Test Mitsubishi ASX 2.2DI-D aneb „Á es ikso“ pro chlapy

Mitsubishi ASX má od svého uvedení v roce 2010 na evropském trhu úspěch. Číselným důkazem je víc než milion prodaných kusů. Pro letošní modelový rok prošlo ASX omlazením, aby stačilo konkurenci.  Nová vizuální identita modelu dostala marketingový název „Dynamic Shield“. Nás ale místo marketingových kouzel zajímala technika, kvality i slabiny modelu ASX s nejsilnějším dieselovým motorem určeného hlavně mužům. 

Chrom přídi vládne

Chromový dekor dominuje masce ASX

Na novém ASX si na první pohled všimnete změn na čelních partiích vozu. Designéři dostali za úkol navrhnout přední část vytvářející zajímavý prostorový efekt. Úprav se tak dočkala maska i nárazník. Světlomety oproti předchozí verzi povyrostly. Výrazný je zejména chromový dekor, díky kterému auto budí sportovnější až agresivnější dojem. Dostalo také nový moderní typ antény ve tvaru žraločí ploutve a celkově působí moderněji. Zřetelná je podobná designová linka s modernizovaným větším SUV Mitsubishi Outlander, které je nejprodávanějším modelem automobilky. Nevyužít něčeho co funguje, by byl hřích.

Na dálnici si motor vezme přes osm litrů

Motorizace 2.2 DI-D je nejen nejsilnějším dieselovým provedením, ale je také jedinou verzí ASX vybavenou šestistupňovou automatickou převodovkou. A to dokonce s možností sekvenčního řazení pomocí páček pod volantem. Převodovka reaguje na jejich stisk velmi rychle. Tato možnost bude hlavně pro pány zajímavým zpestřením jízdy. Motor je velmi tichý, jen před zastavením se v nízkých otáčkách se od něj přenesou lehké vibrace do volantu. Na dlouhé trasy je auto skvělým parťákem, ovšem ani ve městě se neztratí. Na dieselové provedení s automatem je až překvapivě živé. To ale souvisí i s jeho vyšší spotřebou. Na dálnici a při svižnější jízdě si auto vezme klidně i 8,5 l/100km.

Systém pohonu všech kol funguje chytře
Systém pohonu všech kol funguje chytře

Testovaný model se může pochlubit pohonem všech kol. A to ve třech manuálně nastavitelných režimech. Prvním z nich je 4WD ECO. Při tomto nastavení přenáší za normálních podmínek hnací ústrojí veškerý točivý moment na přední kola. V případě, že se vozovka stane kluzkou, rozdělí systém točivý moment na všechna čtyři kola podle potřeby. Zároveň režim výrazně snižuje spotřebu auta, na výkonu auta ale rozdíl subjektivně nepoznáte. V režimu 4WD AUTO jsou poháněna všechna čtyři kola. Systém ale automaticky reaguje na jízdu a jízdní podmínky, ať už na suchém asfaltu, na mokrém nebo zasněženém povrchu. Zvyšuje nejen trakci za kluzkých podmínek, ale také zajišťuje hladší jízdu v zatáčkách. Při volbě režimu 4WD LOCK je všechen točivý moment rovnoměrně rozdělen na každé kolo. Obecně se dá podvozek ASX označit za dobře sladěný. Dobrým jízdním vlastnostem při dynamické jízdě do zatáček pomáhá i na vozy SUV nízké těžiště modelu ASX.

Prostorová kouzla uvnitř

Zvenčí je ASX malé, ale uvnitř nabídne až překvapivě místa. Až cestující s výškou okolo dvou metrů začnou na zadních sedadlech zápasit s nižší výškou vozu. Na nohy ale mají místa dost. Kdo by čekal, že prostornost interiéru byla vykoupena menším zavazadelníkem, bude stejně jako já umlčen kufrem se solidním základním objemem 488 litrů. Škoda, že okno pátých dveří není větší. Jeho malá plocha snižuje přehled řidiče o tom, co se děje za vozem. V Mitsubishi jsou si toho asi dobře vědomi. „Vykoupili“ se totiž nezvykle velkými bočními zrcátky, která problém částečně řeší.

 

Zavazadlový prostor pojme 488 litrů

Hledej kouzelné tlačítko

ASX ve výbavě Intense+ je vrcholným provedením modelu a cílí hlavně na náročnější uživatele. Musíme zdůraznit, že se neřadí mezi vozy tzv. 100 leté edice. Pokud bychom měli výstižně popsat rozdíl mezi ASX ve stoleté edici a verzi INTENSE+, použili bychom porovnání pomocí dvou slov: žena a muž. V porovnání s výbavovými verzemi INFORM a INVITE+  má INTENSE + navíc například inteligentní systém bezklíčového ovládání centrálního zamykání se spínačem START/STOP. Toto tlačítko je ale doslova schované pod volantem vedle přístrojového štítu, takže na něj ani nevidíte. Pro nového řidiče ASX tak může být hledání kouzelného tlačítka celkem oříšek.

Vrcholná verze ASX se může pochlubit mimo jiné i audiosystémem s dotykovým ovládáním, Bluetooth® handsfree (včetně hlasového ovládání a ovládání na volantu), zadní parkovací kamerou a velmi dobře vypadajícími sportovní hliníkové pedály. Obecně ale interiér působí jednodušším a plastovým dojmem. V tomto případě Mitsubishi vsadilo hlavně na praktičnost a funkčnost.

Designový kit a 18″ disky nejde přehlédnout

Maximalistický přístup ve výbavě se u verze Intense+ zvenčí projevil 18″ disky kol z lehkých slitin, xenonovými světlomety, zatmavenými zadními okny i plastovými lemy blatníků. Námi testovaný model byl navíc vylepšen designovým kitem složeným z krytů zrcátek, polepů, bočních lemů a lemu zadních dveří v hodnotě 20 140 korun.

Základní technické údaje:

Mitsubishi ASX 2.2 DI-D 4WD

Motor: vznětový řadový 4 válec se 16 ventily

Objem: 2268 ccm

Výkon: 110 (150) kW(k)/ 3 500 ot. za min.

Točivý moment: 360 Nm / 1 500 – 2 750 ot. za min.

Max. rychlost: 190 km/h

Zrychlení 0 na 100 km/h: 10,8

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná):  7,1 / 5,0 / 5,8

Provozní hmotnost: 1615 kg

Rozměry: 4335 x 1810 x 1640 mm

Rozvor: 2670 mm

Objem zavazadlového prostoru: 488 l / 1219 l

Akční cena testované verze: 686 850 Kč (ceníková: 790 tisíc)