SUV Made in China

Automobilový průmysl v Číně poslední roky roste geometrickou řadou. Díky širokému trhu zde jdou na odbyt nejen legitimní a mnohdy prémiové stroje, ale také jejich plagiáty. S trochou nadsázky zde můžete koupit cokoli od legračních lízátek po kapesní atomovku. V čem ale jezdí čínští obyvatelé, kteří jsou SUV/OffRoad pozitivní?

BAW Zhanqi 2024

Automobilka sídlící v Pekingu je jedním z průkopníků a představitelů typicky čínských vozidel do terénu, proto také vyrábí několik modelů pro potřeby armády. Nicméně civilní verze Zhangi 2024 právě vychází z nabitých vojenských zkušeností, nabídne tudíž benzínový motor 2.0 litru o nevysokém výkonu 102 koní při 4600 1/min a točivém momentu 178 Nm při 3200 1/min. Maximální rychlost nepřesáhne 115 km/h. Převodovka je konstrukčně jednoduchá, pětirychlostní, manuální. Hmotnost tohoto terénního vozu činí 1600 kg, což je na pětimístný offroad relativně málo.

changan_cs95

Changan CS95

Teprve 18. 11. 2016 si model CS 95 odbyl svoji premiéru na autosalonu v Kantonu (jižní Čína) a rázem se stal vlajkovou lodí lídra čínského automobilového průmyslu. Jeho vývoj trval 6 let, vozidlo nabídne sedm míst k sezení a inteligentní pohon 4×4. Unikátní je i samotný motor 2.0 TGDI, na kterém pracovali vývojáři od BMW, Ford, Land Rover, Jaguar, Rolls-Royce, Bentley a další. Úctyhodný je také výkon 233 koní a 360 Nm. Největší zajímavostí je režim Super boost, který se aktivuje v případě potřeby okamžitého zrychlení, za podmínek, že má motor pod 2000 1/min. Po jeho aktivaci máte okamžitě k dispozici 380 Nm, což vás mnohdy tzv. „vytáhne z maléru“.

Chery Tiggo 5

Pokud vám název výrobce i automobilu přijde komický, měli byste zbystřit, jelikož tento vůz přináší výbavu a technologii srovnatelnou s dnešními evropskými SUV. V jeho výbavě se nachází LED světlomety s denním svícením, 18“ litá kola a zadní nárazník s duálními výfuky. Interiér nabídne kožené čalounění a spoustu elektronických asistentů. Nezávislé dvojité proměnné časování ventilů atmosférické zážehové motorizace 2.0 disponuje výkonem 102 kW a 182 Nm točivého momentu. Druhou variantou je přeplňovaný benzínový čtyřválec 1,5 s výkonem 112 kW a 205 Nm. Oba motory můžete mít jak s pětistupňovým manuálem, tak se sedmistupňovým variátorem CVT. Brodivost vozu je ve standardu 600 mm.

FAW Besturn X80

Samonosná aerodynamická karoserie tohoto designového SUV národní čínské automobilky je známá především typickým X v jeho zadní části. S velkou dávkou technologií přichází s bezklíčkovým vstupem a startem, dvouzónovou automatickou klimatizací, LED světlomety, elektricky nastavitelnými sedadly a moderním interiérem s běžnou výbavou dnešních evropských automobilů. Podvozek vozidla je kompletně nezávisle zavěšený a blok i hlava benzínových motorů hliníková. X80 pohání přirozeně dýchající dvoulitr se 108 kW a 184 Nm nebo 2,3 litrový agregát se 118 kW a 207 Nm. Převodovky jsou tradičně dvě, a to šestirychlostní manuál či šestirychlostní automat.

Foton-Tunland

Foton Tunland

Foton je elementární částice, kterou popisujeme kvantum elektromagnetické energie nebo také čínský pickup nové generace. Prostý interiér vozidla působí jako z roku 2005, ovšem o to víc máte možností při volbě motorů. Toto ryze pracovní vozidlo dává vybrat mezi benzínovými a naftovými pohonnými jednotkami. Nejvýkonnější zážehový motor je 100 kW čtyřválec o objemu 2,4 litru, více zajímavější je však v Číně vyráběný vznětový agregát Cummins ISF o objemu 2,8 litru, výkonu 120 kW a točivém monetu 360 Nm. Bezpečnost zajišťují airbagy pro řidiče i spolujezdce a některé verze mají v základu dokonce zadní samosvorný diferenciál.

