Kia v Amsterdamu odhalila nové SUV Stonic

V Amsterdamu Kia vůbec poprvé ukázala svou novinku v segmentu malých SUV. Nebyl to nakonec svěží mořský vítr, ale sám šéfdesignér Peter Schreyer, který v potemnělé hale přístavního klubu před objektivy desítek fotografů sundal plachtu z tulipánově žlutého Stonicu. Výstavní premiéru si vůz odbyde v září ve Frankfurtu, na trh přijde záhy poté.

Škoda, Hyundai, Citroën a teď i Kia. Automobilky chrlí jedno kompaktní SUV za druhým. Brzy se přidá Seat i Volkswagen. A další? V Evropě teď nenajdete rychleji rostoucí třídu, každý rok se těchto aut prodá přes milion a podle nejstarší jihokorejské automobilky to v roce 2020 bude dvakrát tolik.

Auto má pro designový jazyk automobilky typický šelmí čumák

„Víc než jedno z deseti prodaných aut v Evropě bude ze segmentu, kam přichází Stonic,“ tvrdí Michael Cole, šéf evropského zastoupení Kia Motors. Stonic se ukazuje jen několik dnů po velkolepé světové premiéře sesterského Hyundai Kona. Na rozdíl od něj sází Stonic na konzervativnější nótu, v mnohém se liší. Novinku navrhli v Evropě, vyrábět se ale začne v Jižní Koreji.

Auto má pro designový jazyk automobilky typický šelmí čumák zužující se pod logem uprostřed. Vertikálně šité mřížky s mlhovkami opticky protahují masku do výšky: zepředu vůz působí větším dojmem, než jaký je ve skutečnosti. Rozměry se blíží zmíněnému koncernovému dvojníkovi v podobě Kony. To znamená zhruba 4650 milimetrů na délku, 1800 milimetrů na šířku a 1550 na výšku. Spíš ale méně, Kona působí mohutnější a stojí na jiné platformě – Stonic ji sdílí s novým Riem.

Turbolitr se 120 koňmi

Karoserie tvořená z poloviny vysokopevnostní ocelí je odlehčená, auto váží kolem tuny. Na vrcholu motorové nabídky bude stejně jako v případě Kii Rio litrový zážehový tříválec 1.0 T-GDI s přímým vstřikováním paliva o výkonu 120 koní, dále čtyřválce o objemech 1.25 a 1.4 litry a výkonech 84, respektive 99 koní. Příznivci vznětových agregátů si musí vystačit s dieselovou šestnáctistovkou.

Vrcholem pod kapotou bude tříválec 1.0 T-GDI

Kia nabídne velký prostor přizpůsobit si auto obrazu svému: na výběr bude až 20 dvoubarevných kombinací, jen střechu si můžete nechat vyvést v pěti různých provedeních. Žlutočerná čmeláčí varianta je pohledná jak v pastelových barvách, tak v metalíze. Interiér silně připomíná nové Rio, dominuje mu velký tablet multimediálního systému, který bude od základu s telefony komunikovat přes Apple CarPlay a Android Auto. Kia slibuje rekordní šířku v ramenou, první dojmy to potvrzují. Kufr pojme 352 litrů zavazadel, tedy o něco méně než Kona, a je dvoudílný.

Mezinárodní výstavní premiéra čeká Stonic na podzim na autosalonu ve Frankfurtu. Tam bude segment B-SUV zastoupený velmi početně drtivou většinou automobilek. Prodávat se kompakt začne hned poté, ještě do konce třetího čtvrtletí letošního roku. Podle Kii má potenciál stát se nejžádanějším modelem jihokorejské značky.

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

Matěj Skalický has 41 posts and counting. See all posts by Matěj Skalický