Mitsubishi Eclipse Cross bude i hybrid a možná elektromobil

Rozhovor s Martinem Saitzem ke 100 letům automobilky Mitsubishi

V roce 1917 se začala psát historie japonské značky se třemi diamanty ve znaku. První model nesl logické označení typ A. V roce 1928 Mitsubishi začalo vyrábět i letadla. O čtyři roky později přibyly ve výrobním programu pod značkou Mitsubishi Fuso i autobusy. A před osmdesáti lety automobilka zahájila výrobu aut s pohonem 4×4 modelem PX 33. O historii, ale především o současnosti a budoucnosti značky jsme si povídali s generálním ředitelem dovozce vozů Mitsubishi pro český a slovenský trh Martinem Saitzem.

Jaké modely v novodobhistorii Mitsubishi jsou z vašeho pohledu klíčové?

Pajero dědictví

Začněme od nejdůležitějšího modelu, který Mitsubishi proslavil. Ať už to bylo přes pohon 4×4 nebo vítězstvími na Rallye Dakar. Je to vlastně vlajková loď automobilky, která posiluje image značky. A to je Pajero. Je to stěžejní model z hlediska zkušenosti, kterou Mitsubishi získalo zaváděním technologií například z rallysportu. Mitsubishi je symbolem této filozofie. Druhým nejdůležitějším modelem z pohledu současnosti je SUV střední třídy Outlander. Je to jeden z prodejních pilířů Mitsubishi ve světě i v ČR, podobně jako u nás velmi úspěšné malé SUV ASX.

Model Pajero je zajímavý i tím, že jeho název je problematický. Ve španělsky mluvících zemích jde o vulgarismus.

Já neznám přesný překlad, takže nebudu říkat, co Pajero znamená ve španělštině. Čtenáři si to můžou sami najít, pokud je to zajímá. Nicméně to bylo pro automobilku velmi citlivé téma. Nakonec musela na stížnosti španělsky mluvících zákazníků reagovat a přejmenovala tento model pro španělsky mluvící země na Montero.

Pojďme k modelu L200, který jste nezmínil. Tenhle pick-up je typické globální auto. Jak je pro Mitsubishi důležitý?

První vítězné Mitsubishi na Rallye Dakar 1985

Z hlediska prodejů je to jeden ze stěžejních modelů, i když to není auto, které by mělo být určeno pro soukromé zákazníky pro jízdu po silnici. Je to hlavně pracovní auto, nicméně od třetí a čtvrté generace, kdy dostalo vývoj tohoto modelu na starosti sportovní oddělení Mitsubishi, které připravovalo mimo jiné i speciály na soutěže typu Rallye Dakar, se charakter L200 výrazně změnil. Auto má výrazně sportovnější charakter, má sportovnější design, má mnohem lehčí karoserii. Je to auto, které má ve své třídě jeden z největších interiérů. Na druhou stranu tato divize se odvážila použít i unikátní systém pohonu Super Select SSC4 z modelu Pajero i pro tento vůz. Je to auto, které je určeno jak pro těžkou práci v terénu, tak i pro vyjížďky do přírody.

Konkurence v segmentu pick-upů i v ČR roste. Myslíte si, že má tato kategorie u nás větší potenciál?

Tento segment je zatím poměrně malý. Nicméně opravdu roste. A podle mého názoru do budoucna růst bude. A nebudou rozhodovat parametry jako je nosnost nebo výkon motoru nebo velikost korby, co to vozidlo uveze. Ale budou rozhodovat právě ty věci, které jsem zmínil. Tedy že auto nebude určeno jen pro práci, ale i pro volný čas, protože popularita pick-upů právě z tohoto důvodu je na vzestupu.

Jaké jsou vize Mitsubishi do budoucna?

Jan Říha při rozhovoru s Martinem Saitzem

Hlavní směr u Mitsubishi bude pohon 4×4 a modely SUV. Není tajemstvím, že automobilka připravuje uvedení nového modelu na trh. Jmenuje se Eclipse Cross. A je to spíš vyjádření té dlouhodobé strategie, která je vázaná právě na unikátní pohon 4×4. A zároveň spojuje historii, která se týkala hlavně sportovních genů s kategorií SUV. A výsledkem je právě nový model, který nese označení Eclipse Cross. Název Eclipse vychází ze sportovních aut, to je připomínka sportovních genů. A Cross je označení toho, co děláme nejlíp, a to jsou čtyřkolky a SUV. Čili Eclipse Cross = sportovní SUV.

Už se dá mluvit o tom, kdy se tento vůz objeví v ČR?

My se budeme snažit přivézt ukázat tento model ještě před jeho uvedením na trh. Ovšem víc neprozradím. Výroba v Japonsku by měla začít na konci října. Prioritně se tento model bude uvádět do Evropy jako na jeden z hlavních trhů. Do ČR budeme chtít tyto vozy pro dovézt v prvním čtvrtletí příštího roku. Cena ještě není jasná.

Kde konkrétně se model vyrábí?

Mitsubishi Eclipse Cross přijede na jaře

Je to originál japonská výroba a model bude mít i Mitsubishi motory. V první fázi uvedeme model s motorem 1,5 turbo, což je úplně nový benzínový motor. A později, od jara příštího roku, dáme na trh verzi s modernizovaným motorem 2,2 DiD, který je původem z Outlanderu.

Jaká je strategie vývoje motorů Mitsubishi?

Jednoznačně budeme dál vyvíjet benzínové motory. Pokud emise dovolí, budeme pokračovat i ve vývoji naftových motorů. Já bych řekl že hlavní motor, který máme a budeme vyvíjet, je 2,2 DiD. Ale do budoucna se půjde cestou hybridních technologií a elektromobilů.

Jaké jsou dlouhodobější vize Mitsubishi?

Eclipse Cross dostane i modernizovaný diesel 2,2

Pochopitelně přemýšlíme o dalších modelech. Hlavní ofenziva půjde cestou SUV s pohonem 4×4 a crossoverů. Není také tajemstvím, že Mitsubishi se profiluje jako značka, která má vyspělé technologie pro ekologické pohony. Bavíme se v tomto případě hlavně o plug-in hybridech i o elektromobilitě. To budou dva hlavní směry, které u našich nových modelů uvidíme.

Dá se už mluvit o konkrétním elektromobilu, který přijde?

Eclipse Cross je jedním z modelů, který do budoucna nebude mít jen benzínový a naftový motor, ale bude mít i hybridní technologii. A do budoucna se u něj uvažuje i o čistě elektrickém pohonu. Připomínám, že už teď na trhu máme plug-in hybrid, který je schopen ujet 48 kilometrů na elektřinu. Jde o Outlander PHEV.

Děkuji za rozhovor.

Jan Říha

Jako motoristický expert začal pracovat v roce 1994 v redakci Motožurnálu Českého rozhlasu. Později se stal vedoucím jeho motoristické i dopravní redakce (Zelená vlna), které vedl až do jara 2017, kdy přijal nabídku na šéfredaktora webů iSUV, AutoECO a SUV magazínu. Jako reportér se zúčastnil soutěžních expedic Camel trophy 96´ a 97´ na Borneu a v Mongolsku. V roce 2005 se v roli novináře poprvé zúčastnil Rallye Dakar. Od té doby v jejím konvoji nechyběl v žádném z dalších ročníků.

Jan Říha has 99 posts and counting. See all posts by Jan Říha