Foday Landfort

Čistokrevné terénní vozidlo Landfort těží především z výhody jeho rámové konstrukce, což ho předurčuje k provozování také mimo silnice. Automobilka jej prezentuje jako univerzální offroad a jako přednost udává také konstrukce podvozku, jež se osvědčil u Fordu, GM a britského Lotusu. Pohon všech čtyř kol zajišťuje systém BorgWarner. Na vznětové čtyřválcové jednotce 1,9, 100 kW, 300 Nm, spolupracovali němečtí inženýři, proto výrobce udává kombinovanou spotřebu 5 l/100 km. Fanoušci benzínu mohou jezdit s 2.4 Mitsubishi MIVEC 100 kW, 200 Nm. Automobil pojme až sedm pasažérů.

Gonow Aoosed GX5

Automobily značky Gonow se dříve daly koupit i v ČR, měly dvoulitr od Mitsubishi a plastikový odér interiéru. Model GX5 přináší 4WD 1790 kg vážící SUV s maximální rychlostí 160 km/h, světlou výškou 210 mm a samočinnou převodovkou. Rytmus života mu opět udává v Číně oblíbená benzínová pohonná jednotka Mitsubishi 2.4 litru o výkonu 100 kW a síle 196 Nm. Vozidlo má mechanický samosvorný diferenciál, jehož svornost je ovládaná automaticky, dle jízdních podmínek. Na výběr máte devět barev a pohon 2WD či 4WD.

Landwind X9

O automobilce jste mohli slyšet ve spojitosti s kopírováním modelu Range Rover Evoque (Landwind X7), ovšem kromě plagiátorství má v portfoliu tento výrobce i jednoduchý jednokabinový čtyřmístný 4×2/4×4 pickup X9 přezdívaný „terénní taxík“ se zadními sedadly na korbě. O jeho pohon se stará dvoulitrový Common Rail turbodiesel s 90 kW a 280 Nm točivého momentu. Nezávislé zavěšení obou náprav, rám a 2330 mm rozvoru mu zajistí oba nájezdové úhly 37 stupňů, a tudíž vysokou průchodnost terénem. Zajímavostí jsou také kotoučové brzdy na obou nápravách a 19“ litá kola s pneumatikami 235/55.

Roewe RX5

Roewe RX5

Když nevíte, co s penězi, kupte si zkrachovalou britskou automobilku Rover, přejmenujte ji a získáte tím veškeré know-how, kromě samotného názvu, který vlastní Ford. Vzhledem k výše vypsanému, se u středně velkého modelu RX5 bavíme o dospělém SUV AWD s komfortní výbavou moderní doby a asistenty pro jízdu na silnici i mimo ni. Vrcholová motorizace v podobě dvoulitrového turbobenzínu přináší 162 kW a 350 Nm ve spojení s dvouspojkovou automatickou převodovkou. Přední zavěšení je v Evropě známý McPherson a zadní je víceprvkové. Brzdy na obou nápravách jsou kotoučové, přičemž vpředu ještě zvětšené.

BYD Tang

Čínský moderní plug-in hybrid disponuje zrychlením z nuly na 100 km/h pod 5 vteřin a stálým pohonem 4×4. V kooperaci se dvěma elektromotory (každý 150 k) pod kapotou pracuje benzínový dvoulitrový čtyřválec (202 k) s přímým vstřikem paliva a dvojitým variabilním časování ventilů. Oba pohony ve spolupráci se šestirychlostním automatem společně naservírují výkon 559 koní a 870 Nm točivého momentu. Čistý dojezd na elektrický proud je udáván u nejvyšší verze na 80 km, přičemž spotřeba v kombinovaném provozu by neměla přesáhnout 2 litry/100 km. Vozidlo se každoročně umísťuje mezi 10 nejprodávanějšími hybridy v celé Číně.

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 211 posts and counting. See all posts by Jan Majurník