Extrémy z Východu

Ať už byl Sovětský svaz jakýkoliv, vzniklo za jeho doby mnoho prapodivných extrémních automobilů, jež se staly základem i pro dnešní vozidla do každého terénu. Ať jsou tyto stroje sebevíc bizarní, nelze jim upřít jednu věc, a to funkčnost, vždy a všude.

Tupolev Tu-143 (VR-3 Rejs)

Tupolev TU-143 (VR-3 REJS)

Ačkoli má tento stroj název jako nějaký fax, věřte, že zprávu od Tu-143 dostat skutečně nechcete. Přestože kabina této osmikolky vypadá jako lodní kapitánský můstek, dodnes si drží jedno zajímavé prvenství. Tu-143 byl označován jako nejlepší ruský bezpilotní průzkumný taktický prostředek první generace pro operace v malých výškách. Jeho předností byla všestrannost a schopnost startu téměř odkudkoli. Operační výškový rozsah činil 100 až 2000 metrů, efektivní dosah byl 80 km. Tato souprava byla určena především pro provoz v obtížném hornatém terénu a v oblastech se silnou nepřátelskou aktivitou. Často byl využíván i při špatných povětrnostních a klimatických podmínkách.

GAZ Volha + Sobol

Zlaté české ručičky, říká se. Jenže co ruské ručičky? Individuální úpravy jsou v Ruské federaci populární stejně jako vodka, proto zde můžete narazit i na tento zajímavý mix cestovní limuzíny GAZ Volha, jejíž zadní část tvoří nákladový prostor terénní dodávky GAZ Sobol. Téměř každý, kdo automobil viděl naživo, spustil čelist na zem, a byl-li vybaven fotoaparátem, tak pořídil několik snímků. Automobil řídí jakýsi Sergej, který vás za mírný poplatek povozí cestou necestou. Vzhledem k tomu, že Rusko je k automobilovým úpravám celkem benevolentní země, je možné tuto podivnost legálně provozovat na silnicích.

TMK-2 Kolesový zákopový stroj

Na tento tahač s pohonem všech čtyř kol je montované rypadlového koleso určené k hloubení zákopů a přídavné buldozerové zařízení. Zapomeňte na polní lopatky, během hloubení zákopu je otáčející se koleso spouštěné na terén, zuby na obvodu kolesa rozrývají zeminu a ta je třením o stěny kolesa vynášená na rozmetače, které vytvářejí po obou stranách násypy, zkrátka Přemek Podlaha by záviděl. Rychlost jízdy tahače při hloubení je regulovatelná od 0 do 1300 m/h, v závislosti na odporu zeminy. Stroj může hloubit zákop i v zamrzlé zemině.

Ural 5920

Ural 5920

Díky rozpadu SSSR se vyrobilo pouze několik stovek kusů tohoto nákladního vozidla do každého terénu s nosností 8000 kg. Díky pásovému podvozku bylo schopno překonat extrémní terénní a klimatické podmínky. Pohonnou jednotkou byl osmiválcový čtrnáctilitrový agregát YaMZ-238 o výkonu 190 kW. Maximální rychlost byla 30 km/h a spotřeba 100 l /100 km. Jeho primární určení mělo být na Sibiři, vážil 22 500 kg a základní brodivost činila rovných 1800 mm. Vozidlo bylo konstruováno i na opačné teplotní podmínky, jelikož jeho provozní rozsah byl od + 40 do – 60 stupňů Celsia.

MAZ-537

Objemný dvanáctiválcový agregát 38.8 litru spojený s hydromechanickou třírychlostní převodovkou se vyráběl v mnoha variantách přes 30 let. Těžký terénní nákladní automobil produkovaný pro potřeby armády sloužil jako valník, tahač, přepravník, nosič, ale také jako odklízeč sněhu. Jelikož bylo potřeba udržovat letištní plochu dokonale připravenou za všech podmínek, měl tento stroj na sobě proudový motor z MIGu, který vytvářel potřebný tlak i teplo k dokonalému očištění přistávací dráhy. Automobil byl dlouhý 8 960 mm, široký 2 885 mm a pohotovostní hmotnost činila 21 600 kg.

Petrovich 6×6

V dnešní době populární vozidlo Shaman 8×8, které se objevilo i v nových sériích britského Top Gearu, mělo svého bratra už daleko předtím, než se stalo tak známé. Jeho jméno je Petrovich a jedná se o terénní speciál, který za pomocí nízkotlakých pneumatik dokonce plave. Každý kus automobilu se rodí či kompletuje v malých, ale moderních dílnách ruské společnosti EKOTRANS. Vozidlo má připojitelný pohon 6×6, manuální pětikvalt, redukci, uzávěrky, dieselový motor Iveco 2.3 85 kW/270 Nm a regulátor tlaku pneu v kabině řidiče. Mnoho komponentů je použito z vozidel UAZ a LADA. V Evropě je aktuálně k prodeji jediná schválená pouštní varianta 6×6 s chladiči na bocích automobilu. Takže, pokud máte volných 100 000 EURO včetně daně, může být váš.

