Světová premiéra malého SUV Seat Arona

Seat v Barceloně odhalil nový model Arona. Ten je po úspěšném SUV Ateca druhým podobným vozem v portfoliu španělské značky. V roce 2018 navíc Seat představí i své budoucí velké SUV.

Nový Seat Arona je prvním modelem značky Seat v segmentu kompaktních crossoverů, který od roku 2015 posílil čtyřnásobně. Aronu snadno poznáte zepředu podle trojúhelníkových světlometů. Zadní svítilny mají také LED diody a svými dvojitými koncovými světly vizuálně umocňují šířku vozu. Na délku má Arona 414 centimetrů, což je o 8 centimetrů víc než u nového modelu Ibiza. Arona ale disponuje 10 centimetry výšky navíc, takže nabízí nejen vyšší světlou výšku pro dobrodružství mimo zpevněné cesty, ale také větší prostor pro hlavu na sedadlech vpředu i vzadu, a především větší zavazadlový prostor s objemem 400 litrů. Vyšší poloha předních sedáků o více než pět centimetrů přináší pohodlnější nastupování i lepší výhled z vozu.

 

 

Arona sedí na nové platformě

Vnitřní prostor pomáhá zvětšit modulární platforma MQB A0 (Modular Quer Baukasten) pro vozy s motorem uloženým vpředu napříč. Seat je první značkou v koncernu Volkswagen, která tento technický základ používá. Ve výbavě Arony mohou být bezpečnostní systémy Front Assist, adaptivní tempomat ACC, funkce Stop & Go (v kombinaci s ACC a převodovkou DSG) i asistent pro rozjezd do kopce. Auto může umět odhalovat únavu řidiče, samo spouštět stěrače i světla a také brzděním zabránit kolizi. Neobvyklým prémiovým prvkem v této kategorii je indukční nabíjení mobilního telefonu se zesilovačem signálu GSM. Arona na přání nabízí také asistenta pro upozorňování na vozidla přijíždějící ze stran při couvání, sledování slepého úhlu a parkovacího asistenta, který umožňuje zaparkování vozidla na podélné i kolmé parkovací stání.

Stále ve spojení

Moderní koncept malého SUV Arona potvrzují systémy Apple CarPlay, Android Auto a MirrorLink. Pro náročné nabízí Arona na přání audiosystém BeatsAudio se 6 prémiovými reproduktory, osmikanálovým zesilovačem o výkonu 300 W a subwooferem v zavazadlovém prostoru.

Tři benzíny a dva diesely

Arona je druhým SUV značky Seat

Všechny motory nabízené pro novou modelovou řadu Arona mají přímé vstřikování paliva, přeplňování turbodmychadlem a automatický systém stop-start. K dispozici jsou tři benzínové agregáty: 1,0 TSI s výkonem 95 koní s pětistupňovou mechanickou převodovkou, 1,0 TSI s výkonem 115 koní s šestistupňovou mechanickou převodovkou nebo se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG a nový čtyřválec TSI o výkonu 150 koní s aktivním systémem deaktivace válců. Tento motor se dodává výhradně se stupněm výbavy FR a šestistupňovou mechanickou převodovkou. Naftová paleta nabídne motor 1,6 TDI ve výkonových variantách 95 k a 115 k. Verze o výkonu 95 k může být kombinována s pětistupňovou mechanickou převodovkou, nebo se sedmistupňovou převodovkou DSG, zatímco pro verzi o výkonu 115 k je určena šestistupňová převodovka.

Bude i verze CNG

V polovině roku 2018 rozšíří nabídku modelové řady Arona motor 1,0 TSI o výkonu 90 k na stlačený zemní plyn CNG (Compressed Natural Gas). Seat bude prvním výrobcem, který nabídne tento druh motoru ve třídě kompaktních crossoverů. Arona bude veřejnosti představena na Světovém autosalonu ve Frankfurtu v září, u prodejců v České republice bude od listopadu 2017. Její cena ještě nebyla zveřejněna.

Jan Říha

Jako motoristický expert začal pracovat v roce 1994 v redakci Motožurnálu Českého rozhlasu. Později se stal vedoucím jeho motoristické i dopravní redakce (Zelená vlna), které vedl až do jara 2017, kdy přijal nabídku na šéfredaktora webů iSUV, AutoECO a SUV magazínu. Jako reportér se zúčastnil soutěžních expedic Camel trophy 96´ a 97´ na Borneu a v Mongolsku. V roce 2005 se v roli novináře poprvé zúčastnil Rallye Dakar. Od té doby v jejím konvoji nechyběl v žádném z dalších ročníků.

Jan Říha has 99 posts and counting. See all posts by Jan Říha