Ztraceno v USA

Prodávat SUV a 4×4 v USA v 90. letech bylo něco jako tisknout peníze na průmyslových tiskárnách. Ovšem i během období zlaté éry se našli výrobci, kteří úrodnou půdu nedokázali využít. Pojďme se podívat na několik vozidel, jež si užila svých 15 minut slávy a dnes se zdá takřka nemožné je spatřit.

Daihatsu Rocky

Ač se to zdá neuvěřitelné, tak i Daihatsu mělo v Americe své dealerství, jehož salón měl čtyři stěny, telefony a pomalé počítače. Rockyho si koupil člověk, který hledal levnou čtyřkolku a Suzuki Samurai mu přišel příliš dekadentní. Hlavní předností automobilu byl široký rozchod, Hard top nebo Soft top a lichoběžníkové nezávislé zavěšení předních kol, což slibovalo pohodlnou jízdu. Pravdou bylo, že vysoká světlá výška, extrémně krátký rozvor a uskákané odpružení Rockymu na komfortu rozhodně nepřidalo. Pokud byste jej někde viděli, pošlete nám fotku, jelikož tyto vozy jeden den jezdily po silnicích a druhý den zkrátka zmizely. Pontiac Sunrunner Pravděpodobně jste o tomto automobilu nikdy neslyšeli, prodával se totiž pod jmény GMC Tracker, Chevrolet Tracker (Kanada) a GEO Tracker (USA). Po několika změnách se však na kanadském trhu usadil pod značkou Pontiac. Jedinou zábavu, které vám vozidlo vybavené vrcholovým benzínovým motorem 1.6 (95 koní a 98 Nm) nabídlo, bylo řízení v zimním období. Zamrzlé chodníky a silnice v kooperaci s třírychlostním GM automatem a pohonem 4×2/4×4 poskytly alespoň trochu vzrušení. Samotná pohonná jednotka nebyla konstruovaná na severské klima, proto k ní prodejci instalovali nezávislý předehřev. Dnes vůz potkáte maximálně v Kanadě, většinou jako pracovní auto v lese.

Mazda Navajo

Jedno z nejvzácnějších SUV své doby. Šlo totiž společně ve šlépějích Fordu Explorer, který byl na výsluní dokonalého příměstského automobilu. Exteriér Mazdy musel být jiný než Ford, proto byla Navajo osazena levnou plastovou maskou a několika logy výrobce. Výsledkem byla ošklivá verze Exploreru. Další ránou pro Mazdu byla oproti Fordu chudší nabídka výbavy a doplňků. Finálním knock-outem Navaja byla druhá generace Exploreru v roce 1995. V každém větším americkém městě se nyní nachází zhruba jeden exemplář Mazda Navajo a kusů importovaných do Evropy bylo také pomálu. Prodejní ceny se aktuálně pohybují kolem 100 000 Kč.

Mercury Mountaineer

Ford Motor Company zatápěl vlastním řadám i po roce 1995. S prodejním úspěchem druhé generace Exploreru se nesvezly značky Mercury a Lincoln. Vše se změnilo s příchodem Mercury Mountaineeru v roce 1997, který převzal od „průzkumníka“ například motor 5.0 V8. Také designově se vozidla příliš nelišila, což zmátlo spoustu kupujících. V roce 1998 dostal Mountaineer unikátní masku chladiče, drobné karosářské detaily a faceliftové prvky Fordu Explorer. Zvláštností byla přední sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami, které ve skutečnosti nebyly dostatečně vysoké, a tak neplnily svoji funkci. Mercury Mountaineer si pořídili lidé, kteří zkrátka nechtěli Ford jako všichni sousedé kolem. Dnes lze automobil pořídit na aukcích ve východní Evropě za cenu kolem 75 000 Kč.

GMC Typhoon

Předtím, než GMC omladil svoji hlavní prodejní linii, dal světu automobil s příznačným názvem Typhoon. Pohonná jednotka 4,3 litru V6 byla obohacena o turbodmychadlo a intercooler, což vedlo k výkonu 280 koňských sil a točivému momentu 488 Nm. Ve své době měl Typhoon modernizované brzdy, samonivelační zadní zavěšení, pohon všech čtyř kol a čtyřstupňovou samočinnou převodovku. Zrychlení z 0 km/h na 100 km/h zvládal za 5,3 vteřiny. Celkově se během dvou modelových let vyrobilo 4697 kusů. Vozidla vznikla spíše za účelem oslnění davů než pro finanční úspěch. Dnes jej koupíte pouze na velkých aukcích či uvidíte na srazech. Pro sběratele má velkou hodnotu, proto jeho cenovka začíná na čtvrt milionu Korun. Bohužel některé kousky byly nevratně napadeny rukou kutila, ovšem vzhledem k unikátnosti se většina vyrobených zachovala v dobrém stavu.

Isuzu Amigo

U nás doma ho známe pod názvem Opel Frontera, ovšem ve Spojených státech amerických jste jej mohli pořídit od roku 1989 pod značkou Isuzu. První verze měly dokonce posilovač řízení jako příplatkovou výbavu. Vrcholová varianta disponovala klimatizací a první tři roky pouze manuální převodovkou. Pokud jste chtěli čtyřkolku, museli jste zvolit čtyřválec 2,6 litru o výkonu 119 koní. Pětidveřový model Isuzu Rodeo se prodával mnohem lépe, nežli Amigo, proto byl také postupně vylepšován o luxusní prvky výbavy. Třídvířko se tajně vytratilo z trhu v roce 1994, avšak vrací se jakoby náhodou roku 1998 v druhé generaci. Pokud jej ve státech najdete k prodeji, bude stát do sto tisíc. Bohužel se říká, že všechny Amiga jsou v paralelním vesmíru a tudíž je nelze už spatřit.

Acura SLX

Na začátku roku 1990 chtěla Honda začít prodávat velké SUV, ovšem neměla čas na vlastní vývoj. Tak zvedli telefon, zavolali do Isuzu a s jejich ochotným svolením si půjčili model Trooper. Ten vybavili starým logem Acury, které vypadalo jako komunikátor ze Star Treku. Pod kapotou byla jediná pohonná jednotka 3,2 V6, která byla později nahrazena modernější 3,5 V6. Modelové řady 98 a 99 absolvovaly plastické operace z důvodu odlišnosti od původního Trooperu, ovšem základní kořeny zde zůstaly patrné. Dalšími uživateli Trooperu s jiným logem byl například Chevrolet i australský Holden. Jestliže se vám dnes povede nějaká Acura SLX koupit, připravte si minimálně 125 000 Kč. Bohužel většinu z nich potkáte už jen jako vrak s vypuštěnými pneumatikami.

Jan Majurník

Jako jediný důstojný dopravní prostředek uznává automobil jakéhokoliv druhu. Už od získání řidičského průkazu se začal podílet na tvorbě článků a videí s motoristickou tématikou. Miluje alternativní pohony, elektromobily, pickupy, nejmodernější asistenční systémy a cestování po Evropě v různých autech. Jeho specialitou jsou i domácí ruské vozy a různé speciály do extrémních podmínek.

Jan Majurník has 215 posts and counting. See all posts by Jan Majurník