VAZ 1922 Marsh

V minulém čísle jste si mohli dokonce přečíst test evropské varianty tohoto vozidla. Věděli jste však, že slouží ve službách hasičů, záchranky, policie či jako zvláštní automobil technické pomoci, který může být vybaven speciálním přívěsem? Kromě toho, že s tímhle autem dojedete takřka kamkoli, je natolik variabilní, že na něj lze posadit jakákoli karoserie na bázi Lady Nivy. V policejních, záchranných a hasičských službách slouží především pro výjezdy do nepřístupného terénu, kterého je v Rusku opravdu mnoho. Zkrátka, kam nedojede Buchanka, tam mohou poslat i Marshe. Pozor však, operační dosah záchranných vozidel v Rusku je mnohdy i 300 km.

 

DT-30 Vityaz

DT-30 Vityaz

Pásové těžké kloubové nákladní vozidlo DT-30 je dlouhé 13,75 metru a vážící 58 tun. Vojenským účelům slouží dodnes a to pro transport velkého množství materiálu, munice, techniky, zbraňových systémů – v jakýchkoli podmínkách, včetně vody. Hydraulicky lze dokonce kloubové spojení zpevnit, nebo naopak uvolnit pro lepší terénní prostupnost. Další výhoda se skrývá v pásovém podvozku, který vytváří relativně nízký tlak na zem, a proto je vozidlo imunní vůči některým druhům pozemních min. Pohonná jednotka vychází z motoru pro tank T64, má dvanáct válců, výkon 710 koní a teplotní operační rozsah od – 40 do + 50 stupňů Celsia.

Kombat T-98

Podnikání ve vyšších sférách může býti v Rusku dosti rizikovým „sportem“ a mnohdy jde skutečně o krk. Ano, řešením jsou pro mnohé bohaté Rusy pancéřované automobily. Kromě typicky známých offroadů G-Wagen, které lze překopat na pojízdnou pevnost, je tu ještě další možnost – domácí. Ruská automobilka Kombat Armouring Group nabízí hned několik variant terénního modelu T-98. Samonosná karoserie je konstruovaná samostatně dle požadavků na ochranu, ta nejvyšší vás ochrání i před výbuchem miny. Vůz pohání zážehový V8 o objemu 8,1 litru a výkonu 250 kW (627 Nm), nebo naftový 6,6 litrový V8 (221 kW a 789 Nm). V obou případech to za pomocí šestistupňového automatu rozpálíte až ke 200 km/h. Přestože je vozidlo určeno především pro bohatou klientelu, můžete mít automobil i v holé verzi, pouze s posilovačem řízení a redukcí, ale také v luxusní výbavě, čítající bar a televize.

Lapací sněhový nakladač KO-206M – Zlaté ručičky

KO-206M je specializovaný pracovní automobil určený k nakládce a dopravě sněhu, tříště, uježděného sněhu a ledu, který byl předem nahrnut do řady na silnicích s pevným povrchem. Sněhový nakladač je schopen efektivního provozu v prostředí s mírným klimatem a může být provozován při teplotách do -30 °C. Omezení týkající se účinků slunečního záření, prachu, atmosférického tlaku, vlhkosti vzduchu a zatížení větrem nejsou stanoveny. Ruský sněhový nakladač je tvořen samojízdným strojem na vlastním podvozku vysoké průchodnosti, se dvěma poháněnými nápravami. Má naftový D-242L s výkonem 45,6 kW, spotřebu 10,5 l /hod a pohotovostní hmotnost 6000 kg.

Ruský robotický traktor bez řidiče Agrobot

Agrobot

První traktor bez řidiče pochází překvapivě z Ruska. Když se na něj podíváte, je to trochu kombinace vlaku, letadla a terénního vozidla. Vývoj trval celých osm let, je možné jej ovládat na dálku přes laptop nebo tablet. Traktor má být schopen pracovat za každého počasí a až 24 hodin denně. Na palubě má kromě mnoha senzorů také palubní kamery, díky kterým je schopen rozpoznat fyzickou překážku. Jeho finální verze, jež by měla být hotová za 2-3 roky, má umožnit funkci zcela autonomního řízení. Samotný výrobce také nenabádá farmáře přímo k zakoupení Agrobota, ale nabízí, že onu technologii nainstalují i do jejich stávajícího traktoru.

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 215 posts and counting. See all posts by Jan Majurník