Jaro začíná v Ženevě

Nejvýznamnější akcí motoristického jara je vždy ženevský autosalon, který se pořádá každoročně, zatímco autosalony v Paříži a ve Frankfurtu nad Mohanem se střídají. Letos je na řadě v září německý autosalon.

Trocha čísel na úvod. Letos se ve výstavní hale Palexpo představila padesátka automobilových značek včetně malosériových sportovních automobilů a tuningových firem. Ty prezentovaly podle oficiálních statistik na 120 světových a tři desítky evropským premiér. Ovšem není premiéra jako premiéra. Jsou v nich zahrnuty také větší či menší facelifty nebo deriváty odvozené od již dříve představených automobilů, jako je třeba Škoda Kodiaq Scout nebo Sportline.

Škoda

Když už jsme u značky Škoda, tak kromě těchto dvou verzí prvního velkého sedmimístného SUV, patřila k novinkám také Octavia Scout dodávaná výhradně s pohonem všech kol ve spojení se zážehovým 1.4 TSI/132 kW nebo turbodieselem 2.0 TDI/110 kW nebo 136 kW. Z pohledu příznivců outdorových vozidel, označení offroad se dnes prakticky už nenosí, nás nejvíce zajímal Kodiaq Scout. Jeho nájezdové úhly vpředu 22° a vzadu 23,1° a přechodový úhel 19,7° usnadní jízdu po nezpevněných cestách. K dispozici bude se zážehovými motory 1.4TSI/110 kW a 2.0 TSI/132 kW nebo vznětovými 2.0 TDI110 kW a 140 kW. Výroba Kodiaqu se teprve rozbíhá, ale k ženevskému autosalonu Škoda už registrovala 3850 objednávek, což je víc než jen slibný začátek. Mezi těmi, kdo se o sedmimístný automobil zajímají, jsou často i majitelé prémiových SUV. Koncem roku obohatí nabídku SUV ještě nový model Yeti. Jemnějšími tvary než Kodiaq by měl oslovit i nové zákazníky včetně žen. Je zajímavé, že osmdesát procent objednaných automobilů se do výroby zadává podle individuálních požadavků zákazníků a vozy na sklad se prakticky neprodávají. Dodací lhůty se pohybují zhruba mezi deseti až čtrnácti týdny.

Auto roku

V předvečer zahájení novinářských dnů zvolila odborná porota 58 novinářů evropské auto roku – Car of the Year. Poprvé v historii této ankety dali nejvíce hlasů automobilu z kategorie SUV – Peugeotu 3008. Od roku 1964 získala francouzská automobilka titul již popáté. Na dalších místech se umístily Alfa Romeo Giulia, Mercedes Benz třídy E, Volvo S90/ V90, Citroën C3, Toyota C-HR a Nissan Micra. Těsně před autosalonem bylo oznámeno převzetí firmy Opel/ Vauxhall společnosti PSA, čímž se z francouzské společnosti stává druhý největší výrobce automobilů v Evropě.

Alfa Romeo

Tak už i Alfa Romeo vstupuje do segmentu SUV, vůbec poprvé ve stoleté historii. V Ženevě byl předveden model Stelvio First Edition s přeplňovaným benzinovým motorem 2.0/206 kW k a 400 Nm za 1 460 000 Kč. Příznivce nafty uspokojí apk turbodiesel 2.2/153 kW a 470 Nm. Obě verze disponují osmistupňovou samočinnou převodovkou a pohonem všech kol Q4. Lákavou přehlídku doplnil modelem Stelvio Quadrifoglio s motorem 2.9 V6 Twin Turbo o výkonu 510 k. Volant a přístrojová deska pocházejí z Giulie, nechybí tradiční trojúhelníková maska chladiče, typický znak vozů Alfa Romeo. Název vozu byl zvolen podle nejvyššího horského průsmyku v Itálii.

