Test BMW X4 M40i – Atlet v blocích

Když jsem si jel vyzvednout BMW X4 20d, bylo krásné letní počasí a já se těšil, jak si sednu do „bavoráckého“ crossoveru a pojedu někam k vodě. Můj plán narušil předávací technik slovy: „Tohle auto už tady nemáme.“ Jako rána mezi oči. „Ale počkejte, náhradou Vám můžu půjčit X4 M40i. Chcete?“ Chvilku jsem ho zkoumal pohledem, jestli si ze mě nedělá srandu. A pak jsem ze sebe jen nadšeně vyrazil: „Jasně že chci!“ A místo k vodě jsem se jel pořádně projet.     

Kdo by si nechtěl vyzkoušet X4, které si do parády vzala sportovní BMW divize M. Upravená karoserie v bílé barvě na první pohled nedává arogantně vědět, že tohle auto má pod kapotou benzínový třílitrový šestiválec s výkonem 360 koní. Navíc s ním dokáže zrychlit z nuly na stovku pod pět sekund. To jsem si zapamatoval z doby, kdy se tohle auto vřítilo na trh.

Poznávání

Za volantem X4 M40i si užíváte radost z jízdy

Když přebírám klíčky, říkám si, co od takového auta můžu čekat. Především emoce. Protože kvůli sbíhající karoserii inspirované vozy coupé není příliš praktické pro vyšší cestující na zadních sedadlech. Neohromí ani velikostí zavazadelníku a vlastně to ani kvůli vyššímu těžišti není ryzí sporťák. Když se ale podívám na auto z profilu, jako bych viděl atleta zakleknutého ve startovních blocích. Než ho poprvé nastartuji, cítím, že BMW X4 M40i má ten těžko popsatelný magnetický přitažlivý x-faktor.

Slibuji si, že se na auto budu dívat kritickýma očima a nenechám se lacině unést chlapským nadšením z rychlých aut. Nicméně patřím k zastáncům tvaru robustních crossoverů BMW, takže i X4 ve sportovní úpravě se mi líbí. Auto vypadá mohutně, přestože je stejně dlouhé jako současná Octavia kombi. Další z důkazů, že spot hlavního města Prahy namířený proti majitelům SUV, která zabírají víc místa na parkování, byl šlápnutím vedle. Jestli ne přímo šlápnutím do něčeho …

Interiér s DNA bavorské automobilky

Přehledná palubní deska s tlustým volantem

Uvelebuji se v příjemných sportovních sedačkách s možností prodloužení sedáku. A rozhlížím se po přístrojové části. Je to klasický bavorák s prémiovým zpracováním a přehlednými analogovými budíky kombinovanými ve spodní části s barevným displejem. Uprostřed palubní desky visí pod kapličkou další velký displej, který ovládáte přes otočný klikací ovladač se sdruženou pěticí tlačítek okolo. Podobně jako u konkurenčního Audi MMI systému je to intuitivní a příjemně jednoduché. A když přece jen kliknete hekticky jinam, než jste chtěli, je tu kouzelné tlačítko Zpět, které váš problém rychle vyřeší.

A že toho máte na výběr hodně. Rychlým listováním v menu narazíte na položky Média (rádio, přehrávače atd.), Komunikace (telefon), Navigace, Conect drive, Moje vozidlo (nastavení auta). Palubní počítač v řidičově zorném poli je ovládán jediným tlačítkem na levé páčce. Pohybovat se v něm tedy dá jen dopředu, nikoli zpět, takže při omylu musíte znovu proklikat všechny položky k té, kterou jste původně chtěli zobrazit.

Držák mobilu s indukčním nabíjením

Držák mobilu s indukčním dobíjením

Dál zkoumám interiér a pod pohodlnou loketní opěrkou nacházím ve schránce vstupy USB i AUX a taky super vychytávku v podobě přihrádky pro telefon s indukčním bezdrátovým nabíjením. Telefon stačí vsunout do držáku a mobil se hned nabíjí. Překvapivě malá je schránka před spolujezdcem, částečně to kompenzuje výklopná celkem velká schránka u řidiče na levou ruku pod volantem. A taky velké kapsy ve dveřích, které pojmou i objemnou PET láhev.

Prostorností interiéru BMW X4 neohromí, ale pohodlně odveze čtyřčlennou rodinu. Tedy pokud děti neměří víc než 180 centimetrů. Pokud ano, hlavou se už budou dotýkat střechy, která padá nad zadním oknem rychle dolů. Zavazadelník má taky kvůli designu vozu vysokou nákladovou hranu, nicméně jeho objem 500 litrů je tak akorát.

