Test Fordu Edge Vignale – Vyjádření luxusu s jedním motorem

Rodina aristokratické divize Fordu Vignale se rozrostla o dalšího člena. Standardní model EDGE se dočkal roucha luxusu, detailního zpracování a unikátní barevné palety. K jeho jízdním vlastnostem se nyní přidává nadstandardní výbava i prémiové materiály. Je to smysluplný tah od výrobce nabízet běžná vozidla, přepracovaná o úroveň výše?

Tajný recept na lak

Ford Edge Vignale

Jestliže v něm vidíte trochu té Ameriky, jste na dobré stopě. První generaci jste mohli potkat na silnicích USA a Číny, ta prošla faceliftem a posléze byla nahrazena generací druhou. Nejprve pro zámoří a poté jsme se dočkali i v Evropě. Aktuální Edge nevychází z prvního modelu, ale byl postaven pěkně od píky. Vozidlo tím pádem působí svěžím dojmem, přední část tradičně okatě hlásá, odkud pochází, zatímco zadní sdružené svítilny přinesly nádech futuristického zpracování. Výrazným prvkem karoserie je lakování, na které Ford klade obzvláště důraz. Speciální barvu Ametista Scura (bohatá tmavě fialová barva) vyvíjel tým odborníků 36 měsíců a její složení drží výrobce v tajnosti.

Více komfortu, méně dravosti

V Edge Vignale nedostanete na výběr motorizaci ani převodové ústrojí, jelikož se pod kapotou nachází jen diesel se čtyřmi válci o výkonu 210 koňských sil. Na cestách ho doprovází šestistupňový automat využívající dvouspojkovou technologii, což se příjemně podepsalo na hladké změně rychlostních stupňů. Dvojité přeplňovaní malým a velkým turbodmychadlem dává takřka nulovou prodlevu po sešlápnutí pedálu a citelný zátah motoru už od volnoběžných otáček. Standardem je pohon všech čtyř kol. Palubní počítač Vám graficky znázorní míru točivého momentu přenášeného na jednotlivé nápravy, proto jsou akcelerace i ostré průjezdy zatáčkami spojené s plynulým připojením pohonu zadních kol. Pádla pro řazení pod volantem mají evokovat dojem sportovnosti, ovšem Vignale se rovná eleganci, a tomu je přizpůsobeno také odhlučnění a očekávaný komfort.  Zapomeňte tedy na hlasitý řev motoru, ale i výrazný projev převodovky na sportovní režim a přetížení, které Vás přišpendlí do sedačky.

Kůže kam se podíváš

Mohutný středový tunel volně přechází do ovládání rádia

Základ interiéru je shodný s jeho sériovými sourozenci, ovšem na první pohled vidíme aplikované změny. Koženým čalouněním se tu nešetřilo ani na palubní desce, vyhřívaném volantu a loketních opěrkách. Perforovanou kůži najdete i na sedadlech, z toho přední jsou elektricky nastavitelná, vyhřívaná a ventilovaná. V zimě přijde vhod vyhřívané čelní sklo a trysky ostřikovačů. Ve výbavě Vignale nechybí ani pokročilé technologie autonomních systému, jakými jsou například sledování jízdní dráhy, nouzové samočinné brzdění, či adaptivní tempomat. Jako bonus vidíme českou jazykovou mutaci v palubním info-systému i bezdotykové ovládání zavazadlového prostoru, kam byla namontována i páčka na sklopení zadních sedadel pomocí jednoho stisknutí. Výkonné LED světlomety pomáhají bezpečnosti při jízdě v noci, včetně přísvitu do zatáček.  Couvací LED výkonné mikročipy ve spojení se zadní parkovací kamerou osvětlí dostatečně prostor za Vámi i při snížené viditelnosti. Edge má i automatické parkování a přední kameru s rozsahem zorného pole 180°.

Zaměřeno na drobnosti

Detaily u tohoto modelu hrají důležitou roli, proto vůz disponuje větší maskou chladiče, širšími předními mlhovými světlomety, rozšířenou spodní mřížkou, elegantními prahovými nástavci, větším zadním nárazníkem s dekoračními krytkami výfuků, střešní žraločí ploutví a unikátními 20“ litými koly v úpravě leštěný hliník. Zkrátka na první pohled vidíte něco víc než standardní FORD, navíc v prémiovém designovém provedení. Automobilka má také specificky školené prodejce, proto se nákupem vozidla z rodiny Vignale stáváte VIP klientem a získáte tak určité výhody oproti ostatním.

Na motor těžší váha

Pod kapotou je jen dvoulitrový bi-turdodiesel

Cílevědomý Edge nabídne nevšední kombinaci nenápadného, ale přitom elegantního vozidla s luxusní výbavou a pokročilými technologiemi. Provozní hmotnost testovaného automobilu je 1949 kg, což bylo znát především při předjíždění. Porce koní navíc by rozhodně autu přispěla, na téměř dvě tuny váhy je tovární výkon i točivý moment místy nedostačující a vyžaduje mnohdy sešlápnutý plyn až na podlahu. S tím souvisí i kombinovaná spotřeba, která se ustálila na 8.2 l / 100 km. V našich končinách se Vignale mezi luxusními SUV nejspíš neuchytí na předních prodejních příčkách jako jeho tradiční luxusní němečtí konkurenti od BMW, Audi a Mercedesu. Ford Edge Vignale bude spíš alternativou pro ty, kteří nechtějí jít mezi luxusními SUV s davem a touží po autě, které na silnicích často nepotkáte.

Základní technické údaje:

Ford Edge Vignale, 2.0 TDCI Bi-Turbo AWD

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec

Objem: 1997 cm3

Výkon: 154 kW (210 k) při 3600 1/min

Točivý moment: 450 Nm při 2000 – 2500 1/min

Rychlost: 211 km/h

Zrychlení 0 – 100 km/h: 9,4 s

Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná):   6.4 / 5.4 / 5.8

Provozní hmotnost: 1949 kg

Nosnost: 606 kg

Rozměry, vč. zp. zrcátek: 4808 x 2184 x 1692 mm

Rozvor: 2848 mm

Objem zavazadlového prostoru: 800 l / 1840 l

Základní cena: 1 499 990 Kč

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 215 posts and counting. See all posts by Jan Majurník