UAZ 3163 Patriot AMC 2017 – Ruská autorevoluce

Koncem roku 2016 se nám poprvé dostal do rukou volant nového Patriota. Půl roku jsme ho pravidelně testovali. Ačkoli karoserie zůstala téměř nezměněná, uvnitř se udála doslova revoluce. Co tedy model 2017 přinesl nového?

Celková výška je 2007 mm

Konec dvou palivových nádrží

Uzavřená celokovová karoserie je tradičně usazena na ocelovém žebřinovém rámu, ovšem oproti předchozím modelům značně vylepšená. Konstruktéři navrhli její ukotvení tak, aby minimalizovali riziko oddělení od rámu v případě nehody. Redukci hluku a další porci bezpečnosti výrobce garantuje přidanými tlumícími prvky a výztuhami. Celková výška 2,07 metru nabídne vysoký posez, široký rozhled a určitou dávku respektu okolí. Marně jsme hledali druhé víčko tankovacího hrdla, systém dvou palivových nádrží používaný v Patriotech od roku 2005 je definitivně pryč. Trochu křiklavě na nás působila masivní maska chladiče s velkým logem automobilky UAZ.

Tuhý podvozek

Lité 18″ disky SAHARA

Zavěšení naopak zůstalo takřka stejné, pod autem nacházíme dvě tuhé nápravy SPICER, přední odpružení na vinutých pružinách a vzadu klasická listová péra. Do budoucna Patriot dostane přední nezávislé zavěšení, nejdřív však v roce 2021. V nejvyšším výbavovém stupni „Style“ přijede vůz obutý na 18“ litých discích SAHARA s pneumatikami 245/60 R18. Ochranu proti korozi by měl obstarat tovární nástřik, který ale nedostačuje, proto téměř každý prodaný vůz v EU má aplikovanou dodatečnou ochranu.

Offroad s duší SUV

Pod krytem se ukrývá rezervní lité kolo

Interiér auta byl navrhován ve spolupráci s Američany a komponenty dodali Korejci. Uvnitř se tento fakt příjemně podepsal na měkčených plastech a ergonomických ovladačích. Na ruský výrobek „hýří“ Patriot komfortní výbavou čítající kupříkladu dva AIRBAGy, digitální klimatizaci, vyhřívaný volant a multimediální systém. Navigace má české rozhraní a rychlý příjem satelitů, využívá totiž technologii GPS + GLONASS. Samotné multimediální centrum řízené sběrnicí CAN-BUS nepatří k nejrychlejším, proto mu musíte leccos odpustit. Z hlediska prostornosti není Patriotu co vytknout, dalo by se v něm pomalu i tančit. Do zavazadlového prostoru naložíte bez obtíží velká kola s pneumatikami a ještě zbyde místo.

Benzínový koráb

Maska chladiče s velkým logem výrobce

První kilometry s nezajetým autem na tuhých nápravách se nesou v duchu plavání na silnici, zhruba po 2500 km se vytvoří provozní vůle a jízdní vlastnosti se zlepší. Pod kapotou najdete jedinou možnou motorizaci, a to inovovaný zážehový čtyřválec 2,7 litru s výkonem 99 kW (135 k). Protože Patriot váží skoro 2000 kg, silniční stíhač z něj nikdy nebude, optimální cestovní rychlost je kolem 120 km/h. Příplatkově se také nabízí zlepšení výkonu na 110 kW (150 k). Průměrná spotřeba se pohybuje kolem 13 l / 100 km, což někteří uživatelé kompenzují instalací pohonu na LPG.

Elektronika v akci

Nový vyhřívaný volant

Rusy dlouho očekávaná inovace dorazila také sem, BOSCH ESP s několika režimy pomáhá při jízdě na silnici i v terénu. Pokud to přeženete v zatáčce, pocítíte hrubý zásah elektroniky, která sníží přenášený točivý moment. Připojení přední nápravy a redukce v modelech 3163 zajišťuje už několik let otočný přepínač před loketní opěrkou. Rusové jsou konstrukčními novinkami pravděpodobně nadšení, ale oproti Evropě se vrátíte o 15 let zpět. Na druhou stranu sem ještě nedorazil mnohými proklínaný STOP/START a systém monitorování tlaku v pneumatikách TMPS.

Do budoucna s naftou i automatem

Limitovaná tanková edice má unikátní lité disky

Cílem výrobce je nabídnout tuzemskému trhu SUV na terénním podvozku za cenu běžného sedanu. V Evropě si UAZ Patriot asi najde své místo u firem operujících v terénu nebo potěší srdce skalního fanouška UAZu. Běžně se tu projevuje občasné vrzání, vibrování a další neduhy. Ani karosářské zpracování není mnohdy na jedničku. Zkrátka je to auto do terénu nebo pro práci s rodným listem v Ruské federaci, nicméně oproti modelové řadě 2016 mílový skok dopředu. Pětiletá budoucnost slibuje automatickou převodovku, dieselový motor i autonomní asistenční systém ADAS, který zahrnuje čtení dopravních značek, panoramatický parkovací systém i autopilota. Brzy vám přineseme také test Patriota v limitované edici World of Tanks, který je právě na cestě do České Republiky.

Základní technické údaje:

UAZ 3163 Patriot AMC 2017, Style

Motor: zážehový atmosférický čtyřválec

Objem: 2693 cm3

Výkon: 99 kW (135 k) při 4600 1/min

Točivý moment: 217 Nm při 3900 1/min

Rychlost: 130 km/h

Zrychlení 0 – 100 km/h: neudává se

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 18,1 / 9,8 / 12,8

Provozní hmotnost: 1988 kg

Nosnost: 662 kg

Rozměry: 4750 x 2110 x 2007 mm

Rozvor: 2760 mm

Objem zavazadlového prostoru: 650 / 2415 l

Základní cena: 660 328 Kč

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 218 posts and counting. See all posts by Jan Majurník