Audi

Audi Q8 concept je s vnější délkou 5,02 metru nepřehlédnutelným vozem vyšší třídy. Díky třímetrovému rozvoru nabízí velkorysý prostor pro cestující i zavazadla. Nový koncept ovládání na přístrojové desce sází na velké dotykové displeje, které doplňuje nejnovější evoluční stupeň panelu přístrojů Audi virtual cockpit a analogový průhledový displej. Dveře mají bezrámová okna a umocňují tak nízkou linii střechy. Extrémně skloněné a zároveň velmi široké střešní sloupky C, stejně jako výrazně rozšířené podběhy připomínají první Audi quattro z 80. let 20. století. Interiér poskytuje čtyřem osobám a jejich zavazadlům dost prostoru. Zavazadlový prostor má objem 630 litrů. Nad středovým tunelem se téměř vznáší konzola s pákou voliče pro elektronické ovládání osmistupňové samočinné převodovky tiptronic (shift-by -wire). Studie využívá hybridní poháněcí ústrojí s možností vnějšího nabíjení. Roli spalovacího motoru plní šestiválcový 3.0 TFSI o výkonu 245 kW a točivém momentu 500 Nm. Elektromotor o výkonu 100 kW a točivém momentu 330 Nm je společně s odpojovací spojkou integrován do osmistupňové samočinné převodovky tiptronic. Hybridní systém nabízí celkový výkon 330 kW a točivý moment 700 Nm. Vůz tak zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,4 s a akceleruje až do 250 km/h. Podle normy pro hybridní vozidla s možností vnějšího nabíjení spotřebuje v kombinovaném cyklu EU pouhých 2,3 l/100 km. V zádi uložená sada lithium-iontových akumulátorů je složena ze 104 prismatických článků. S kapacitou 17,9 kWh umožňuje dojezd až 60 kilometrů v režimu čistě elektrického pohonu. Celkový dojezd s motorem TFSI dosahuje až 1000 kilometrů. Sílu přenáší na vozovku trvalý pohon všech kol quattro, který spolupracuje se systémem selektivního rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola a minimálně přibrzďuje vnitřní kola, aby došlo k dalšímu zvýšení jízdní dynamiky a stability. Podvozek využívá Adaptive air suspension sport – vzduchové odpružení s adaptivními tlumiči, což umožňuje velký rozsah nastavení mezi měkkým odpružením a velmi tuhým nastavením. Navíc přizpůsobuje světlou výšku ve dvou stupních v rozsahu 90 mm.

Jeep

Nový Jeep Compass vstupuje do segmentu kompaktních SUV, který představuje velmi důležitý celosvětový segment zaznamenávající nepřetržitý růst. V roce 2020 je v tomto segmentu očekáván nárůst o 20 procent na 7,5 milionu vozidel. Compass bude nabízen se dvěma zážehovými a vznětovými motory a nabídne celkem osm různých kombinací hnacího ústrojí a čtyři stupně výbavy: Sport, Longitude, Limited – vrcholný stupeň výbavy Trailhawk. Posledně jmenovaná verze nabízí nedostižné schopnosti v terénu na úrovni Trail Rated. Terénní schopnosti, jak tvrdí výrobce nejschopnějšího kompaktního SUV, zajišťují dva pokročilé systémy trvalého pohonu všech kol: Jeep Active Drive a the Jeep Active Drive Low. Druhý z nich nabízí rovněž plazivý převod s poměrem 20:1. Oba rovněž zahrnují systém kontroly trakce Jeep Selec-Terrain s pěti režimy (Auto, Snow, Sand a Mud, plus exkluzivní režim Rock pro model Trailhawk). Model Trailhawk je charakteristický vyšší světlou výškou (o 2,5 cm), ochrannými kryty podvozku, specifickou přední a zadní částí pro dosažení nájezdového úhlu 29,1 stupně, přechodového úhlu 23,7 stupňů a úhlu sjezdu 33,1 stupně. K dalším rysům patří 17“ offroadové pneumatiky a světlá výška 229 mm. V Evropě bude vybaven zážehovým přeplňovaným 1.4 MultiAir2 Turbo, který v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem 4×2 poskytuje výkon 140 k a točivý moment 230 Nm, s devítistupňovým automatem a pohonem 4×4 pak 170 k a točivý moment 250 Nm. Řada dieselů zahrnuje 1.6 MultiJet II v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem 4×2 o výkonu 120 k a točivý moment 320 Nm. Druhou variantou nabízenou v kombinaci s devítistupňovou automatickou nebo šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem všech kol je2.0 MultiJet II o výkonu 140 k a točivém momentu 350 Nm. Nabídku řady Compass doplňuje výkonnější verze motoru 2.0 MultiJet , která nabízí 170 k.

Mazda

Druhá generace modelu CX-5, jednoho z nejelegantnějších SUV, byla představena už v Los Angeles, nyní si ji mohli prohlédnout návštěvníci Ženevy. Vůz si lze již v České republice objednat od 560 900 Kč za verzi se zážehovým dvoulitrem o výkonu 121 kW a pohonem předních kol. Vznětové provedení 2.2 s výkonem 110 kW je o 160 tisíc korun dražší.

Mitsubishi

Nabídku v segmentu SUV představují už několik lety modely ASX a Outlander, a nyní k nim přibyl ještě model Eclipse Cross se sportovnějším tvarem a dynamicky tvarovanou přední částí. Pro verze s pohonem předních nebo všech kol je k dispozici zážehový přeplňovaný čtyřválec objemu 1,5 litru v kombinaci s mechanickou nebo bezstupňovou převodovkou CVT. Pro verzi 4×4 pak vznětový přeplňovaný 2.2 DI_D. Pohon všech kol je doplněn ještě systémem S-AWC, který zajišťuje vektorování točivého momentu na jednotlivá kola. Systém S-AWC je vybaven třemi jízdními režimy AUTO, SNOW, GRAVEL, které lze přepínat ovladačem. Podle trhu se bude vůz nabízet i s pohonem předních kol.

