Test SUV Lada XRAY AMC – Láďa Rentgen s Dacia geny

Vývoj jde kupředu napříč všemi zeměmi. Největší domácí automobilka ruské federace AvtoVAZ není výjimkou. Výrobce legendárních vozidel LADA totiž částečně spadá pod alianci Renault-Nissan, tudíž licenčně vyrábí i některé modely značky DACIA. Jak se chová první generace ruského robotického automatu? Na jaké platformě je XRAY postaven a proč se nevyrábí s pohonem 4×4? Jako první redakce v České republice jsme nový ruský crossover v úpravě pro EU patřičně otestovali.

Z boku auto působí jako po nehodě

Nejspíš se budete divit, proč auto vypadá jako po nehodě. Tento dojem vytváří stranové prolisy do tvaru X, odkazující na pojmenování automobilu a současný módní trend v AvtoVAZu. X hledejte taky na přídi vozidla s halogenovými světlomety s LED denním svícením. Kompaktní SUV stvořili vývojáři primárně pro jízdu ve městě, ovšem světlá výška 195 mm umožní zdolat i horší polní cestu. Vnější části karoserie jsou oboustranně pozinkovány a podvozek s dutinami ošetřeny antikorozním nástřikem. Takto důkladná ochrana proti rzi je u ruského auta doslova raritou.

Celé kouzlo předního nezávislého zavěšení MacPherson a zadního polo-nezávislého zavěšení se skrývá v jeho platformě. Dárcovským základem se stala Dacia Sandero, sesterský model hledejte ve variantně Stepway. Z tohoto důvodu se XRAY nevyrábí s očekávaným pohonem 4×4. Kromě karosářských dílů, motorů, převodovky a některých prvků výbavy se XRAY od Sandera ničím neliší. Ruský rentgen má ale v rukávu pár originalit.

Vrcholem ruská osmnáctistovka

Motor 1.8i 16V poskytne 122 koní

První z nich je nesilnější motor v nabídce, který pochází z domácí výroby. Šestnáctiventilová benzínová osmnáctistovka nabídne výkon 90 kilowatů (122 koní), zatímco základní agregát 1.6 16 V má výkon 78 kW (106 koní). Mimochodem je to jen o tři kilowaty nižší výkon, než měla Škoda Octavia s benzínovým motorem 1,6 před sedmnácti lety. Z pohledu moderních motorů tedy rozhodně nejde o nijak ohromující parametry, ala na lehkou konstrukci auta převzatou z Dacie Sandero tyhle koníky přece jen stačí.  Nafta je v Rusku takřka podřadným palivem, proto dieselový motor v tomto ruském SUV nehledejte. Svoji premiéru si v Ladě XRAY odbyla i pětirychlostní robotická převodovka první generace. S evropským ekvivalentem ji nelze srovnat, přeřazení trvá velice dlouho a je doplněné citelným poklesem výkonu, byť robot vždy řadí s meziplynem. Po ujetí několika kilometrů se převodovka zahřeje a změna rychlostních stupňů probíhá o trochu rychleji. Volit jednotlivé kvalty jde i manuálně, tehdy je řazení nejrychlejší. Další problém tkví v neschopnosti robota včas zařadit vyšší rychlostní stupeň bezprostředně po náhle akceleraci. Motor se tak zbytečně dlouho vytáčí do vysokých otáček. Páka ovládání robota nemá režim P, vozidlo blokuje jen ruční brzda. Dlouhodobá jízda závodnickým stylem převodovce taky nesvědčí, protože se rychle přehřeje a spadne do nouzového režimu.

Jako z výprodeje

Většina interiéru byla vyroba z plastů

Co bylo možné vyrobit z plastu, je tady plastové. Interiér se věrně zrcadlí se svou předlohou značky Dacia, proto v nejvyšších výbavách můžete najít parkovací kameru, automatickou klimatizaci nebo navigaci. XRAY se pyšní originálním čalouněním sedadel, které má podtrhnout zmíněný X-faktor. Funkční výbava čítající autorádio s USB/Bluetooth, klimatizaci i přední vyhřívaná sedadla nás příjemně překvapila, na druhou stranu některá tlačítka a plasty působí trochu výprodejově. Nesmyslným krokem je dosud neobsazená levá část volantu. Ani v nejvyšší výbavě tam nenajdete ovládání multimédií, takže Vám nezbývá nic jiného, než všechno kromě hlasitosti nastavovat na rádiu samotném.

Když tři válce nestačí

Na výrobek ruského automobilového průmyslu, byť s velkým přispěním západních technologií, se XRAY vytasil nevídanou výbavou a technologiemi. Kromě toho jsou díly dobře spasované a kvalita lakování odpovídá evropským normám. Taky design je na ruské auto nezvykle svěží. Všechny tyto aspekty určitě potěší mnohé obyvatele Ruska. Z hlediska našich měřítek jde o, mírně řečeno, podprůměrné SUV, se zastaralými motory. Motorové konzervativce ale asi potěší, že Ladu XRAY pohánějí čtyřválce a ne maloobjemové přeplňované tříválce.

 

Základní technické údaje:

LADA XRAY AMC, 1.8i, 5AMT, Prestige

Motor: zážehový atmosférický čtyřválec

Objem: 1774 cm3

Výkon: 90 kW (122 k) při 6050 1/min

Točivý moment: 170 Nm při 3700 1/min

Rychlost: 183 km/h

Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,9 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná):  8.6 / 5.8 / 6.8

Provozní hmotnost: 1275 kg

Nosnost: 375 kg

Rozměry: 4165 x 1764 x 1570 mm

Rozvor: 2592 mm

Objem zavazadlového prostoru: 361 l / 1207 l

Cena testovaného modelu: 478 390 Kč

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 215 posts and counting. See all posts by Jan Majurník