Test Ford Ranger 2.2 TDCi – hraničář bez hranic

Nejprodávanější pick-up v Česku se na tuzemském trhu loni dočkal výraznějšího faceliftu. Masivní ochromovaná maska a terénní schopnosti kultovního velikána poutají i letos. Od začátku letošního roku si Rangera koupilo přes 230 českých řidičů – nejvíc ve třídě.

Ranger je mezi oboru znalými tak trochu pojem. Slyšel jsem, že po cestách nejezdí, vytváří je. Už zkraje 80. let si získával první nadšence svou nezaměnitelnou mřížkovitou maskou a téměř čtvercovými lampami. Ikona z velké Ameriky. Právě u Rangeru bezpodmínečně platí ostřílená klišoidní floskule, že tam, kde jiní končí, on teprve začíná. Ranger, hraničář, co nezná hranice.

Za příplatek dostanete mechanickou uzávěrku diferenciálu

Je líné odpoledne, poměrně pozdě, ale slunce se zkraje léta z oblohy vyhání těžko. Žitné klasy se vlní v poryvech letmého vánku a tu a tam odkryjí dvě hliněné stopy po traktoru, které pole křižují napříč. Cesta je plná kamení a menších dolíků. Rangeru zatím stačí světlost 229 milimetrů a síla tahu zadních kol, stálý pohon volím, až když se přidají kořeny a větší prohlubně u lesa. Redukci jsem za celý týden nepotřeboval, auto obtížnější terén zvládlo svépomocí.

Nejmenší z největších

Ranger působí mezi evropskými „mrňkami“ jako mytický gigant, z konkurenčního tria Amarok, Hillux, Navara je nejdelší (5362 milimetrů) a má i největší rozvor (3220 milimetrů). A to se bavíme o nejmenším pick-upu s modrým oválem ve znaku, vždyť nejkratší verze legendární F-150 je o dvacet čísel delší než Ranger. Americký výrobce má navíc v nabídce ještě superobří verzi SuperDuty.

Ani Rangeru se ale nevyhnula vlna poměšťování – s faceliftem přišlo čelo o zaoceánské horizontální chromované linie, které nahradila dnes typicky fordí šestiúhelníková maska. Blíž k osobákům má i osmipalcový dotykový displej (od výbavy Limited) nebo příjemně měkoučký volant. Na jinak stylisticky strohé, pracovní palubní desce se velký věnec vyjímá. Už od výbavy XLT pak dostanete tempomat nebo dešťový senzor, to vrcholná nabídka Wildtrak skýtá dokonce parkovací kameru a sedačky napůl v kůži. Off-roadové srdce Rangeru zůstalo v možnosti připlatit si 22 tisíc za mechanickou uzávěrku diferenciálu zadní nápravy.

Kostru Rangeru nadále tvoří žebřinový rám

Off-road svoboda

Kostru Rangeru nadále tvoří žebřinový rám. Pick-up pořídíte ve třech karosářských verzích, z nichž nejlevnější Single Cab začíná na 732 tisících. Jako jediný má slabší verzi řadového naftového čtyřválce 2.2 TDCi Duratorq o výkonu 96 kW (130 koní). Testovaný Double Cab disponuje výkonem 118 kW (160 koní). Řazení manuální šestistupňové převodovky chce trochu ráznější ruku, ale chod je v drahách poměrně přesný a aspoň se páka neklepe jako třeba v Nissanu Navara. Mimochodem Ford do Rangera nabízí i vrcholný pětiválec 3.2 TDCi o výkonu 147 kW (200 koní). S ním už se cena za auto blíží milionu a čtvrt.

Jednoduchý interiér odpovídá charakteru auta

Samozřejmě, dvoutunové auto se do pohybu dostává ztěžka, ale citelný zátah naftové dva dvojky cítíte (i slyšíte) pěkně odspodu. Točivý moment 385 Nm je dostupný od 1500 otáček za minutu. Od šestnáctkových kol se nerovnosti poměrně silně přenáší do podvozku, neumím si představit nazuté osmnáctky. Stejně tak auto na silnici trpí na listová pera a tuhou zadní nápravu, ale… tohle přeci není auto na silnici, v terénu se všechny minusy promění v nekonečnou off-roadovou svobodu. Ranger si za ni řekne mezi devíti až deseti litry nafty na 100 kilometrů, průměrně ale zvládá jet spíš za devět.

Nerad bych zapomněl ještě na pár důležitých pracovních čísel: délka korby 1549 mm, možnost zapřáhnout bržděný přívěs o hmotnosti až 3,5 tuny a nosnost lehce přes tunu. Jezdíte často polem? Kouzlu pick-upů řidič propadne snadno…

 

Základní technické údaje:

Ford Ranger DoubleCab XLT 2.2 Duratorq TDCi 4×4

Motor: vznětový čtyřválec

Objem: 2198 cm3

Výkon: 118 kW (160 k)

Točivý moment: 385 Nm při 1500-2500 ot./min

Max. rychlost: 175 km/h

Zrychlení 0 na 100 km/h: 11,8

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 8,2/6,4/7,0

Pohotovostní hmotnost: 2041 kg

Nosnost: 1058 kg

Rozměry: 5362 x 1860 x 1815 mm

Rozvor: 3220 mm

Nájezdové úhly (přední/přejezdový/zadní): 28°/25°/28°

Brodivost: 800 mm

Základní cena testované verze: 918 269 Kč

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

Matěj Skalický has 43 posts and counting. See all posts by Matěj Skalický