světla, už tak povedená není.

Postrádali jsme tu podobně ostré ladění jako vepředu, ačkoli zadní spoiler dokázal zadní tuctovost alespoň trochu rozbít. Důmyslné překvapení se ukrývalo v nárazníku, po odjištění páčky v zavazadelníku, proti nám vyjel integrovaný nosič na jízdní kola.

Špičková sedadla

Dostatek prostoru pro řidiče i spolujezdce

Jestli se něco uvnitř opravdu povedlo, jsou to přední sedadla s výsuvnou kolenní podporou. Ta mají dokonce zdravotní certifikát, což při používání rychle poznáte. Napůl elektrické nastavení do přirozené polohy navodilo prakticky ihned komfortní pocit, který vydržel několik set kilometrů. Řidičovo sedadlo navíc dostalo od výrobce pohodlnou loketní opěrku. Stejně jako u karoserie, kde bylo vpředu přidáno, vzadu bylo ubráno.

Zadní opěrky hlavy nebylo možné aretovat dostatečně vysoko a bezpečnostní pásy nebyly stavitelné. Třem dospělým lidem v druhé řadě to ztrpčovalo život ve stísněném prostoru. Sezení vzadu je prostě vhodné maximálně pro dva dospělé nebo tři děti. Pasažéři vzadu se musí obejít bez výdechů ventilace. Ačkoli zavazadelník s objemem 356 nepůsobil na první pohled prostorně, s trochou logického skládání pojal všechna zavazadla a ještě zbylo místo pod falešným dnem.

Problémy s navigací

Řidičovým rukám přijde vhod vyhřívaný volant, ačkoli je vzhledově zastaralý. Instalovanými ovládacími prvky šla obsáhnout většina základních funkcí auta, jen místy neposlušný kolébkový přepínač přeskočení na další skladbu ovládací komfort kazil. Spodní odklápěcí přihrádka ukrývala 12 V zásuvku a slot pro připojení USB. Ten je sice šikovně skrytý, ale připojit flash disk chce pevnou ruku a trochu času navíc. Středovému panelu dominuje dotyková obrazovka, na kterou se přenáší obraz ze zadní parkovací kamery s rozsahem 180 stupňů. Poskytnutý široký záběr má slabinu při couvání v noci. Bez přísvitu z brzdových světel nebo jiného okolního zdroje světla na ní není téměř nic vidět. Zklamáním pro nás byl navigační systém, jehož mapové podklady nebyly dostatečně aktuální a důležitá rakouská dálnice do Linze v ní zcela chyběla. Občas nastala ztráta spojení se satelity nebo chybné navigování po vedlejší silnici.

Dominanta středového panelu

Dynamika i v plném obsazení

Když jsme auto na test přebírali, bylo nám řečeno, že dlouho stálo a je třeba ho pořádně provětrat. Tahle věta se nám vrátila na mysl, když jsme startovali směrem Rakousko a začali polykat první kilometry. Mokka dostala nelehký úkol, odvést 5 pasažérů, plný kufr věcí, neztratit dynamiku a nebýt příliš žíznivá. Původní skeptické obavy o absenci výkonu přeplňovaného turbodieselu 1.6 litru, 100 kW (136 k), vyvrátilo první předjíždění s plně obsazeným autem. Mokka X sice dala znát, že potřebuje trochu času navíc, ovšem šestirychlostní automat byl hladce sladěný s motorem, proto jsme o vteřinu později pociťovali citelnou akceleraci.

Ani stav českých silnic nedal zatíženému podvozku příliš zabrat, takže jsem si užívali přiměřeného jízdního pohodlí. Ke snížení únavy při dlouhém cestování přispívá kromě tichého chodu motoru také celkové odhlučnění, které účinně pohlcuje i poryvy obtékajícího vzduchu při vyšších rychlostech. I když se audio systém nehonosí žádným prémiovým emblémem, poskytuje čistý zvukový zážitek.

Neposlušné technologie

Designově zastaralý volant

Trochu nás potrápil světelný senzor, který za šera aktivuje hlavní světlomety. Automaticky při tom dojde ke ztmavení hlavní obrazovky. Tato operace nastává například při vjezdu do tunelu, na jehož konci by auto mělo znovu aktivovat denní světla. Mokka si ale v tomto případě žila svůj život a na vrácení k LED dennímu svícení potřebovala mnohdy půl hodiny. Nebylo nic příjemného ve dne téměř nevidět na navigaci, takže jsme museli ručně změnit v nastavení denní podsvit.

Součásti výbavy byl i systém hlídání jízdy v pruzích, který v praxi fungoval zhruba na 60 %. Ačkoli kontrolka hlásila načtení pruhů, při jejich fyzickém opuštění bez blinkru byl systém občas klidný a neragoval.

Manuální řazení spíš pro efekt

Polo-elektricky nastavitelné sedadlo

Cíl naší cesty ležel před vjezdem na horu Grossglocker. Zadanou adresu navigace neznala, proto bylo nutné připojit iPhone a navigovat na místo přes Apple Carplay. Kromě dech beroucích pohledů na majestátní Alpy jsme si nemohli nevšimnout horšího výhledu do stran zatáček. Kvůli umístění A sloupků si musí řidič dávat při nájezdu větší pozor.

Mokka X, i když vypadá dynamicky, není na sportování za volantem. Už jen tím, že v její výbavě nenajdete sportovní mód. Rychlé manuální řazení převodů tlačítky na hlavici řadicí páky je sci-fi. Software automatu reaguje na rychlé změny pomalu, takže při častém střídání akcelerace a brzdění nestíhá. Navíc každá ruční změna měla za následek citelné cuknutí v převodovce. Naopak automatický mód je hladký a celkem svižný.

Auto dvou tváří

Ani ve vyšší nadmořské výšce nedocházel autu dech, čtyřválcový diesel předl jako kotě a neztrácel dynamiku. Trefit pak apex na vysokohorské silnici s dostatečnou rychlostí vykouzlí úsměv každému řidiči, zvlášť je-li auto plně obsazeno. Nad očekávání dopadla konečná spotřeba ustálená na 6 l / 100 km, v plném obsazení. Opel Mokka X není jen nákupní taška do města, ale plnohodnotné malé SUV vhodné i pro delší cestování. Slušná spotřeba, potřebná dynamika i v plném zatížení, komfort a moderní design jsou hlavními trumfy Mokky X. Škoda, že celkově dobrý dojem kazí drobné nedokonalosti a technologické nedorazy.

Mokka X se nabízí také jako 4×4

Základní technické údaje:

Opel Mokka X 1.6 CDTI/100 KW 6AT FWD

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec

Objem: 1 598 ccm

Výkon: 100 kW (136 k) při 3 500 – 4 000 1/min

Točivý moment: 320 Nm při 2 000 – 2 250 1/min

Rychlost: 188 km/h

Zrychlení: 0 – 100 km/h: 10,9 vteřin

Spotřeba: (město/mimo město/kombinovaná): 5.9 / 4.3 / 4.9

Provozní hmotnost: 1 462 kg

Užitečné zatížení: 320 kg

Rozměry: 4 275 x 1 781 x 1 658 mm

Rozvor: 2555 mm

Objem zavazadlového prostoru: 356 / 1 372 l

Základní cena: 609 900 Kč

Cena testovaného modelu: 725 800 Kč

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 211 posts and counting. See all posts by Jan Majurník