Test Nissan X-Trail 2.0 dCi 4×4 – Rodinný dobrodruh s dvoulitrem

Ačkoli současný X-Trail debutoval už v roce 2013, dostal nedávno druhý dech v podobě nové pohonné jednotky. Pokud jste si mysleli, že příchod emisní normy EURO 6 seškrtil objem dosud vrcholného motoru 1.6 dCi, jste na omylu. Žezlo krále převzal dvoulitrový turbodiesel, který nastolil vládu 177 koní. Jak moc je objem navíc znát a jak se to projevilo na spotřebě?

Komfort vykoupený vyšším apetitem

Nový motor 2.0 dCi – Foto: Tomáš Burian

V prvé řadě musím říct, že nabízená šestnáctistovka na vůz stačí. Nedávno jsem ji otestoval v kompaktnějším modelu Qashqai a teď ve větším X-Trailu. Přestože je 1.6 dCi točivá jako benzínový motor, drží si s manuálem kombinovanou spotřebu 6.5 litru. Volant dvoulitrové AWD varianty se mi dostal do rukou ve spojení s CVT převodovkou. 2.0 dCi už je dospělácký motor, provozní otáčky si drží pod 2000 ot./min. a táhne příjemně odspodu, zkrátka jeho projev odpovídá silnějšímu dieselu. Točivý moment posílil o 60 Nm na celkových 380 Nm, což podpoří zejména svižnou akceleraci  a zajistí větší sílu při tažení přívěsů.

Nissan dlouhodobě zastavuje variátory namísto konvenčních automatů. Jejich výhodou je šetrnost k motorům, ovšem bezestupňové chování převodovky nebylo přijato pozitivně především ve Spojených státech amerických. Automobilka poučená z předchozích nezdarů převodovku přepracovala, takže se CVT chováním přibližuje běžným automatům. Za komfort a šetrnost ale zaplatíte vyšší spotřebou, v mém případě to bylo 8.2 litru na sto kilometrů v kombinovaném provozu a v režimu automatické čtyřkolky. Všechny převodovky Xtronic jsou vybaveny aktivní motorovou brzdou, díky které auto zpomaluje pokaždé, když dáte nohu z pedálu akcelerátoru. Uspořit palivo pomáhá také režim ECO.

Vesmírný prostorný interiér

Uvnitř o dostatek prostoru není nouze a na přání se dá auto vybavit třetí řadou sedadel. Celý interiér je zaměřený především na komfort. Nejvyšší výbava TEKNA zahrnuje kožená sedadla ZERO GRAVITY inspirovaná vesmírným programem, která pohodlím vážně stojí za to. Oceňuji druhou řadu sedadel, posuvnou už v základním provedení. Variabilitu podporují sklopné sedačky, navyšující objem zavazadelníku.

Palubní deska – Foto: Tomáš Burian

Středovému panelu dominuje 7″ dotyková obrazovka, na dnešní dobu s malým rozlišením. Otočný přepínač před loketní opěrkou umožní zvolit pohon výhradně přední nápravy, automatickou distribuci výkonu na všechna kola a zamčení pohonu 4×4 se souměrným rozdělením výkonu na obě nápravy, aktivním do 40 km/h. X-Trail umí sám zaparkovat a umožní vám přes obrazovku nastavit přesné místo i natočení vozidla ve výsledné poloze. Vysoce svítivé Bi-LED světlomety patří bohužel až do nejvyššího (nejdražšího) výbavového stupně.

Hola hola, facelift volá

Nissan X-Trail už nutně potřebuje omlazení, byť jde o plnohodnotné SUV. Dnes už prostě působí trochu zastarale. Technologie, kterými je vybaven, aktuálně najdeme v automobilech nižší cenové hladiny. Nová tvář X-Trailu (Rogue) byla představena pro USA. Z toho se dá odvodit, že se u nás asi dočkáme hybridního pohonu, adaptivního tempomatu i hlasového ovládání.

Typická maska V řadí vozidlo do rodiny Nissan – Foto: Tomáš Burian

Testovaný Nissan X-Trail nabídne dostatek prostoru a komfortu. A nově taky dvoulitrový turbodiesel, ekonomický především se šestirychlostním manuálem. Status pohodlného rodinného SUV dostává X-Trail i ve standardním provedení i díky slušné základní výbavě. Univerzálnost auta rozšiřuje možnost uzamčení pohonu 4×4, která mu dává velmi slušné kompetence pro jízdu v terénu.

 

 

Základní technické údaje Nissan X-Trail, Tekna, 2.0 dCi 177 Xtronic All Mode 4×4-i:

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec

Objem: 1995 cm3

Výkon: 130 kW (177 k) při 3750 1/min

Točivý moment: 380 Nm při 2000 1/min

Rychlost: 196 km/h

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná):   6.5 / 5.9 / 6.1

Provozní hmotnost: 1690 – 1745 kg

Nosnost: 520 kg

Rozměry: 4640 x 1830 x 1715 mm

Rozvor: 2705 mm

Objem zavazadlového prostoru: 550 l

 

Základní cena: 1 062 500 Kč

Akční cena: 917 000 Kč

Akční cena testovaného modelu: 935 000 Kč

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 215 posts and counting. See all posts by Jan Majurník