Nissan

Letos uplyne deset let od chvíle, kdy se na scéně objevil Nissan Qashai, jeden z prvních SUV, kterého se až dosud prodalo přes 2,3 milionu a právem jej tak můžeme označit za bestseller mezi SUV. Faceliftovaná verze, s jejímž prodejem se počítá v červenci, dostala mj. omlazenou techniku, zavěšení kol je nově nastaveno, vylepšení doznalo i odhlučnění a v nabídce asistenčních systémů nechybí přednárazový systém s detekcí chodců, který dokáže vozidlo samočinně přibrzdit, nebo i zastavit. V Japonsku může být vybaven prvním stupněm autonomního řízení Propilot1. Dokáže zrychlovat, brzdit, hlídat jízdu v pruzích apod. Pro Evropu je třeba jej ještě doladit, například v otázce kruhových objezdů.

Range Rover

Model Velar vyplňuje v modelové řadě Range Rover místo mezi modely Evoque a Sport. Přestože přináší výraznou změnu, tak je na pohled patrné, že jde o Range Rover, jehož siluetu a výraz podtrhují velká kola s průměrem až 22 palců. Základní cena začíná na 1 559 569 Kč. Díky zvětšenému rozvoru, oproti Evoque o 214 mm, se popařilo vytvořit prostorný interiér včetně zavazadlového prostoru o velikosti 673 litrů, při sklopených sedadlech 1731 litrů. Range Rover poprvé používá zapuštěné výsuvné kliky, které se nad 8 km/h nebo při zamknutí zasunou zpátky do dveří.

Renault

Renault přišel s modernizovaným modelem Captur s upravenou spodní částí nárazníku se stříbrným lakováním. Ve vyšších výbavách, především pak Paris Initinale, mají sedadla lepší boční vedení, nové potahy, přibyl systém hlídání mrtvého bodu, diodové světlomety, přední parkovací senzory, zpětná kamera nebo samočinné parkování. V segmentu SUV nabízí Renault ještě modernizovaný Koleos, jehož předchozí generace nebyla právě dvakrát úspěšná, a pomalu sem můžeme zařadit i Scenic, byť je brán stále jako MPV.

Subaru

U Subaru si musíme na zásadní novinku ještě chvilku počkat, a tak se příznivci značky se souhvězdím plejád ve znaku musí zatím spokojit s modifikovanou verzí modelu XV, která představuje „mezikus“ mezi faceliftem a novou generací. Vzhledově se příliš neliší od současného modelu, ale karoserie se může pochlubit o sedmdesát procent větší torzní tuhostí. Vůz využívá také novou platformu, vhodnou pro různé typy pohonu včetně hybridního. Ta se má objevit v roce 2018, zatímco v Ženevě Autosalon Ženeva vystavený model přijde na trh v České republice na přelomu letošního a příštího roku. K novinkám patří především diodové světlomety, lepší materiály v interiéru včetně líbivého dekoru s imitací karbonu. Světlá výška zůstala na 220 milimetrech.

Volkswagen

Po uvedení druhé generace přišel Volkswagen s nabídkou sedmimístné verze Tiguan Allspace s rozvorem prodlouženým o 109 mm a o 215 mm delší karoserií. Něco vám připomíná? Správně. Jedná se vlastně o „převlečenou“ Škodu Kodiaq. Tvarové řešení kapoty motoru a siluety záměrně ukazuje paralely s dalším novým SUV značky Volkswagen, modelem Atlas, který byl vyvinut pro USA. Stejně jako „klasický“ Tiguan bude i Tiguan Allspace nabízen se silniční a terénní variantou přídě. Druhou z nich lze navíc objednat v rámci „paketu Offroad“, koncipovaného pro jízdu v terénu, společně s odolným krytem spodní části motorového prostoru. Nabídka motorů začíná od výkonu 110 kW/150 k a sahá až ke 176 kW/240 k.

Jindřich Lasík

Celý profesní život se věnuje motorismu, první články společně s vlastními fotografiemi publikoval v sedmdesátých letech v časopisu Motoristická současnost. Velkou novinářskou školu získal v odborném měsíčníku Automobil pod vedením Ing. Milana Jozífa. Byl prvním šéfredaktorem časopisu Auto Tip, dva roky vydával časopis Autosport, patnáct let až do současnosti působí v časopisu OffROAD, dnes SUV magazín.

Jindřich Lasík has 14 posts and counting. See all posts by Jindřich Lasík