Seznámení

Na široké světlomety navazují bavorácké ledviny

BMW X4 M40i jsem už docela slušně prolezl a prozkoumal, takže mám dojem, že už ho začínám docela dobře znát. Omyl! Až když jsem v garážích po předání vozu nastartoval, pochopil jsem, s kým budu mít těch pár dní čest. Akustický projev auta vás totiž okamžitě pohltí, tím spíš v uzavřeném prostoru. Z výfuku se ozývá doslova burácení koní, a pokud máte nastavený režim Sport+, slyšíte i klasické sportovní střílení do výfuku. Co na tom, že jde o práci elektroniky, působí to věrně a impozantně.

Velmi široký a poměrně velký věnec kůží potaženého volantu s logem M mi do ruky úplně nepadl. U takto sportovně laděného auta bych si uměl představit menší volant s užším věncem, a to mám poměrně dlouhé prsty. Ale to je v záplavě adrenalinu při jízdě s BMW X4 M40i jen malý detail.

Na stovce pod pět sekund

BMW X4 M40i si poradí i s rozbitými okreskami

Sportovní divize M vyladila třílitrový šestiválec na výkon 265 kilowatů (360 koní). Ještě víc napoví parametr točivého momentu 465 Nm od 1350 do 5250 otáček za minutu. Jeho zátah v režimu Sport+ je opravdu ohromující, což se projevuje zrychlením z klidu na stovku za 4,9 sekundy. Na autě je sice v zatáčkách znát, že má váhu skoro dvě tuny, ale i tak drží na dvacetipalcových kolech velmi dobře stopu. Tomu pomáhají pohon všech kol xDrive a velmi hbité řazení osmistupňové automatické převodovky, která to tam stačí velmi rychle kopat nahoru i dolů.

Po desítkách kilometrů brutální jízdy po opuštěných státovkách si přeci jen uvědomuji, že jsem otcem tří dětí a začínám zkoumat i „ekorozměr“ tohoto nadupaného crossoveru. Z režimu Sport+ přepínám nejdřív na Comfort. Podvozek je najednou znatelně měkčí a pohodlnější. Ideální na dlouhou jízdu po dálnici.

S lehkou nohou i pod deset litrů

Parkovací asistent s kamerou i prostorovou animací

Když už jsem ukojil svoje sportovní ambice, chci si ještě vyzkoušet nastavení pro šetřílky EcoPro. Zobrazení přístrojové části se po zmáčknutí tlačítka mění na modré. A počítač začíná ukazovat i ušetřené kilometry v porovnání se standardním provozem. Nakonec jsem jich do vrácení auta dokázal naspořit 46. V tomto módu dokážete jezdit s BMW X4 M40i bez problémů okolo deseti litrů s dojezdem 650 kilometrů na jednu nádrž. Ale bavit vás to moc nebude.

Pokud budete autu šlapat na krk, spotřeba bez problémů vystřelí k patnácti litrům. Když si ale pořídíte BMW X4 M40i za 1 892 800 korun (cena testované verze), spotřebu moc neřešíte. Tohle auto bylo stvořeno k radosti z jízdy, a tak byste se k němu taky měli chovat. Já vím, slíbil jsem si, že se nenechám lacině unést chlapským nadšením z rychlých aut a budu se na auto dívat kritickýma očima. Takže musím chlapsky uznat, že mi k tomu nejvýkonnější BMW X4 moc příležitostí nedalo.

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE BMW X4 M40i

Motor: benzínový šestiválec 2979 ccm

Výkon: 265 kW/ 360 koní

Točivý moment: 465 Nm

0–100 km/h: 4,9 sekundy

Nejvyšší rychlost: 250 km/h

Kombinovaná spotřeba: 8,6 l/100 km

Pohotovostní hmotnost:1 915 kg

Cena testovaného vozu:1 892 800 Kč

Jan Říha

Jako motoristický expert začal pracovat v roce 1994 v redakci Motožurnálu Českého rozhlasu. Později se stal vedoucím jeho motoristické i dopravní redakce (Zelená vlna), které vedl až do jara 2017, kdy přijal nabídku na šéfredaktora webů iSUV, AutoECO a SUV magazínu. Jako reportér se zúčastnil soutěžních expedic Camel trophy 96´ a 97´ na Borneu a v Mongolsku. V roce 2005 se v roli novináře poprvé zúčastnil Rallye Dakar. Od té doby v jejím konvoji nechyběl v žádném z dalších ročníků.

Jan Říha has 99 posts and counting. See all posts by Jan Říha