Na Škodu Kodiaq zaútočí nový Renault Koleos

Francouzská automobilka Renault vyšle na české SUV bojiště nového vojáka. Je zcestovalý, dá se říct světoběžník. Pochází z Jižní Koreje a už dobyl Austrálii, země Perského zálivu a vybrané státy Jižní Ameriky i Asie. Teď vstupuje do Evropy.

Renault Koleos v x-bionic sphere u Šamorína

Pro evropskou prezentaci si Renault vybral nový supermoderní komplex x-bionic sphere poblíž slovenského Šamorína. „Mega“ areál s mnoha sportovišti a koňskými závodišti byl startem k jízdám po okolních většinou rovných silnicích, ale i po hodně rozbité polní a lesní cestě. Terénní schopnosti musela SUV novinka od Renaultu prokázat i na off-road polygonu u závodního okruhu Slovakiaring.

Vybavení do terénu

Je jasné, že v Česku se Koleos designově výrazně inspirovaný modelem střední třídy Talisman střetne hlavně s úspěšnou Škodou Kodiaq. (test zde) Mezi jeho rivaly bude ale patřit také Nissan X-trail (test zde), Kia Sorento, VW Tiguan Allspace i Peugeot 5008. Ten ale na rozdíl od Koleose a všech zmíněných konkurentů nemá v nabídce pohon 4×4. V Koleosu má pohon tři režimy. Buď jedete jen na předek, nebo zmáčknutím tlačítka zvolíte automatický režim, při kterém podle jízdních podmínek auto rozděluje výkon mezi přední a zadní nápravu. Pro náročný terén je určena poloha Lock, při níž uzamknete poměr výkonu na hodnotách 50:50.

Testovací jízda po prašných rozbitých cestách

S novinkovým Koleosem jsme při testovacích jízdách v zásadě neopustili cesty. Nicméně ty polní a lesní byly tak vymleté, vyschlé a prašné, že dostatečně prověřily terénní schopnosti vozu. Podporují je slušné nájezdové úhly, přední 19° a zadní 26°, ale i světlá výška 21 centimetrů. Jen jednou jsme drhli podvozkem o zem, přestože koleje i lavory před námi budily za volantem respekt. Koleos si bez problémů poradil také s prudkým stoupáním i klesáním na off-road polygonu. Tam nám ale ze strmého padáku dolů přece jen chyběl asistent pro jízdu z kopce. Ne, že bychom tento manévr s použitím brzd ještě navíc pod dohledem instruktora nezvládli, nicméně dnes už jde u podobných SUV o standardní prvek výbavy, který se v extrému může hodit.

V Evropě jen dva diesely

Pro evropský trh Renault vybral jen dva naftové motory s výkony 96 kW (130 koní) a 127 kW (175 k). První z nich má pohon pouze přední nápravy a na českém trhu bude spojen výhradně s manuální šestistupňovou převodovkou. U silnějšího dieselu můžete zvolit i automatickou CVT převodovku X-tronic. Renault ji upravil tak, aby se při dynamické jízdě chovala jak dvouspojkový automat. Tedy aby znatelně řadila. Naopak při klidné jízdě má typické vlastnosti převodovek s plynule proměnným převodem. Řidič si ale může zvolit i sedmistupňový sekvenční režim a využít brzdění motorem.

 

Luxus podle Francouzů

Palubní deska Renaultu Koleos-foto Renault

Renault Koleos nabídne uvnitř až přebytek prostoru. V tom se může snadno poměřit s Kodiaqem. Koleos má designově nápaditější interiér, kterému pomáhá i kožený dekor se švem na palubní desce. Nicméně větším důrazem na detail a lepším dílenským zpracování se může pochlubit Škoda Kodiaq.

Pojetí vnitřního prostoru Koleose vychází také z Talismanu a vůbec ze současných modelů značky Renault. Palubní desce vládne na kratší stranu „položená“ obrazovka 8,7“ připomínající tablet. Alternativou je menší 7“ horizontální displej. V prvním případě přes obrazovku dotykem ovládáte všechny doplňkové funkce auta, multimédia, navigaci, připojení telefonu atd. Renault tento systém nazval R-link 2.

Bude stačit 13 reproduktorů?

Audio Bose v Renaultu Koleos-foto Renault

Francouzská automobilka si od roku 2008 oblíbila spolupráci se společností Bose. Ta vyvinula pro Koleos audiosystém na míru se 13 výkonnými reproduktory. Atmosféru na palubě tohoto SUV pomáhá vytvářet i výrazné ambientní osvětlení využívající barevné LED pásky. Důraz na praktičnost Koleosu je znát nejen na obrovské vyklápěcí schránce před spolujezdcem, ale i na některých prvcích doplňkové výbavy. Patří mezi ně vyhřívané sklo (jde o starší typ s vetkanými drátky, nikoli s modernější tepelnou fólií) i vyhřívaný volant, automatické elektrické zavírání víka zavazadlového prostoru pohybem nohy pod nárazníkem i motorizované tažné zařízení. Za 15 vteřin po stisknutí tlačítka se umí samo vysunou do pohotovostní polohy.

Renault Koleos vyráběný v jihokorejském Busanu začíná na českém trhu na ceně 699 900 Kč za dvoukolku se slabším dieselem. Nejlevnější čtyřkolka s manuálním řazením stojí 849 900 Kč. A za luxusní verzi Initiale Paris dáte 979 900 Kč. Jde o cifry, které na českém SUV bojišti nejsou slepými náboji.

Jan Říha

Jako motoristický expert začal pracovat v roce 1994 v redakci Motožurnálu Českého rozhlasu. Později se stal vedoucím jeho motoristické i dopravní redakce (Zelená vlna), které vedl až do jara 2017, kdy přijal nabídku na šéfredaktora webů iSUV, AutoECO a SUV magazínu. Jako reportér se zúčastnil soutěžních expedic Camel trophy 96´ a 97´ na Borneu a v Mongolsku. V roce 2005 se v roli novináře poprvé zúčastnil Rallye Dakar. Od té doby v jejím konvoji nechyběl v žádném z dalších ročníků.

Jan Říha has 99 posts and counting. See all posts by Jan Říha