Test Škoda Kodiaq 2.0 TSI 4×4 – Velikán z Aljašky

Škodovka letos přivítala zlatý hattrick. Po Fabii a Superbu je Kodiaq třetím modelem v řadě, který od českých novinářů dostal vinětu pro Auto roku, tentokrát s visačkou 2017. Středně velké SUV pojmenované podle medvěda obývajícího stejnojmenný ostrov u jižního pobřeží Aljašky má gigantický kufr, který je jako stvořený pro každého českého chalupáře.

Na délku měří Kodiaq 4,7 metru

Jiřinky, kalanchoe, Klausovy pomeranče, malé muškáty. Plné ruce květináčů, na ramenou padesátikilový pytel zeminy a čelo zpocené od námahy i úporného pozdně jarního slunce. Naštěstí stačí dobře mířený kop pod zadním nárazníkem a na poměry dnešních servomotorků se poměrně hbitě rozevřou dveře kufru skrývajícího v případě pětimístné varianty 720 litrů zavazadlového prostoru. Vlivem poměrně úzce tvarované karoserie je kufr dost štíhlý, ale při posunutí zadní lavice a všech zbytečných vík a roletky překvapí délkou i hloubkou.

Hurá na chalupu

Zahradníkův sen, hurá na chalupu. Kdo má víc? Audi Q7, Jeep Grand Cherokee, ale ty jsou cenově úplně jinde. Základní benzínová verze Kodiaqu o objemu 1,4 startuje na 694 tisících, rozumnější je však z nabídky zážehových jednotek vybrat rovnou dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec o výkonu 132 kW. I ten se zprvu ostýchá popohnat všech 180 koní, ale když se dostanou do trysku a sedmistupňový automat DSG začne při kickdownu řadit až v červeném poli kolem 6200 otáček, je to parádní jízda. Na stovce je za rovných osm vteřin.

Sedmistupňová převodovka DSG pro 4×4

Samozřejmě, v ten moment si motor řekne o nemístné množství paliva. Kombinovaně se apetit ustálí s lehkou nohou tak na 8,5 až 9 litrech, litr až litr a půl nad papírovými sliby. Pro podobně hřmotná auta (Kodiaq má na délku 4,7 metru a váží téměř tunu a tři čtvrtě) se obecně vyplácí spíš naftové motory – Škoda nabízí diesely o výkonech 110 kW a 140 kW. S nimi už si ovšem tuplem neužijete tolik zábavy. Ono ale vyzvat medvěda v lese ke hře se nemusí úplně vyplatit. Světlá výška nedosahující ani 190 milimetrů je sice tristní i u konkurence (Hyundai Santa Fe nebo Kia Sorento), ale když si vezmete, že auto má světlost jen o dva centimetry vyšší než taková Octavia Scout…

Pozornost jak v Rolls-Roycu

Oproti tomu podvozek se zejména na nezpevněných cestách chová ukázkově, o pohon 4×4 se stará mezinápravová spojka Haldex 5. generace. Určitě vyberte adaptivní variantu DCC (25 tisíc korun navrch). Na městském asfaltu jsem měl pocit, že je podvozek trochu roztěkaný, při větším výtluku betonově ztuhl (toho jsem si všiml už při prvních testech na Mallorce) a hlavně se vibrace přenášely do interiéru tak, že se tu a tam rozskřípalo ukotvení spolujezdcovy sedačky. Ale přikládám to spíš neduhům předprodukční verze. Mimochodem právě vnitřek auta je nebývale prostorný, kolega Martin Žemlička Kodiaqa nazval Superbem na chůdách – to bezpodmínečně sedí.

Falešné dno umožní lepší uspořádání zavazadel

Když se naposledy vrátím ke kufru mamutí škodovky, ještě jedno číslo jsem zapomněl zmínit – objem 2065 litrů zavazadlového prostoru v pětimístném autě při sklopení zadních sedaček. V tom je Kodiaq rekordmanem, skutečný obr. Takže nejenom, že bez problémů odveze celý můj víkendový nákup v zahradnictví, ale stihne ještě po cestě domů upoutat pozornost na každé autobusové zastávce nebo semaforu. Když pak zastavím před garáží a zhasne motor, otevřu dveře a tam postává stařík s kolem, jednu nohu na rozpáleném asfaltu, druhou ještě na šlapce. „Tak jak se jede?“ ptá se. Sám čeká na Karoqa, Kodiaq je pro něj jako majitele druhé generace Yetiho prý zbytečně velký. Dáme se do řeči. Doma při sázení dovezených rostlinek pak nemůžu přijít na jiné auto, se kterým bych budil takovou pozornost, než byl  Rolls-Royce. Neuvěřitelné.

 

Základní technické údaje:

Škoda Kodiaq 2.0 TSI/132 kW 4×4 AP

Motor: přeplňovaný zážehový s přímým vstřikováním paliva

Objem: 1984 cm3

Výkon: 132 kW (180 k) při 3900–6000 ot./min

Točivý moment: 320 Nm při 1400–3940 ot./min

Max. rychlost: 207 km/h

Zrychlení 0 na 100 km/h: 8 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná):  9,1 / 6,4 / 7,4

Pohotovostní hmotnost: 1695 kg

Rozměry: 4697 x 1882 x 1676 mm

Rozvor: 2791 mm

Objem zavazadlového prostoru: 720 l / 2065 l

Základní cena testované motorizace: 901 900 Kč, výbava Style

Matěj Skalický

Autoliebhaber, externí redaktor. Od roku 2011 reportér Českého rozhlasu informující o světovém dění, vědě a technice a automobilovém průmyslu. Absolvent žurnalistiky na Univerzitě Karlově a student politologie v Hradci Králové.

Matěj Skalický has 41 posts and counting. See all posts by Matěj Skalický