Test Kia Soul Sport – Známka funku

Kubický módní doplněk s benzínovým turbomotorem a překvapivým prostorem uvnitř sice nedobyl český trh, ale má stále co nabídnout. Ať už jde o zvýšený posez nebo ergonomická sedadla. Verze SPORT umí potěšit řidiče také svoji dynamikou. I přes její neduhy s občasným vrzáním a klepáním, doplněné o horlivou převodovku, našla testovaná Kia Soul zalíbení hlavně u žen.

Krabicový design je klíčovou předností auta

Funk ‚n‘ Soul

KIA Soul je zkrátka Funky

Krabicoidní funky design s kulatými prvky dodává autu jeho osobitost a jasné automobilově-společenské začlenění. Soul se už v ČR nějakou dobu prodává, proto můžeme s jistotou napsat, že nejde o zákaznický trhák. Letos se podle statistiky Svazu dovozců automobilů prvně zaregistrovalo celkem 70 kusů modelu Kia Soul, z toho dva na elektrický pohon. Ve srovnání s japonskou konkurencí, která nabízí podobně extravagantní Nissan Juke s prodejností 701 kusů za letošek, má Soul svoji úzce specifickou klientelu. Auto boduje hlavně u žen, které většinou zajímá při výběru nového auta jeho design a barvy. Soul ale také přitahuje ty, kteří oceňují především praktičnost, prostornost a snadné nastupování.

Jako na tenise

4,3″ obrazovka není v přímém zorném poli řidiče

Po usednutí do auta se rázem cítíte jako rozhodčí na tenise. Nečekaně vysoké sezení vás rozhodně překvapí výhledem do okolí. „Dodávkovému“ posezu však nebyl uzpůsoben středový panel s dotykovou obrazovkou, která tak není v přímém zorném poli řidiče. Výbava SPORT má standardně montovaná sportovní sedadla se širokým bočním vedením, které si poměrně rychle oblíbíte. Loketní opěrka levé ruky by zasloužila silnější výstelku a plasty kolem tlačítek na volantu přepracovat, protože při jízdě někdy nepříjemně vržou. Naše uznání si zasloužil prostor vzadu, kde cestující najdou dostatek místa pro nohy, což v autech této třídy nebývá zvykem. Kia Soul nepodlehla módním vlivům v oblasti svážející se zadní části, proto vzadu pohodlně usadíte i vysokého člověka. Zavazadlový prostor o celkovém objemu 354 litrů vás nutí skládat věci hlavně do výšky. Důmyslná  dvojitá podlaha umožní převážet menší předměty skrytě.

Příliš horlivý automat

Oranžová metalíza budí pozornost

Testovaná Kia Soul byla vybavena sportovním exteriérovým paketem a odpovídající pohonnou jednotkou 1.6 T-GDI s výkonem 150 kW (204 k). Dynamika přeplňovanému motoru rozhodně nechyběla, točivý moment 265 Nm máte k dispozici už od 1500 otáček za minutu, takže po sešlápnutí plynu auto zkrátka jede. Konstruktéři dali Soulu Sport také jízdní režimy ECO a SPORT, přičemž při sportovním módu palubní počítač ukazuje hodnoty plnícího tlaku a přenášeného točivého momentu. Jako jediný nabízený benzín využívá Soul Sport dvouspojkovou sedmistupňovou automatickou převodovku. Dnešní technologie jsou na vysoké úrovni, takže přeřazení není většinou cítit, ovšem tenhle automat řadí na náš vkus až moc často. Hon převodovky za nejlepší spotřebou s myšlením čím méně otáček, tím menší spotřeba, nefunguje moc dobře při jízdě do kopce. Tuhle skutečnost počítač nepozná a bez výčitek v prostředku kopce přeřadí na vyšší stupeň, čímž auto ztratí tah. Řešení této situace musí přijít ze strany řidiče v podobě sešlápnutí plynu nebo podřazením v manuálním režimu.

Osmnáctky a tvrdý podvozek

Kia Soul vychází z konstrukčně staršího provedení, proto auto nemá systém Stop/Start ani dnes běžné autonomní řidičské asistenty. Řízení je tedy čistě ve vašich rukou, jen v krizové situaci přitakává povinné ABS a vypínatelné ESP. I díky tomu si od nás Soul vysloužil status hravého funky autíčka. Výhody zvýšeného provedení se podepsaly negativně na jízdních vlastnostech. V ostrých zatáčkách pociťujeme vyšší míru nedotáčivosti a silnější přetížení. Výrobce nastavil podvozek poměrně tvrdě a na 18“ palcových kolech budete při jízdě na nerovnostech či špatných cestách spíš poskakovat. S tím se pojí také nepříjemný zvuk klepajících se pátých dveří a zadních pásů. Se světlou výškou 143 mm překonáte nezpevněné cesty celkem hravě. Sportovní Soul nabídne nepřehlédnutelný vzhled se silným benzínovým motorem a příjemnou komfortní výbavu. Konkurenci předčí prostorností, ale projevuje se pazvuky na nerovnostech.

Minimální světla výška je 143 mm

Základní technické údaje:

Kia Soul Sport, 1.6 T-GDI DCT

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec

Objem: 1591 ccm

Výkon: 150 kW (204 k) při 6000 1/min

Točivý moment: 265 Nm při 1500 – 4500 1/min

Rychlost: 200 km/h

Zrychlení: 0 – 100 km/h: 7,8 vteřin

Spotřeba: (město/mimo město/kombinovaná):   8.7 / 5.8 / 6.9

Provozní hmotnost: 1 364 – 1 513 kg

Nosnost: 377 – 526 kg

Rozměry: 4 140 x 1 800 x 1 618 mm

Světlá výška: 143 mm

Rozvor: 2570 mm

Objem zavazadlového prostoru: 354 / 1 367 l

Základní cena: 564 980 Kč

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 215 posts and counting. See all posts by Jan Majurník