Test Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D – Přípitek matadorovi

Aktuální generace velkého japonského SUV je na trhu už od roku 2012, od té doby ale prošla hned několika facelifty. Letos je Mitsubishi 100 let a k oslavě si kromě litrů saké automobilka připravila i výroční edice zásadních modelů. Samozřejmě včetně svého evropského bestselleru – velkého Outlandera.

Kámen, díra, výtluk. Občas traktor… prásk! Větev vlétla do podběhu. Silnice Bratislavského samosprávného kraje patří na Slovensku k těm udržovanějším, i tak po sjetí z dálnice nezřídka narazíte na záplatovanou okresku, kde se krajnice drolí už od Husáka. Ale Outlanderu to bezpochyby nevadí. Masivní, leč poměrně lehké (1685 kg) SUV má skvělou stabilitu.

Multifunkční volant má spodní oplastování

Podívejte se na ty dominantní chromované šavle dynamického štítu. Tvoří identitu novodobých modelů Mitsubishi. Exteriér Outlanderu má spoustu odpůrců, mně přijde dlouhodobě fakt šmrncovní. LED světla na bocích září daleko do hluboké tmy, všimnete si ale, že Outlander má dálkové světlomety stále halogenové. Z boku spíš než design upoutá krátký rozvor, jen 2670 milimetrů. I přesto je uvnitř bohatě místa, oproti menšímu ASX přidává Outlander i 180 litrů navíc v kufru: v pětimístném uspořádání nabídne hodně příjemných 667 litrů prostoru.

100 let v pohybu

Třetí generace velkého japonského SUV je na trhu už pět let, Outlander tím pochopitelně trpí především v interiéru. Kam sáhnete, najdete tvrdé plasty a méně praktický černý lesklý lak. Volant je na spodní části taktéž plastový a nedrží se tak pohodlně jako povedený čtyřramený věnec z plug-in hybridu. Prázdná tlačítka u nižších výbav u zapalovače působí odbytě.

Výroční edice 100 let Mitsubishi

Ediční nabídka 100 let vychází z výbavy Intense, stejně jako u ASX přidává emblémy upozorňující na důležité výročí na bočních sloupcích, na velurových kobercích nebo prahových lištách. Hlavně je tu ale navigační systém Pioneer v ceně téměř 50 tisíc nebo zadní parkovací kamera. Cena spadla na hodnotu lehce přes 900 tisíc korun.

Stádo hbité, ale na dálnici žíznivé

Kdyby tak Jataró Iwasaki tušil, že se jeho rodinné zaibacu stane o 100 let později stálicí v automobilovém průmyslu. Přestože i Mitsubishi zasáhla módní vlna poměšťování i těch největších offroadů, stále vsází především na techniku. Hranatá šasi sice má tendenci rozkývat se při svižnějších průjezdech úzkých zatáček na Šamorín a Dunajskou stredu, zato podvozek komfortně vytlumí většinu z hromady děr a výtluků. Technici na podvozku citelně zapracovali. Škoda že limitovaná edice k 100. výročí automobilky nenabízí systém S-AWC, který spolu se stálým pohonem 4×4 a využitím elektronicky řízeného nápravového diferenciálu AFD rozděluje přenášenou sílu mezi přední a zadní nápravu tak, aby auto mělo lepší trakci i adhezi. Limitka plug-in hybridu se systémem S-AWC pochlubit může.

Na délku má auto 4,7 metru

Outlander zůstává duší v terénu nájezdovými a přejezdovým úhlem, shodně mají 21 stupňů. Mimo asfaltky poskytne dostatek síly nejoblíbenější motorizace 2.2 DI-D  o výkonu 110 kW (150 koní) s točivým momentem 360 Nm. Táhne pěkně odspodu, za čtyřmi tisící otáčkami její výkon postupně uvadá. Projevuje se ovšem velmi sympatickým drivem při nutnosti pružného zrychlení. Jede, chce jet a reaguje na plyn skutečně promptně. V nabídce dieselů je mimochodem ještě silnější verze 132 kW (180 koní) a je stejně jako „stodesítka“ spřažená buď s automatickou, nebo manuální šestistupňovou převodovkou.

Automat si ale vybírá naftovou daň. Na zhruba osm stovek dálničních kilometrů padlo 85 litrů paliva. Žravost zpomalil ekologický režim protěžující přední nápravu, výkon ale vznětové jednotce znatelněji neubral. Auto jelo plynule, neúnavně, spolehlivě, matadorsky. Však Outlander je léty prověřená japonská stálice. Od roku 2001 se ho mimochodem prodalo celosvětově už přes milion a půl.

 

Základní technické údaje:

Mitsubishi 2.2 DI-D DPF

Motor: vznětový řadový čtyřválec

Objem: 2268 cm3

Výkon: 110 kW (150 k) při 3500 1/min

Točivý moment: 360 Nm při 1500–2750 1/min

Rychlost: 190 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 11,6 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 6,9/5,2 /5,8

Provozní hmotnost: 1685 kg

Rozměry: 4695 x 1810 x 1703 mm

Rozvor: 2670 mm

Objem zavazadlového prostoru: 667 l / 1608 l

Základní akční cena testované motorizace: 903 650 Kč

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

Matěj Skalický has 43 posts and counting. See all posts by Matěj Skalický