Návštěva veletrhu Retro Classics

Německo se může pochlubit dvěma velkými veteránskými veletrhy – Retro Classics ve Stuttgartu a Techno Classica v Essenu, a k tomu ještě několika menšími například v Brémách, Kolíně nad Rýnem, Norimberku atd.

První z nich Retro Classics se konal začátkem března a jen potvrdil stále rostoucí zájem o historická vozidla. Pod vedením Karl Ulricha Herrmanna nabídlo vystavovatelům celkem devět hal, tematicky koncipovaných, přičemž novinkou byla jedna věnovaná automobilům italských značek, což rozhodně nebyl špatný nápad. Ale italské automobily byly k vidění i v jiných halách a hlavně pak v atriu ve společné expozici Collezione Umberto Panini Motor Museum a Museo Stanguellini. Tady byly 40 Historie na obdiv skutečné klenoty jako Maserati 6C34 nebo 420 M Eldorado Stirlinga Mosse či novější Bora apod. Vůbec bychom řekli, že italských automobilů bylo letos vystaveno podstatně víc než v minulých letech. Možná hned za značkami Porsche a Mercedes Benz, které tradičně na výstavě dominují.

Rekordmanem auto z  19. století

Nejstarším automobilem na výstavě byl Benz Velo z roku 1896, první sériově vyráběný automobil. Jen o rok mladší byl Peugeot na stánku technického muzea Sinsheim. Letos jsme postrádali více závodních automobilů, v podstatě se tu prezentovalo jen pár originálů nebo replik jako Lancia Stratos, Lancia Beta Monte Carlo, Opel Commodere, Renault Alpine, BMW 2002 nebo vozy z DTM jako Mercedes Benz 190 či Alfa Romeo 155. Dva nádherné kousky vystavilo firemní muzeum Porsche. Jednak Porsche 959 Paris – Dakar. S tímto vozem obsadily v roce 1986 v nejtěžším závodě světa, tehdy ještě na africkém kontinentě, posádky René Metge s Dominique Lemoynem a Jacky Ickx s Claudem Brasserem první dvě místa. Zážehový šestiválec objemu 2849 cm³ dosahoval výkonu 600 k při 6500 otáčkách za minutu a točivého momentu 400 Nm při 4500/min. Druhým vozem bylo Porsche 911 (objem 2994 cm³, výkon 300 k při 8000/min, točivý moment 310 Nm při 7200/min) se zvýšenou světlostí o 28 centimetrů. Ale přesto došlo během náročné East African Safari Rallye 1978 k poškození zadní nápravy. Výsledkem bylo druhé místo posádky Preston jun – Lyall a čtvrté místo pro Waldegaarda s Thorseliusem. Připomeňme, že ještě třetí exponát Porsche Cayenne Transsyberia vyhrálo v roce 2008 Rallye Transsyberia z Moskvy do Ulan Batoru, hlavního města Mongolska.

Mezi offroady hlavně Toyoty

Velká část vystavených exponátů byla určena k prodeji a v nepřeberném množství jsme našli i offroady, převážně pak Toyoty. Na stánku Buschtaxi. org, největšího online portálu kolem terénních automobilů Toyota, (měsíčně až 600 000 přístupů) se mohli návštěvníci na šestnáct metrů dlouhé stěně seznámit s historií a vývojem od roku 1951. Před ní byly vystaveny dva robustní modely Land Cruiser, které se prakticky ve stejné podobě vyrábějí úspěšně několik desítek let. Těší se velké popularitě v Africe, Asii, Austrálii nebo Blízkém východě. Vyznačují se klasickým tuhým žebřinovým rámem, tuhými nápravami, přední je odpružená vinutými pružinami, zadní listovými pery. Zadní kola jsou poháněna permanentně s možností přiřazení pohonu přední nápravy. Model J6 se vyráběl v letech 1981 a 1990 a J7 od roku 1984. Italská firma Legend Cars nabízela dvě Toyoty Land Cruiser. Model BJ 40 se vznětovým třílitrem z roku 1976 měl najeto 126 000 kilometrů a prodával se za 22 500 eur. O něco dražší – 26 500 eur stál model 78 se stejným motorem a se 129 000 kilometry.

První Unimog s uzavřenou kabinou

Společnost extrem-classsic, která se specializuje rovněž na Toyoty, přivezla k nabídce mj. zrestaurovaný model FJ 55 z roku 1975 se zvýšeným podvozkem Dobinson a zážehovým šestiválcem 4,2 litru o výkonu 135, dále pikap FJ 45 PU se stejným motorem a v renovačním stavu takřka před dokončením typ FJ45LV. Jedna hala byla tradičně vyhrazena autobusům, nákladním automobilů a traktorům, doplněná letos například expozicí anglických motocyklů. Tady jsme objevili například první Unimog 401 s uzavřenou kabinou, kterou pro firmu Daimler-Benz vyrobila v roce 1955 specializovaná firma Westfalia. Ta zajišťovala nejen produkci, ale také samotný vývoj. Zážehový čtyřválec 1,8 litru disponoval výkonem 25 k. Retro Classics nabídne každý rok hodně zajímavého, a pokud jste jej nestihli, pak můžete vyrazit začátkem dubna na ještě větší veletrh Techno Classica do Essenu.

Jindřich Lasík

Celý profesní život se věnuje motorismu, první články společně s vlastními fotografiemi publikoval v sedmdesátých letech v časopisu Motoristická současnost. Velkou novinářskou školu získal v odborném měsíčníku Automobil pod vedením Ing. Milana Jozífa. Byl prvním šéfredaktorem časopisu Auto Tip, dva roky vydával časopis Autosport, patnáct let až do současnosti působí v časopisu OffROAD, dnes SUV magazín.

Jindřich Lasík has 14 posts and counting. See all posts by Jindřich Lasík